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210095 SE M5 a VertiefungsSE: European Union and Europeanisation (2014W)
Continuous assessment of course work
Labels
Die selbstständige Anmeldung innerhalb der Anmeldephase zu Semesterbeginn ist für die Teilnahme an dieser Lehrveranstaltung verpflichtend!
Eine nachträgliche Anmeldung ist NICHT möglich.
Anwesenheitspflicht in der ersten LV-Einheit: Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung, und Studierende von der Warteliste können nachrücken.Plagiate
Ein Plagiat ist die bewusste und unrechtmäßige Übernahme von fremdem geistigem Eigentum; der/die AutorIn verwendetganz oder teilweisefremde Werke in einem eigenen Werk, ohne die Quelle anzugeben. Dies wird im Sammelzeugnis mit einem X gekennzeichnet und mit folgendem Zusatz versehen.
Nicht beurteilte und nichtige Prüfungen: Gemäß § 74 ist die Beurteilung einer Prüfung für nichtig zu erklären, wenn diese Beurteilung oder die Anmeldung
zu dieser Prüfung erschlichen wurde (N), Gemäß § 13 (7) des studienrechtlichen Satzungsteils der Universität Wien sind Prüfungen, bei denen unerlaubte
Hilfsmittel mitgenommen oder verwendet werden, nicht zu beurteilen (X)
Eine nachträgliche Anmeldung ist NICHT möglich.
Anwesenheitspflicht in der ersten LV-Einheit: Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung, und Studierende von der Warteliste können nachrücken.Plagiate
Ein Plagiat ist die bewusste und unrechtmäßige Übernahme von fremdem geistigem Eigentum; der/die AutorIn verwendetganz oder teilweisefremde Werke in einem eigenen Werk, ohne die Quelle anzugeben. Dies wird im Sammelzeugnis mit einem X gekennzeichnet und mit folgendem Zusatz versehen.
Nicht beurteilte und nichtige Prüfungen: Gemäß § 74 ist die Beurteilung einer Prüfung für nichtig zu erklären, wenn diese Beurteilung oder die Anmeldung
zu dieser Prüfung erschlichen wurde (N), Gemäß § 13 (7) des studienrechtlichen Satzungsteils der Universität Wien sind Prüfungen, bei denen unerlaubte
Hilfsmittel mitgenommen oder verwendet werden, nicht zu beurteilen (X)
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Fr 12.09.2014 08:00 to We 24.09.2014 22:00
- Registration is open from Fr 26.09.2014 08:00 to We 01.10.2014 22:00
- Deregistration possible until Sa 01.11.2014 00:00
Details
max. 40 participants
Language: English
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 07.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock
- Tuesday 14.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock
- Tuesday 21.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock
- Tuesday 28.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock
- Tuesday 04.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock
- Tuesday 11.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock
- Tuesday 18.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock
- Tuesday 25.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock
- Tuesday 02.12. 11:30 - 13:00 Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock
- Tuesday 09.12. 11:30 - 13:00 Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock
- Tuesday 16.12. 11:30 - 13:00 Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock
- Tuesday 13.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock
- Tuesday 20.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock
- Tuesday 27.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Grade: Seminar paper (50%); attendance, participation (25%); response papers (25%)
Deadlines: Seminar paper outline: 12.1.2015; seminar paper 31.4.2015; response papers one day before the respective session. Non-submission of the seminar paper will lead to a failing grade.
Deadlines: Seminar paper outline: 12.1.2015; seminar paper 31.4.2015; response papers one day before the respective session. Non-submission of the seminar paper will lead to a failing grade.
Minimum requirements and assessment criteria
The objective of the course is to provide students with in-depth understanding of some critical issues facing the EU today. Each unit focuses on a specific problem and the class debates are designed to develop students' analytical thinking. Finally, through the writing of a seminar paper, students will improve their research and writing skills.
Examination topics
Requirements: Regular attendance is obligatory (doctor's note necessary from the third absence, otherwise the course will be failed). For every session the required readings need to be prepared. In addition, short (1 page) response papers have to be prepared for three of the sessions, either defending or critically assessing an argument from a required reading. These response papers will be used as the basis for in-class discussions. At the end of the semester a seminar paper needs to be written (ca. 15 pages including reference list, 12p Times New Roman, line spacing 1.5, margins 2.5cm) after handing in an obligatory 1-page outline.
Reading list
will be provided
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:38
1. Democracy and the EU: Is the EU democratic? How does the EU affect the quality of national democracies? We examine the changing roles of the European parliament and national parliaments and concepts such as input and output legitimacy.
2. Political Parties and the Politicization of the EU: Is the time of the EU as an elite-driven project over? Are negative public opinion and Euroskepticism things that Brussels cannot afford to ignore any longer? To what extent can national political parties and national politicians mediate between the citizenry and the EU and do they? Are alternative channels for direct participation or preference aggregation effective?
3. The euro and the sovereign debt crisis: How is the crisis reshaping EU and national politics and institutions? In this part of the course, we examine the origins of the crisis as well as the political responses to it at the European and the national level. What factors have prevented politicians from coming up with effective responses at the EU level? Are these responses eroding further national democracies?
4. The institutional setup for a EU of 28 member states: The central question of this part of the course is whether the EU needs more or less flexibility? We examine what mechanisms are available to resolve the competing goals of unity and diversity such as Treaty opt-outs and enhanced cooperation. Should individual states be able to halt major agreements through negative referenda or supreme court rulings (Ireland and Germany will be discussed, respectively).
5. Enlargement and the Boundaries of the EU: With more countries wanting to join the club, where does the EU draw the line? What are the benefits and disadvantages of further enlargement?
6. The European Union as a global actor: What kind of an actor is the EU on the global level, where are its strengths and limitations?