Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
210176 UE BAK4.1 Qualitative Methods of Empirical Social Research (2014S)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Fr 07.02.2014 08:00 to We 19.02.2014 22:00
- Registration is open from Fr 21.02.2014 11:30 to Su 02.03.2014 22:00
- Deregistration possible until Tu 01.04.2014 22:00
Details
max. 40 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 18.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Tuesday 25.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Tuesday 01.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Tuesday 08.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Tuesday 29.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Tuesday 06.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Tuesday 13.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Tuesday 20.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Tuesday 27.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Tuesday 03.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Tuesday 17.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Tuesday 24.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Information
Aims, contents and method of the course
In dieser Lehrveranstaltung werden wir uns mit einigen Methoden der qualitativen Sozialforschung im allgemeinen und der interpretativen Politikwissenschaft im besonderen auseinandersetzen. Dabei werden wir in einem ersten Block zunächst gemeinsam erarbeiten, welche Bedeutung Methoden in der Politikwissenschaft haben und was diese Methoden mit Forschungsarbeiten machen. In einem zweiten Block werden wir die zentralen Annahmen des interpretativen Paradigmas erarbeiten. Im dritten und letzten Block werden wir schließlich Techniken des Daten-Sammelns und Auswertens diskutieren.
Assessment and permitted materials
- Lektüre der Pflichtliteratur, Anwesenheit und Mitarbeit in den Lehrveranstaltungseinheiten (30% der Note)
- Impulsreferat (30% der Note)
- Drei schriftliche Übungen (40% der Note)
- Impulsreferat (30% der Note)
- Drei schriftliche Übungen (40% der Note)
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reading list
Wagenaar, Hendrik. (2011). Meaning in Action. Interpretation and Dialogue in Policy Analysis. Armonk, NY: M.E. Sharpe.
Clarke, Adele (2004). Situational Analysis: Grounded Theory After the Postmodern Turn. Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage.
Keller, Reiner (2012). Das Interpretative Paradigma. Wiesbaden: Springer VS.
Clarke, Adele (2004). Situational Analysis: Grounded Theory After the Postmodern Turn. Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage.
Keller, Reiner (2012). Das Interpretative Paradigma. Wiesbaden: Springer VS.
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:38