220045 UE UE-PR - Exercise Course on Public Relations (2015W)
Continuous assessment of course work
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Summary
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 21.09.2015 09:00 to We 23.09.2015 18:00
- Deregistration possible until Sa 31.10.2015 23:59
Registration information is available for each group.
Groups
Group 1
Konzeptionsraxis
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Wintersemester 1516 Termine: 22.10/5.11/19.11/3.12./17.12./14.1/28.1
- Thursday 22.10. 17:45 - 20:45 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
- Thursday 05.11. 17:45 - 20:45 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
- Thursday 19.11. 17:45 - 20:45 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
- Thursday 03.12. 17:45 - 20:45 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
- Thursday 17.12. 17:45 - 20:45 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
- Thursday 14.01. 17:45 - 20:45 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
- Thursday 28.01. 17:45 - 20:45 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Participation, active presence in the classroom and a final PR-concept presentation developed in groups
Minimum requirements and assessment criteria
Erlernen der praktischen Fähigkeiten zur eigenständigen Erarbeitung und Entwicklung von PR-Konzepten für Unternehmen, Institutionen und Produkte
Examination topics
Lectures, discussions, work in groups
Reading list
Literaturhinweise werden in den einzelnen Einheiten gegeben
Group 2
UE zur Konzeptionspraxis: Die UE-PR wird als Block 14-tägig angeboten und wird sich primär dem Thema strategische Konzeption der PR widmen. Die in den AT-PR präsentierten & erlernten Techniken werden an praxisnahen Aufgabenstellungen diskutiert, erprobt und in Kleingruppen zu (finalen) PR-Konzepten geformt und präsentiert.
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 14.10. 11:30 - 14:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 28.10. 11:30 - 14:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 11.11. 11:30 - 14:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 25.11. 11:30 - 14:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 09.12. 11:30 - 14:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 13.01. 11:30 - 14:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 27.01. 11:30 - 14:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
Aims, contents and method of the course
Die UE-PR wird als Block 14-tägig angeboten und wird sich primär dem Thema strategische Konzeption der PR widmen. Die in den AT-PR präsentierten & erlernten Techniken werden an praxisnahen Aufgabenstellungen diskutiert, erprobt und in Kleingruppen zu (finalen) PR-Konzepten geformt und präsentiert.
Assessment and permitted materials
Participation, active presence in the classroom and a final PR-concept presentation developed in groups
Minimum requirements and assessment criteria
Erlernen der praktischen & theoretischen Fähigkeiten zur eigenständigen Erarbeitung und Entwicklung von PR-Konzepten für Unternehmen, Institutionen und Produkte
Examination topics
Lectures, discussions, work in groups
Reading list
will be announced in the lecture
Group 3
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Friday 23.10. 09:45 - 12:45 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Friday 06.11. 09:45 - 12:45 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Friday 20.11. 09:45 - 12:45 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Friday 04.12. 09:45 - 12:45 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
- Friday 18.12. 09:45 - 12:45 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Friday 29.01. 09:45 - 14:45 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
Aims, contents and method of the course
"Strategien der PR im Kulturbereich"Die LV führt in die PR-relevanten Spezifika des Kulturbereichs ein und behandelt anhand von Beispielen die Erstellung eines PR-Konzepts. Dazu kommen Übungen zur Verteiler-Erstellung und zum Verfassen von Pressetexten, verbunden mit einer Übersicht zur Medienarbeit im Kulturbereich.Sie erhalten in diesem Semester die Gelegenheit, Kultur-PR und Medienarbeit in einer realitätsnahen Übungssituation kennen zu lernen. Die Exkursion zur PR-Abteilung einer Wiener Kulturinstitution bietet unmittelbaren Einblick in die Praxis
Assessment and permitted materials
Participation, active presence in the classroom and a final PR-concept presentation developed in groups
Minimum requirements and assessment criteria
Basic PR-know-how related to the cultural sector
Examination topics
Lectures, discussions, work in groups, homework
Reading list
Will be announced during the first lesson
Group 4
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Monday 12.10. 13:15 - 16:15 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
- Monday 16.11. 13:15 - 16:15 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
- Monday 07.12. 13:15 - 16:15 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
- Monday 14.12. 13:15 - 16:15 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
- Monday 18.01. 13:15 - 16:15 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
Aims, contents and method of the course
The course establishes at first the basics of public relations - goals, target audiences, messaging , communication channels. Following that it goes deep into the intersect of political communication and online communication. Examplified with campaigning tactics and mobilizing strategies, we discuss how online communication changes political communication for parties, NGOs or issues.
Assessment and permitted materials
Participation, active presence in the classroom and a final PR-concept presentation developed in groups
Minimum requirements and assessment criteria
The goal is the establishment PR and political communication basics.
Examination topics
Discussion, Analysis, group papers, strategy plans, guest lectures
Reading list
"Das Echo-Prinzip" Wie Onlinekommunikation Politik verändert (2013), as well as links and articles that will be provided in the first class
Group 5
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Sa 21. November 2015, pünktl. 10 Uhr SR 5
Sa 05. Dezember 2015, pünktl. 10 Uhr SR 4
Sa 12. Dezember 2015, pünktl. 10 Uhr SR 10
- Saturday 21.11. 10:00 - 17:30 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Saturday 05.12. 10:00 - 17:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Saturday 12.12. 10:00 - 17:30 Seminarraum 10, Währinger Straße 29 2.OG
Aims, contents and method of the course
- Basic knowledge on the Communication Management for Sustainability
- Methods for analyzing and further development of communication processes
- presentation of case studies and best practice & working Groups (applying the methods discussed)
- Methods for analyzing and further development of communication processes
- presentation of case studies and best practice & working Groups (applying the methods discussed)
Assessment and permitted materials
- complete attendance in all 3 Workshop days
- active, full alertness of all participants to the objective and tasks,
- results of the working Groups and individual contributions
- 2 pages of stand-alone, high quality thoughts on CFS* each* CFS .. Communication for Sustainability
- active, full alertness of all participants to the objective and tasks,
- results of the working Groups and individual contributions
- 2 pages of stand-alone, high quality thoughts on CFS* each* CFS .. Communication for Sustainability
Minimum requirements and assessment criteria
1. to acquire an insight and understanding of sustainability and its communication
2. to delve into a selection of methods
3. to contribute to the development of projects
2. to delve into a selection of methods
3. to contribute to the development of projects
Examination topics
Lectures, discussions, work in Groups;
Special methods to analyse and to develop communication processes and projects
Special methods to analyse and to develop communication processes and projects
Reading list
List of literature will be distributed.
Group 6
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Friday 16.10. 14:00 - 18:00 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
- Saturday 17.10. 10:00 - 18:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Friday 08.01. 14:00 - 18:00 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
- Saturday 09.01. 10:00 - 18:00 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
Aims, contents and method of the course
Von Spenden & Sponsoring zu Corporate Social Responsibility
Die Übung bietet eine Einführung in das Thema Corporate Social Responsibility (CSR), einen Überblick über unterschiedliche Kooperationsmöglichkeiten zwischen NPOs (Non Profit Organisationen) und Unternehmen sowie über die Besonderheiten von Non-Profit-PR.
Was ist CSR? Was ist der Unterschied zwischen Spenden, Sponsoring und strategisch angelegten Partnerschaften? Wie entstehen sinnvolle Kooperationen zwischen NPOs und Unternehmen? Welche Erwartungen haben Unternehmen an NPOs und umgekehrt? Diese und weitere Fragen werden an Hand von vielen praktischen Beispielen und Übungen erläutert.
Die Übung bietet eine Einführung in das Thema Corporate Social Responsibility (CSR), einen Überblick über unterschiedliche Kooperationsmöglichkeiten zwischen NPOs (Non Profit Organisationen) und Unternehmen sowie über die Besonderheiten von Non-Profit-PR.
Was ist CSR? Was ist der Unterschied zwischen Spenden, Sponsoring und strategisch angelegten Partnerschaften? Wie entstehen sinnvolle Kooperationen zwischen NPOs und Unternehmen? Welche Erwartungen haben Unternehmen an NPOs und umgekehrt? Diese und weitere Fragen werden an Hand von vielen praktischen Beispielen und Übungen erläutert.
Assessment and permitted materials
Participation, active presence in the classroom and a final cooperation-concept presentation developed in groups
Minimum requirements and assessment criteria
Die TeilnehmerInnen sollen am Ende der Übung ernst gemeinte CSR von Alibi-Aktionen unterscheiden können, die unterschiedlichen Kooperationsmöglichkeiten zwischen NPOs und Unternehmen kennen sowie in der Lage sein, eigenständig ein Kooperationskonzept zu verfassen.
Examination topics
Lectures, discussions, work in groups, homework
Group 7
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 14.10. 16:45 - 19:45 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 28.10. 16:45 - 19:45 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 11.11. 16:45 - 19:45 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 25.11. 16:45 - 19:45 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 09.12. 16:45 - 19:45 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 13.01. 16:45 - 19:45 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 27.01. 16:45 - 19:45 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
Aims, contents and method of the course
Event marketing is more than just organizing an event it is a strategically important part of the marketing mix. Public relations and cross-promotion increase the efficiency of an event
Assessment and permitted materials
On and offline participation, active presence in the classroom, short papers and a final strategy paper developed in groups
Minimum requirements and assessment criteria
Gaining the ability to independently work and developevent marketing strategies for companies, organizations and produkts/brands.
Examination topics
Analytics-oriented hands-on tasks/exercises.
Reading list
Will be announced in the first class
Group 8
Bei dieser Übung handelt es sich um ein Bootcamp. Unsere Übung ist für Studierende konzipiert, die von Politik fasziniert und begeistert sind. Die wissen und üben wollen, wie man Politik macht und welche Rolle man als PR-Profi dabei spielen kann und soll!
Aber Achtung: Es ist ein Bootcamp. Wenig Frontal-Vortrag, viel Handeln. Sie sind gefragt: Hören, Denken, Umsetzen! Wir freuen uns auf TeilnehmerInnen die wollen. Wir empfehlen ein Tablett oder Notebook mitzubringen.
Aber Achtung: Es ist ein Bootcamp. Wenig Frontal-Vortrag, viel Handeln. Sie sind gefragt: Hören, Denken, Umsetzen! Wir freuen uns auf TeilnehmerInnen die wollen. Wir empfehlen ein Tablett oder Notebook mitzubringen.
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Für die Teilnahme an der Übung ist die Beherrschung der Unterrichtssprache Deutsch essentiell. Da es sich um lediglich drei Termine handelt, ist die durchgängige persönliche Anwesenheit bei allen drei Terminen notwendig.
- Saturday 24.10. 09:00 - 18:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
- Saturday 07.11. 09:00 - 18:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
- Saturday 14.11. 09:00 - 18:00 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
Aims, contents and method of the course
- Wie positioniere ich mich als politische Partei bzw. als Politiker?
- Wie formulieren ich die richtigen Kernbotschaften?
- Was ist die geeignete Medienstrategie?
- Wie reagiere ich auf Angriffe meines politischen Gegners?
- Wie gehe ich mit Krisen um?
- Welche Tools stehen mir zur Verfügung? Wann wende ich welches an?
- Wie formulieren ich die richtigen Kernbotschaften?
- Was ist die geeignete Medienstrategie?
- Wie reagiere ich auf Angriffe meines politischen Gegners?
- Wie gehe ich mit Krisen um?
- Welche Tools stehen mir zur Verfügung? Wann wende ich welches an?
Assessment and permitted materials
Participation, active presence in the classroom and a final PR-concept presentation developed in groups
Minimum requirements and assessment criteria
Sie lernen im Sinne der politischen PR selbständig zu agieren und zu handeln.
Examination topics
Lectures, discussions, work in groups
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:38
Die UE-PR wird als Block an sieben Donnerstagen angeboten und wird sich dem Thema strategische Konzeption der PR-Arbeit widmen. Die in den AT-PR präsentierten Techniken werden an praxisnahen Aufgabenstellungen diskutiert, erprobt und in "Übungsagenturen" (Kleingruppen) zu strategischen PR-Konzepten geformt.