Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

210176 UE BAK4.1 Qualitative Methods of Empirical Social Research (2014S)

6.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 21 - Politikwissenschaft
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 40 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Tuesday 18.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Tuesday 25.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Tuesday 01.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Tuesday 08.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Tuesday 29.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Tuesday 06.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Tuesday 13.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Tuesday 20.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Tuesday 27.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Tuesday 03.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Tuesday 17.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Tuesday 24.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock

Information

Aims, contents and method of the course

In dieser Lehrveranstaltung werden wir uns mit einigen Methoden der qualitativen Sozialforschung im allgemeinen und der interpretativen Politikwissenschaft im besonderen auseinandersetzen. Dabei werden wir in einem ersten Block zunächst gemeinsam erarbeiten, welche Bedeutung Methoden in der Politikwissenschaft haben und was diese Methoden mit Forschungsarbeiten machen. In einem zweiten Block werden wir die zentralen Annahmen des interpretativen Paradigmas erarbeiten. Im dritten und letzten Block werden wir schließlich Techniken des Daten-Sammelns und Auswertens diskutieren.

Assessment and permitted materials

- Lektüre der Pflichtliteratur, Anwesenheit und Mitarbeit in den Lehrveranstaltungseinheiten (30% der Note)
- Impulsreferat (30% der Note)
- Drei schriftliche Übungen (40% der Note)

Minimum requirements and assessment criteria

Examination topics

Reading list

Wagenaar, Hendrik. (2011). Meaning in Action. Interpretation and Dialogue in Policy Analysis. Armonk, NY: M.E. Sharpe.
Clarke, Adele (2004). Situational Analysis: Grounded Theory After the Postmodern Turn. Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage.
Keller, Reiner (2012). Das Interpretative Paradigma. Wiesbaden: Springer VS.

Association in the course directory

Last modified: Mo 07.09.2020 15:38