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220046 UE UE-WERB - Exercise Course on Advertisement (2016S)
Continuous assessment of course work
Labels
Summary
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 22.02.2016 09:00 to We 24.02.2016 18:00
- Deregistration possible until Th 31.03.2016 23:59
Registration information is available for each group.
Groups
Group 1
Ziel dieser LV ist, den StudentInnen eine praktische Einführung in die Erarbeitung und Ausführung von Werbekampagnen zu geben und durch permanente Übungen eine Verbesserung der Handlungsmöglichkeiten zu erreichen. Sie erhalten neben dem theoretischen und praktischen Hintergrund zur Konzeption und Umsetzung einer Werbekampagne auch die Möglichkeit in der Teamarbeit ihre eigenen Talente noch besser kennenzulernen.Nach einer theoretischen Einführung sowie dem Input nationaler und internationaler Best-Practice-Beispiele arbeiten die StudentInnen in Teams als Werbeagentur, aber auch als Kunde.
Es wird der Ablauf simuliert von der Produkt-Idee über den Pitch bis zur Kampagnen-Realisierung. Permanentes Training.Die Studenten erwerben solide Kenntnisse der Konzeption und Umsetzung einer Werbekampagne und lernen, wie man kreativ im Team arbeitet und vor Kunden präsentiert.
Es wird der Ablauf simuliert von der Produkt-Idee über den Pitch bis zur Kampagnen-Realisierung. Permanentes Training.Die Studenten erwerben solide Kenntnisse der Konzeption und Umsetzung einer Werbekampagne und lernen, wie man kreativ im Team arbeitet und vor Kunden präsentiert.
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 16.03. 09:45 - 12:45 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Wednesday 13.04. 09:45 - 12:45 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Wednesday 11.05. 09:45 - 12:45 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Wednesday 25.05. 09:45 - 12:45 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Wednesday 08.06. 09:45 - 12:45 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Wednesday 22.06. 09:45 - 12:45 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Jede Teilleistung wird eigenständig bewertet (aktive Mitarbeit in der LV, Anteil an der Gruppenarbeit, Präsentationen). Die Teilleistungen fließen zu 60% in die Beurteilung der Lehrveranstaltung ein, der schriftliche Endtest in der letzten LV zu 40%.
Minimum requirements and assessment criteria
Mindestanforderung für die positive Beurteilung ist die aktive Teilnahme an der Gruppenarbeit. Es besteht Anwesenheitspflicht.
Examination topics
Prüfungsstoff ist der Inhalt der LV, wobei es nicht um auswendig gelernte Inhalte geht, sondern um die Anwendung der erworbenen Kenntnisse.
Group 2
Der Digitalmarkt gehört zu den wachstumsstärksten in Europa. Das Seminar verschafft einen Überblick über diesen Markt, seine Geschäftsmodelle, die rechtlichen Rahmenbedingungen, Nutzerverhalten, Online Vermarktung und technische Grundlagen.
max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Saturday 19.03. 12:00 - 18:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Saturday 02.04. 12:00 - 18:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Saturday 21.05. 12:00 - 18:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Saturday 18.06. 12:00 - 18:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
Aims, contents and method of the course
Wen es interessiert, wie Suchmaschinen funktionieren, was Retargeting bedeutet und wie Produkte online strategisch und Cross-Device vertrieben werden, der erhält hier einen Einblick.Die Theorieblöcke des Seminars sind :
- Digitale Geschäftsmodelle und der Digitalmarkt
- Das Funktionsprinzip von Suchmaschinen
- Das Nutzerverhalten Cross-Device
- Aktuelle Trends und Entwicklungsfelder
- Die Auffindbarkeit und Optimierung von Content
- Tracking, Analytics & SEA
- On-Page & Off-Page SEO
- Digitale Geschäftsmodelle und der Digitalmarkt
- Das Funktionsprinzip von Suchmaschinen
- Das Nutzerverhalten Cross-Device
- Aktuelle Trends und Entwicklungsfelder
- Die Auffindbarkeit und Optimierung von Content
- Tracking, Analytics & SEA
- On-Page & Off-Page SEO
Assessment and permitted materials
Im Zuge des Seminars wird in Gruppen ein Business Plan entwickelt, der im Verlauf vor den Teilnehmerinnen präsentiert wird. Im zweiten Schritt erarbeiten die Teilnehmerinnen einzeln eine Multi-Channel Kampagne für den Launch der entwickelten Idee.
Minimum requirements and assessment criteria
Neben der Gruppenpräsentation fließen mündliche Mitarbeit und der schriftlich einzureichende Kampagnenplan in die Note ein.
Examination topics
Für die Planung der Kampagne und die Entwicklung des Business Plans sollen die Inhalte aus den Theorieblöcken berücksichtigt und eingearbeitet werden.
Reading list
Nach jedem Termin wird eine Präsentation mit den wichtigsten Inhalten auf Moodle bereit gestellt. Weiterführende Artikel und Literatur zu den Themenblöcken Online Vermarktung, Business Model Development, Content Marketing und Suchmaschinenoptimierung werden im Seminar zur Verfügung gestellt.
Group 3
Ziel dieser LV ist, den StudentInnen eine praktische Einführung in die Erarbeitung und Ausführung von 360° Werbekampagnen zu geben. Sie erhalten sowohl den theoretischen als auch praktischen Hintergrund zum Design und der Produktion einer Werbekampagne.
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 16.03. 08:00 - 11:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
- Wednesday 13.04. 08:00 - 11:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
- Wednesday 27.04. 08:00 - 11:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
- Wednesday 11.05. 08:00 - 11:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
- Wednesday 25.05. 08:00 - 11:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
- Wednesday 08.06. 08:00 - 11:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
- Wednesday 22.06. 08:00 - 11:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
Aims, contents and method of the course
Simulation eines Pitches um einen Etat.
StudentInnen bilden Gruppen (Agenturen) erhalten ein Briefing und erstellen eine Kampagne die in der letzten Einheit von den Gruppen präsentiert wird
StudentInnen bilden Gruppen (Agenturen) erhalten ein Briefing und erstellen eine Kampagne die in der letzten Einheit von den Gruppen präsentiert wird
Assessment and permitted materials
Grading will be based on the development of a 360° campaign and a media plan for said campaign. The work will be done in class and in your own time in groups of up to 6 students.
Minimum requirements and assessment criteria
The students will take away sound knowledge of the conception, production and delivery processes that go with creating an advertising campaign, learn how to work creatively as a team and to pitch to clients by acting out a brief and pitch scenario.
Examination topics
Following a theoretical introduction as well as best (and worst) practice examples, the students will work creatively in small teams of three, acting as an advertising agency with one creative director, one account manager and one agency producer.As a team, they will draw up a campaign for a product of their choice and plan the production of a TV spot as well as an accompanying cross-media campaign. They will pitch their campaign ideas to the forum (whereby the remaining students and the tutor act as the client) and discuss their ideas. The students will then develop a media planning strategy, with special focus on placing their TV spot on Austrian TV channels.
Group 4
Semiotische Werbeanalyse: Interkulturelle Werbung
max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Die Anwesenheit beim ersten Termin am 11. März 2016 ist Voraussetzung für die Teilnahme.
- Friday 11.03. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Friday 18.03. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Friday 08.04. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Friday 15.04. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Friday 22.04. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Friday 29.04. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Friday 06.05. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Friday 13.05. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Friday 20.05. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Friday 27.05. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Friday 03.06. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Friday 10.06. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Friday 17.06. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Friday 24.06. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
Aims, contents and method of the course
In dieser Übung lernen Sie Theorien und Methoden der Werbesemiotik mit dem Schwerpunkt interkulturelle Werbung kennen. Wir analysieren Werbespots (und ev. Printwerbungen) aus Österreich/Deutschland und vergleichen diese mit Spots aus anderen Kulturkreisen. Worin bestehen Unterschiede? Welche Elemente sind spezifisch für bestimmte Kulturen? Sind die Spots international verwendbar? Was müsste angepasst werden?Sie werden in Gruppen arbeiten und können die Werbespots, mit denen sie sich beschäftigen wollen, selbst wählen. Achtung: In dieser LV werden wir bestehende Werbespots ANALYSIEREN, wir werden keine Kampagne entwickeln.Methode: Vortrag der LV-Leiterin, Erlernen der semiotischen Analysemethoden an Hand von Beispielen, Arbeit in der Kleingruppe, Präsentation.
Assessment and permitted materials
Was müssen Sie tun, um positiv beurteilt zu werden?
Mindestanforderung für die positive Beurteilung sind eine gelungene Präsentation (Poster + Handout) und die ausführliche Dokumentation der semiotischen Werbeanalyse (Projektbericht).Es besteht Anwesenheitspflicht, ein zweimaliges unentschuldigtes Fehlen ist gestattet.
Mindestanforderung für die positive Beurteilung sind eine gelungene Präsentation (Poster + Handout) und die ausführliche Dokumentation der semiotischen Werbeanalyse (Projektbericht).Es besteht Anwesenheitspflicht, ein zweimaliges unentschuldigtes Fehlen ist gestattet.
Minimum requirements and assessment criteria
Wie wird beurteilt?
Beurteilt wird die Gruppenleistung. Jede Teilleistung wird eigenständig bewertet. Die Präsentation (Poster + Handout) fließt zu 40% in die Beurteilung der Lehrveranstaltung ein, der Projektbericht zu 60%.
Beurteilt wird die Gruppenleistung. Jede Teilleistung wird eigenständig bewertet. Die Präsentation (Poster + Handout) fließt zu 40% in die Beurteilung der Lehrveranstaltung ein, der Projektbericht zu 60%.
Group 5
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Friday 18.03. 14:00 - 17:00 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Friday 15.04. 14:00 - 17:00 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Friday 22.04. 14:00 - 17:00 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Friday 29.04. 14:00 - 17:00 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Friday 06.05. 14:00 - 17:00 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Friday 13.05. 14:00 - 17:00 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Friday 27.05. 14:00 - 17:00 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Friday 17.06. 14:00 - 17:00 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
Aims, contents and method of the course
Ziel der Übung ist es, eine eigene Werbekampagne in einer Gruppenarbeit zu präsentieren, wobei hier der Focus auf der Kreation liegt.Lehrinhale:
o Die rechte Gehirnhälfte entscheidet
o Überraschung in der Werbung ist der Schlüssel zum Erfolg
o Was sind "Trigger" in der Werbung?
o Die besten "überraschenden" Beispiele" in der Werbung
o Die besten Tools und Techniken, um zu creativen Ergebnissen zu kommen
o Unterschiede und Wirkungsweisen der einzelnen Kommunikationskanäle
o Planung einer Werbekampagne
o Strategic Planning: "What makes the product tick?"
o Die rechte Gehirnhälfte entscheidet
o Überraschung in der Werbung ist der Schlüssel zum Erfolg
o Was sind "Trigger" in der Werbung?
o Die besten "überraschenden" Beispiele" in der Werbung
o Die besten Tools und Techniken, um zu creativen Ergebnissen zu kommen
o Unterschiede und Wirkungsweisen der einzelnen Kommunikationskanäle
o Planung einer Werbekampagne
o Strategic Planning: "What makes the product tick?"
Assessment and permitted materials
Grading will be based on the development of a 360° campaign and a media plan for said campaign. The work will be done in class and in your own time in groups of three students.
Minimum requirements and assessment criteria
The students will take away sound knowledge of the conception, production and delivery processes that go with creating an advertising campaign, learn how to work creatively as a team and to pitch to clients by acting out a brief and pitch scenario.
Examination topics
Following a theoretical introduction as well as best (and worst) practice examples, the students will work creatively in small teams of three, acting as an advertising agency with one creative director, one account manager and one agency producer.As a team, they will draw up a campaign for a product of their choice and plan the production of a TV spot as well as an accompanying cross-media campaign. They will pitch their campaign ideas to the forum (whereby the remaining students and the tutor act as the client) and discuss their ideas.
Group 6
Die Übung soll die Konzeption einer Werbekampagne anhand praktischer Beispiele simulieren. Der ständige Bezug zur Praxis des Arbeitsalltages bzw. der Arbeitsteilung innerhalb einer Werbeagentur steht dabei u.a. im Fokus. Die LV möchte dabei einen Bogen von der strategischen Planung einer Kampagne bis hin zu einer möglichen kreativen Umsetzung spannen. Am Ende der LV bekommen die Teilnehmer die Möglichkeit, Ihre Ergebnis, Ideen und Konzepte in einer Art simuliertem Pitch zu präsentieren.
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Die Lehrveranstaltung findet geblockt an 3 Sonntagen im Semester statt. Aufgrund der so geringen Anzahl an Terminen, ist die vollständige Anwesenheit an allen drei Tagen erforderlich. Ausnahmen können leider nur bei triftigen Gründen gemacht werden. Ein Fernbleiben muss vorab angekündigt werden bzw. ist eine schriftliche Entschuldigung (z.B. Krankmeldung) vorzuweisen.
Die Unterrichtssprache ist Deutsch. Unterlagen oder vertiefende Literatur werden keine vorausgesetzt.- Sunday 13.03. 10:00 - 18:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Sunday 10.04. 10:00 - 18:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Sunday 24.04. 10:00 - 18:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
Aims, contents and method of the course
Die Übung soll die Konzeption einer Werbekampagne anhand praktischer Beispiele simulieren. Der ständige Bezug zur Praxis des Arbeitsalltages bzw. der Arbeitsteilung innerhalb einer Werbeagentur steht dabei u.a. im Fokus. Die LV möchte dabei einen Bogen von der strategischen Planung einer Kampagne bis hin zu einer möglichen kreativen Umsetzung spannen. Am Ende der LV bekommen die Teilnehmer die Möglichkeit, Ihre Ergebnisse, Ideen und Konzepte in einer Art simuliertem Pitch zu präsentieren.
Assessment and permitted materials
lückenlose Anwesenheit (Ausnahmen nur mit triftiger Begründung, vorangegangener Inkenntnissetzung des LV-Leiters)
Mitarbeit während der Lehrveranstaltung
aktive Teilnahme am Diskurs
aktive Teilnahme an den kleineren Gruppenübungen bzw. Einzelaufgaben
Recherche, Gestaltung, Präsentation der finalen (Gruppen-)Arbeit
Mitarbeit während der Lehrveranstaltung
aktive Teilnahme am Diskurs
aktive Teilnahme an den kleineren Gruppenübungen bzw. Einzelaufgaben
Recherche, Gestaltung, Präsentation der finalen (Gruppen-)Arbeit
Minimum requirements and assessment criteria
Beurteilt werden die durchgehende Anwesenheit zu den drei Terminen, die Mitarbeit während und aktive Teilnahme an der Lehrveranstaltung, Beteiligung an Diskussionen und Gruppenaufgaben sowie die abschließende Präsentation.
Examination topics
Es wird keine mündliche oder schriftliche Prüfung zur LV geben. Die Leistungskontrolle erfolgt anhand von Gruppenarbeiten während den Terminen bzw. anhand einer abschließenden Präsentation.
Reading list
Literatur wird keine vorausgesetzt.
Group 7
This is a practical exercise. You will conduct your work in groups during and outside course hours.
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Sunday 22.05. 11:00 - 19:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
- Saturday 04.06. 11:00 - 19:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
- Sunday 05.06. 11:00 - 19:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
Aims, contents and method of the course
The goal of this course is to introduce students to advertising andhow to design as well as execute advertising campaigns. They will receive both the necessary theoretical background knowledge as well as practical insights into the design and production of advertising campaigns.
Following a first pitch stage, an introduction into TV ratings is given in class, as well as an introduction into the use of demographics and VALS to assess target audiences.
Following a first pitch stage, an introduction into TV ratings is given in class, as well as an introduction into the use of demographics and VALS to assess target audiences.
Assessment and permitted materials
Grading will be based on the development of a 360° campaign and a media plan for said campaign. The work will be done in class and in your own time in groups of three students.
Minimum requirements and assessment criteria
The students will take away sound knowledge of the conception, production and delivery processes that go with creating an advertising campaign, learn how to work creatively as a team and to pitch to clients by acting out a brief and pitch scenario.
Examination topics
Following a theoretical introduction as well as best (and worst) practice examples, the students will work creatively in small teams of three, acting as an advertising agency with one creative director, one account manager and one agency producer.As a team, they will draw up a campaign for a product of their choice and plan the production of a TV spot as well as an accompanying cross-media campaign. They will pitch their campaign ideas to the forum (whereby the remaining students and the tutor act as the client) and discuss their ideas. The students will then develop a media planning strategy, with special focus on placing their TV spot on Austrian TV channels.
Reading list
Ad Age, creative review, Wired Magazine.
Group 8
Ziel dieser LV ist, den StudentInnen eine praktische Einführung in die Erarbeitung und Ausführung von integrierten Werbekampagnen zu geben. Hier geht es um Evaluierung von Konzepten und Ideen . Sie erhalten sowohl den theoretischen als auch praktischen Hintergrund zum Design und der Produktion einer Werbekampagne. Weiters stehen dazu praktische Übungen am Programm.
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 10.03. 16:45 - 19:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Thursday 07.04. 16:45 - 19:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Thursday 21.04. 16:45 - 19:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Thursday 12.05. 16:45 - 19:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Thursday 02.06. 16:45 - 19:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Thursday 16.06. 16:45 - 19:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Thursday 30.06. 16:45 - 19:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
Aims, contents and method of the course
Ziel dieser LV ist, den StudentInnen eine praktische Einführung in die Erarbeitung und Ausführung von integrierten Werbekampagnen zu geben. Hier geht es um Evaluierung von Konzepten und Ideen . Sie erhalten sowohl den theoretischen als auch praktischen Hintergrund zum Design und der Produktion einer Werbekampagne. Weiters stehen dazu praktische Übungen am Programm.
Examination topics
ÜBUNG. Fallbeispiel.Nach Briefing.
Group 9
Ziel dieser LV ist, den StudentInnen eine praktische Einführung in die Erarbeitung und Ausführung von 360° Werbekampagnen zu geben. Sie erhalten sowohl den theoretischen als auch praktischen Hintergrund zum Design und der Produktion einer Werbekampagne.Nach einer ersten Pitch-Phase von einer 360° Kampagne folgt eine Einführung in das Fernsehzuseherquotensystem und VALS als Basis zur Analyse der Zielgruppen.
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 09.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 16.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 06.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 13.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 20.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 27.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 04.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 11.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 18.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 25.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 01.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 08.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 15.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 22.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 29.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
Aims, contents and method of the course
Introduction in strategic planning, target-group analysis, methods to find consumers insights,
idea-finding and design of mainstream- and side stream campaigns.
Focussed on TV and online- campaigns.
Short discussion of other media.
idea-finding and design of mainstream- and side stream campaigns.
Focussed on TV and online- campaigns.
Short discussion of other media.
Assessment and permitted materials
Grading will be based on the development of a 360° campaign and a media plan for said campaign. The work will be done in class and in your own time in groups of three students.
Minimum requirements and assessment criteria
The students will take away sound knowledge of the conception, production and delivery processes that go with creating an advertising campaign, learn how to work creatively as a team and to pitch to clients by acting out a brief and pitch scenario.
Examination topics
Following a theoretical introduction as well as best (and worst) practice examples, the students will work creatively in small teams of three, acting as an advertising agency with one creative director, one account manager and one agency producer.As a team, they will draw up a campaign for a product of their choice and plan the production of a TV spot as well as an accompanying cross-media campaign. They will pitch their campaign ideas to the forum (whereby the remaining students and the tutor act as the client) and discuss their ideas. The students will then develop a media planning strategy, with special focus on placing their TV spot on Austrian TV channels.
Reading list
read as much as you can.
Group 10
max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 15.03. 16:45 - 19:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Tuesday 12.04. 16:45 - 19:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Tuesday 26.04. 16:45 - 19:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Tuesday 10.05. 16:45 - 19:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Tuesday 31.05. 16:45 - 19:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Tuesday 14.06. 16:45 - 19:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Tuesday 28.06. 16:45 - 19:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
Aims, contents and method of the course
New marketing trends and how cross-promotion and cross-communication affect the marketing mix. Participants will understand the goals of the marketing mix, know Guerilla Marketing and Co and can apply in practice
Assessment and permitted materials
Mix of research, lectures, discussions and individual and group work. Attendance, participation and the quality / content of presentations
Examination topics
Group 12
Real work on real advertising-campaigns with real clients.
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Compulsory attendance.
- Monday 14.03. 14:30 - 17:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Monday 11.04. 14:30 - 17:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Monday 25.04. 14:30 - 17:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Monday 09.05. 14:30 - 17:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Monday 30.05. 14:30 - 17:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Monday 13.06. 14:30 - 17:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
Aims, contents and method of the course
Creation of an advertising campaign based on a client briefing (option: incl. web 2.0)Advertisement exercise - advertising campaign: briefing-idea-realization-presentation
focus:
briefing (parameters)
finding an idea (creativity and techniques)
media (incl. web 2.0)
psychology of perception
design basics
client presentationmethod:
peergroups: 3-4 students
research: var. topics as homework
creation of an idea
realization of the ad-idea (scribble or layout)
presentation of campaign (in front of the group)
focus:
briefing (parameters)
finding an idea (creativity and techniques)
media (incl. web 2.0)
psychology of perception
design basics
client presentationmethod:
peergroups: 3-4 students
research: var. topics as homework
creation of an idea
realization of the ad-idea (scribble or layout)
presentation of campaign (in front of the group)
Assessment and permitted materials
attendance, research-works, final presentation: each peergroup presents an advertising campaign
Minimum requirements and assessment criteria
Final grade:
Work (group+individual): 8 x 10 points
presentation & campaign = 80
= 160 points max. (-10 absence)
0-80 points: 5
81-100 points: 4
101-120 points: 3
121-140 points: 2
141-160 points: 1
Work (group+individual): 8 x 10 points
presentation & campaign = 80
= 160 points max. (-10 absence)
0-80 points: 5
81-100 points: 4
101-120 points: 3
121-140 points: 2
141-160 points: 1
Group 15
This course is an introduction to Trendspotting.
- In groups of 3, you will discuss and research on the marketing application of new trends in the consumer market.
- Use magazines, the web and go to a shopping area to see what stands out most.
- Find, Follow and research a new trend in advertising and or branding, ie fashion, music, tv, products, technology, advertising or lifestyle.
- Build an advertising campaign using that in regards to selling the trend to a CLIENTS already pre-existing product or brand.
- In groups of 3, you will discuss and research on the marketing application of new trends in the consumer market.
- Use magazines, the web and go to a shopping area to see what stands out most.
- Find, Follow and research a new trend in advertising and or branding, ie fashion, music, tv, products, technology, advertising or lifestyle.
- Build an advertising campaign using that in regards to selling the trend to a CLIENTS already pre-existing product or brand.
max. 30 participants
Language: English
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
This is a practical exercise. You will conduct your work in groups during and outside course hours. This course is held in ENGLISH.
- Sunday 22.05. 11:00 - 19:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Saturday 04.06. 11:00 - 19:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Sunday 05.06. 11:00 - 19:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
Aims, contents and method of the course
The course objectives are to discover the complex universe of consumer trends and to appreciate their role in branding strategy.
HISTORY
the evolution of youth culture/trends, marketing companies realising that they can manipulate these youth movements and brand movements by utilising the look, style and feel of the trend.
from the second world war, and baby boom generation ..... teddy boys, beatniks, mods, hippies, rockers, punks, psychobilly, goth, skins then discuss rave cultures explosion with music/the web/video and new technologies and group mind set,
collapsing the state vector of these individual sub genres and youth movements with the transformation of individual node-based subcultures to a more modular collective demographic, utilising the emerging cyber technologies of design, brand awareness, and new emerging media to create the selectively brand loyal techno/advertising/media savvy consumers we are today.
WHY
What are trends and fads?
Why do we need to refer to trends?
- For sales/capturing a market "demographic"
- Tracking trends
- Imposing ones viewpoint
- Setting up a reliable source network
- Applying trends to strategy implementation


discuss - in terms of marketing, design, product ranges, graphic and fashion styles discuss - Talk about the history of youth culture and different approaches to trends,
trendspotting branding, styles
discuss - how media cater to the youth demographic using trends, in music/design/style/visuals
discuss - how trends affect: design/branding and client expectations using examples from 1995 - 2015:
MTV, REcord Labels, MacUser, MuZIK, Loaded and lad culture.....
discuss - how marketers pick up on underground trends, products, social movements like flashmobs etc. and use them to form ad campaigns/sell products.
discuss - trends from the end user experience and the marketing angle. How the underground sub cultures and products grow from underground cultures,
beliefs, ideologies and ideas, to collective movements and style
discuss - The global trends in 2013/2014 and what remains
mobile platforms / tablets / flashmobs 'history' / social media / web 2.0 / reactive
branding / ageism in media and marketing / itunes / digital distribution / user generated content / notebooks / apps / kinect / ...
discuss - The global trends in 2015 and what remains
creative code applications /realtime user graphics /consumer branding"YOU"/ realtime branding / interactive video 2.0 /interactive social media / twitter / social media 2.0 'linking of all media" / oculus rift / ...
discuss - The role of futurologists. Forecasting the trends of tomorrow or creating the new paradigm for yourself?
Present look at examples of advertising and marketing tricks and techniques from derren brown and charlie brookers production and TV experience. Hands-on experience of kinect, video mapping technology and oculus rift in class.
HISTORY
the evolution of youth culture/trends, marketing companies realising that they can manipulate these youth movements and brand movements by utilising the look, style and feel of the trend.
from the second world war, and baby boom generation ..... teddy boys, beatniks, mods, hippies, rockers, punks, psychobilly, goth, skins then discuss rave cultures explosion with music/the web/video and new technologies and group mind set,
collapsing the state vector of these individual sub genres and youth movements with the transformation of individual node-based subcultures to a more modular collective demographic, utilising the emerging cyber technologies of design, brand awareness, and new emerging media to create the selectively brand loyal techno/advertising/media savvy consumers we are today.
WHY
What are trends and fads?
Why do we need to refer to trends?
- For sales/capturing a market "demographic"
- Tracking trends
- Imposing ones viewpoint
- Setting up a reliable source network
- Applying trends to strategy implementation


discuss - in terms of marketing, design, product ranges, graphic and fashion styles discuss - Talk about the history of youth culture and different approaches to trends,
trendspotting branding, styles
discuss - how media cater to the youth demographic using trends, in music/design/style/visuals
discuss - how trends affect: design/branding and client expectations using examples from 1995 - 2015:
MTV, REcord Labels, MacUser, MuZIK, Loaded and lad culture.....
discuss - how marketers pick up on underground trends, products, social movements like flashmobs etc. and use them to form ad campaigns/sell products.
discuss - trends from the end user experience and the marketing angle. How the underground sub cultures and products grow from underground cultures,
beliefs, ideologies and ideas, to collective movements and style
discuss - The global trends in 2013/2014 and what remains
mobile platforms / tablets / flashmobs 'history' / social media / web 2.0 / reactive
branding / ageism in media and marketing / itunes / digital distribution / user generated content / notebooks / apps / kinect / ...
discuss - The global trends in 2015 and what remains
creative code applications /realtime user graphics /consumer branding"YOU"/ realtime branding / interactive video 2.0 /interactive social media / twitter / social media 2.0 'linking of all media" / oculus rift / ...
discuss - The role of futurologists. Forecasting the trends of tomorrow or creating the new paradigm for yourself?
Present look at examples of advertising and marketing tricks and techniques from derren brown and charlie brookers production and TV experience. Hands-on experience of kinect, video mapping technology and oculus rift in class.
Assessment and permitted materials
Assessment :
- In groups of 3, discuss and research on the marketing application of new trends in the consumer market.
- Use magazines, the web and go to a shopping area to see what stands out most.
- Find, Follow and research a new trend in advertising and or branding, ie fashion, music, tv, products, technology, advertising or lifestyle.
- Build an advertising campaign using that in regards to selling the trend to a CLIENTS already pre-existing product or brand.
- In groups of 3, discuss and research on the marketing application of new trends in the consumer market.
- Use magazines, the web and go to a shopping area to see what stands out most.
- Find, Follow and research a new trend in advertising and or branding, ie fashion, music, tv, products, technology, advertising or lifestyle.
- Build an advertising campaign using that in regards to selling the trend to a CLIENTS already pre-existing product or brand.
Minimum requirements and assessment criteria
You will need to come up with creative new concepts.
Examination topics
Following an introduction into the history of brands and youth cultures/trends, you will work hands-on as a team of 3 and build an ad campaign that uses new trends in regards to selling an already existing product or brand.
Reading list
Ad Age, creative review, Wired Magazine.
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:38
Es wird der Ablauf simuliert von der Produkt-Idee über den Pitch bis zur Kampagnen-Realisierung. Permanentes Training.Die Studenten erwerben solide Kenntnisse der Konzeption und Umsetzung einer Werbekampagne und lernen, wie man kreativ im Team arbeitet und vor Kunden präsentiert.