Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
210152 SE M8: Gender and Politics (2020W)
How to care in a pandemic? Intersectional perspektives on the corona-crisis
Continuous assessment of course work
Labels
Die Lehrformate für das WS (digital, hybrid, vor Ort) befinden sich in Entwicklung. Die Lehrenden werden die geplante Organisationsform und Lehrmethodik auf ufind und Moodle bekannt geben. Aufgrund von Covid19 muss mit kurzfristigen Änderungen in Richtung digitaler Lehre gerechnet werden.Nicht-prüfungsimmanente (n-pi) Lehrveranstaltung. Eine Anmeldung über u:space ist erforderlich. Mit der Anmeldung werden Sie automatisch für die entsprechende Moodle-Plattform freigeschaltet. Vorlesungen unterliegen keinen Zugangsbeschränkungen.VO-Prüfungstermine erfordern eine gesonderte Anmeldung.
Mit der Teilnahme an der Lehrveranstaltung verpflichten Sie sich zur Einhaltung der Standards guter wissenschaftlicher Praxis. Schummelversuche und erschlichene Prüfungsleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis).
Mit der Teilnahme an der Lehrveranstaltung verpflichten Sie sich zur Einhaltung der Standards guter wissenschaftlicher Praxis. Schummelversuche und erschlichene Prüfungsleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis).
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 07.09.2020 08:00 to Mo 21.09.2020 08:00
- Registration is open from Th 24.09.2020 08:00 to Th 01.10.2020 08:00
- Deregistration possible until Mo 19.10.2020 08:00
Details
max. 40 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Friday 30.10. 11:30 - 13:00 Digital
-
Friday
06.11.
09:45 - 16:30
Digital
Digital - Friday 20.11. 09:45 - 14:45 Digital
-
Friday
04.12.
09:45 - 16:30
Digital
Digital - Friday 18.12. 09:45 - 16:30 Digital
Information
Aims, contents and method of the course
The block seminar focuses on the corona crisis as a care crisis. The aim is to develop a social science toolkit that will firstly enable the structural conditions and consequences of this care crisis to be recorded; secondly help us analyze the intersectionally intertwined dimensions of gender, class, race and citizenship that are at work in this crisis; and thirdly give us the possibility to grasp care as a field of social struggles in the pandemic. The first part of the seminar will lay the theoretical-conceptual foundation for this by reading selected texts from care research on Hiv/Aids, Ebola, Racial Capitalism and neoliberal austerity policies. In the second part, current empirical and theoretical contributions to Care in times of Corona will be discussed. The last part focuses on the critical analysis of current care-related strategies for coping with the Corona crisis.All units of the seminar will be online.
Assessment and permitted materials
Active participation, Reading of the texts and Research (20%)
Oral presentation to one of the texts or to empirical material (20%)
Final Paper (60%)
Oral presentation to one of the texts or to empirical material (20%)
Final Paper (60%)
Minimum requirements and assessment criteria
A regularly active participation is expected. The grade consists of 1) discussion of the texts and research (20%), 2) presentation (20%) and 3) final paper (60%)
Examination topics
Reading list
Extract:Aulenbacher, Brigitte und Maria Dammayr (2014): Krisen des Sorgens. Zur herrschaftsförmigen und widerständigen Rationalisierung und Neuverteilung von Sorgearbeit. In: Dies. (Hg.): Für sich und andere sorgen. Krise und Zukunft von Care in der modernen Gesellschaft, Weinheim: Beltz Juventa, 65-75.Kawehipuaakahaopulani Hobart, Julia und Tamara Kneese (2020): Radical Care: Survival Strategies for Uncertain Times. In: Social Text 38, 1-16.Kessler, Laura T. (2009): The Politics of Care. In: Wisconsin Journal of Law, Gender & Society 32(2), 169-199.Lakoff, Andrew (2017): Unprepared. Global Health in a Time of Emergency. UCP.Murphy, Michelle (2015): Unsettling care: Troubling transnational itineraries of care in feminist health practices. In: Social Studies of Science, 45(5), 717-737Volkmer, Michael und Karin Werner (2020) (Hg.): Die Corona-Gesellschaft. Analysen zur Lage und Perspektiven für die Zukunft. Bielefeld: transcript (insb. Beiträge von Sarah Speck, Stephan Lessenich, Gesa Lindemann, Silke Helfrich, Gabriele Winker, Elke Krasny).
Association in the course directory
Last modified: Fr 12.05.2023 00:19