Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
210076 UE M2: Methods of Political Science (2012W)
Continuous assessment of course work
Labels
The course offers a deeper insight into issues of methodology, while focusing on a variety of qualitative methods, frequently used in social sciences.
Different methodological approaches are introduced, discussed and applied by means of exemplary group work and small research projects conducted by the participants.
Special emphasis is put on the following qualitative research methods:
> expert interview
> problem centered interview
> narrative interview
> focus groups
The course aims at making students familiar with qualitative methods frequently used in social sciences.
The course is designed to further methodological knowledge and concrete skills needed in social research. It further attempts to arouse sensibility and critical reflection regarding the scope and limits of relevant methods.
Different methodological approaches are introduced, discussed and applied by means of exemplary group work and small research projects conducted by the participants.
Special emphasis is put on the following qualitative research methods:
> expert interview
> problem centered interview
> narrative interview
> focus groups
The course aims at making students familiar with qualitative methods frequently used in social sciences.
The course is designed to further methodological knowledge and concrete skills needed in social research. It further attempts to arouse sensibility and critical reflection regarding the scope and limits of relevant methods.
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Fr 14.09.2012 08:00 to We 26.09.2012 22:00
- Registration is open from Fr 28.09.2012 08:00 to We 03.10.2012 22:00
- Deregistration possible until Th 01.11.2012 22:00
Details
max. 40 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Monday 08.10. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Monday 15.10. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Monday 22.10. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Monday 29.10. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Monday 05.11. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Monday 12.11. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Monday 19.11. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Monday 26.11. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Monday 03.12. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Monday 10.12. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Monday 17.12. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Monday 07.01. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Monday 14.01. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Monday 21.01. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Monday 28.01. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Anwesenheit (max. 2maliges Fehlen) und aktive Mitarbeit
Erstellung eines Forschungskonzepts in Teamarbeit (Strukturvorschlag wird in der UE besprochen und ist über Moodle verfügbar)
Durchführung der empirischen Forschung (im Team) und plenare Präsentation der vorläufigen Ergebnisse
Zumindest zwei verpflichtende Zwischenbesprechungen der einzelnen Teams mit der LV-Leiterin während der Erhebungs- und der Auswertungsphase
Erstellen eines schriftlichen Forschungsberichts in Teamarbeit (empfohlener Abgabetermin 15.Februar 2013)
Erstellung eines Forschungskonzepts in Teamarbeit (Strukturvorschlag wird in der UE besprochen und ist über Moodle verfügbar)
Durchführung der empirischen Forschung (im Team) und plenare Präsentation der vorläufigen Ergebnisse
Zumindest zwei verpflichtende Zwischenbesprechungen der einzelnen Teams mit der LV-Leiterin während der Erhebungs- und der Auswertungsphase
Erstellen eines schriftlichen Forschungsberichts in Teamarbeit (empfohlener Abgabetermin 15.Februar 2013)
Minimum requirements and assessment criteria
Erwerb von Kenntnissen ausgewählter empirischer Erhebungs- und Auswertungsmethoden im Bereich qualitativer sozialwissenschaftlicher Forschung
Fähigkeit zur Erstellung und Präsentation eines Forschungsdesigns
Planung und Durchführung eines Projekts in Teamarbeit
Vermittlung vorläufiger Forschungsergebnisse an die KollegInnen aus dem PS
Fähigkeit zur Erstellung eines Forschungsberichts im Team
Fähigkeit zur Erstellung und Präsentation eines Forschungsdesigns
Planung und Durchführung eines Projekts in Teamarbeit
Vermittlung vorläufiger Forschungsergebnisse an die KollegInnen aus dem PS
Fähigkeit zur Erstellung eines Forschungsberichts im Team
Examination topics
Input der LV-Leiterin (Qualitative Ansätze in der empirischen Sozialforschung, Vorstellung der ausgewählten Methoden und Anwendungsbereiche, Erarbeitung von Forschungsfragen und Erstellung von Forschungsdesigns)
Erarbeitung der konkreten Fragestellung und des Forschungsdesigns sowie Durchführung der empirischen Forschung (Erhebung und Auswertung) in Teams (4-5 Personen)
Präsentation von Werkstattberichten im Plenum (Handout verpflichtend, visuelle Unterstützung der Präsentation empfohlen)
Erarbeitung der konkreten Fragestellung und des Forschungsdesigns sowie Durchführung der empirischen Forschung (Erhebung und Auswertung) in Teams (4-5 Personen)
Präsentation von Werkstattberichten im Plenum (Handout verpflichtend, visuelle Unterstützung der Präsentation empfohlen)
Reading list
Ader, H.J./ Mellenbergh, G.J./ Hand, D.J. (2012): Advising on research methods. Huizen.
Bauer, M. (1998): The Narrative Interview. London School of Economics and Political Science. Methodology Institute. London.
Berg, B.L. (2009): Qualitative research methods for the social sciences. Boston.
Bohnsack, R. (2004): Group Discussions and Focus Groups. In: Flick, U. et al. (eds.): A Companion to Qualitative Research. London. 214-221.
Denzin, N. K./ Lincoln, Y. S. ed. (2003): Collecting and Interpreting Qualitative Materials. Thousand Oaks California-London. New Delhi.
Flick, U. (2006): An Introduction to Qualitative Research. Third Edition. Thousand Oaks California-London. New Delhi.
Fontana, A./ Frey, J.H. (2000): The Interview: from Structural Questions to Negotiated Text. In: Denzin, N./ Licoln, V.S. (eds.): Handbook of Qualitative Research. London. 645-672.
Hermanns, H. (2004): Interviewing as an Activity. In: Flick, U. et al. (eds.): A Companion to Qualitative Research. London. 209-213.
Jovchelovitch, S./ Bauer, M.W. (2000): Narrative Interviewing. London. LSE Research Online. http://eprints.lse.ac.uk/2633.
Krueger, R. (2000): Focus Groups: A Practical Guide for Applied Research. Thousand Oaks California.
Mason, J. (2002): Qualitative Interviewing: Asking, Listening and Interpreting. In: May, T. (ed.): Qualitative Research in Action. London. 225-241.
Mayring, P. (2000): Qualitative content analysis. Volume 1, No 2-2000. http://qualitative-research.net/fqs.
Puchta, C./ Potter, J. (2004): Focus Group Practice. London.
Richie, J./ Lewis, J. (ed.) (2006): Qualitative Research Practice. A Guide for Social Science Students and Researchers. Thousand Oaks California-London. New Delhi.
Rubin, H. J./Rubin, I. S. (1995): Qualitative Interviewing. The Art of Hearing Data. Thousand Oaks California-London. New Delhi.
Seale, C./ Gobo, G./ Gubrium, J./ Silverman, D. (2004): Qualitative Research Practice. London. 48-85.
Seidman, J. (1998): Interviewing as Qualitative Research. New York.
Steward, D. (2007): Focus Groups. Theory and Practice. Thousand Oaks California.
Wengraf, T. (2001): Qualitative Research Interviewing: Biographic Narrative and Semi-Structured Methods. London.
Witzel, A. (2000): The Problem-Centered Interview. Forum: Qualitative Social Research. Volume 1, No. 1-2000. http://qualitative-research.net/fqs.
Bauer, M. (1998): The Narrative Interview. London School of Economics and Political Science. Methodology Institute. London.
Berg, B.L. (2009): Qualitative research methods for the social sciences. Boston.
Bohnsack, R. (2004): Group Discussions and Focus Groups. In: Flick, U. et al. (eds.): A Companion to Qualitative Research. London. 214-221.
Denzin, N. K./ Lincoln, Y. S. ed. (2003): Collecting and Interpreting Qualitative Materials. Thousand Oaks California-London. New Delhi.
Flick, U. (2006): An Introduction to Qualitative Research. Third Edition. Thousand Oaks California-London. New Delhi.
Fontana, A./ Frey, J.H. (2000): The Interview: from Structural Questions to Negotiated Text. In: Denzin, N./ Licoln, V.S. (eds.): Handbook of Qualitative Research. London. 645-672.
Hermanns, H. (2004): Interviewing as an Activity. In: Flick, U. et al. (eds.): A Companion to Qualitative Research. London. 209-213.
Jovchelovitch, S./ Bauer, M.W. (2000): Narrative Interviewing. London. LSE Research Online. http://eprints.lse.ac.uk/2633.
Krueger, R. (2000): Focus Groups: A Practical Guide for Applied Research. Thousand Oaks California.
Mason, J. (2002): Qualitative Interviewing: Asking, Listening and Interpreting. In: May, T. (ed.): Qualitative Research in Action. London. 225-241.
Mayring, P. (2000): Qualitative content analysis. Volume 1, No 2-2000. http://qualitative-research.net/fqs.
Puchta, C./ Potter, J. (2004): Focus Group Practice. London.
Richie, J./ Lewis, J. (ed.) (2006): Qualitative Research Practice. A Guide for Social Science Students and Researchers. Thousand Oaks California-London. New Delhi.
Rubin, H. J./Rubin, I. S. (1995): Qualitative Interviewing. The Art of Hearing Data. Thousand Oaks California-London. New Delhi.
Seale, C./ Gobo, G./ Gubrium, J./ Silverman, D. (2004): Qualitative Research Practice. London. 48-85.
Seidman, J. (1998): Interviewing as Qualitative Research. New York.
Steward, D. (2007): Focus Groups. Theory and Practice. Thousand Oaks California.
Wengraf, T. (2001): Qualitative Research Interviewing: Biographic Narrative and Semi-Structured Methods. London.
Witzel, A. (2000): The Problem-Centered Interview. Forum: Qualitative Social Research. Volume 1, No. 1-2000. http://qualitative-research.net/fqs.
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:38
Diese Methoden werden vorgestellt, ihre jeweiligen Anwendungsbereiche skizziert und notwendige Skills für die forschungspraktische Umsetzung durch die TeilnehmerInnen vermittelt.
Der Schwerpunkt der Lehrveranstaltung liegt auf der Anwendung des Gelernten: Die TelnehmerInnen bilden Forschungsteams und führen kleinere empirische Forschungsprojekte im Themenbereich "Reisen, Ortsveränderung, Auslandserfahrung, Mobilität" durch.
Die Forschungstätigkeit wird von der Phase der Erstellung eines Forschungsdesigns bis zum Verfassen des Forschungsberichts von der LV-Leiterin begleitet und betreut. Die UE findet deshalb nicht nur plenar sondern phasenweise in Form von Teambetreuung statt.