Universität Wien
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220055 UE METH: UE QUANTI Quantitative Data Collection (2023S)

Continuous assessment of course work

Summary

1 Bernhard-Harrer , Moodle
2 Betakova , Moodle
3 Duregger , Moodle
4 Hirsch , Moodle
5 Kaskeleviciute , Moodle
6 Knupfer , Moodle
7 Kulichkina , Moodle
8 Lebernegg , Moodle
9 Leonhardt , Moodle
10 Neureiter , Moodle
11 Ninova-Solovykh , Moodle
12 Saumer , Moodle
13 Stevic , Moodle
14 Thomas , Moodle

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Stand heute (11.01.2023) wird die Übung präsent abgehalten. Informationen zum Ablauf der Lehrveranstaltung im Sommersemester 2023 erhalten alle korrekt angemeldeten Studierenden rechtzeitig per E-Mail.
Im Falle von digitaler Lehre bzw. hybrider Lehre bleiben die Ziele und Inhalte der Lehrveranstaltung unverändert. Methodisch kommen verschiedene Übungsaktivitäten via Moodle zum Einsatz. Ergänzend können einzelne Gruppenarbeiten in einem Online-Live-Setting stattfinden.

  • Thursday 23.03. 09:45 - 13:15 Seminarraum 6, Kolingasse 14-16, EG00
  • Friday 24.03. 09:45 - 13:15 Seminarraum 6, Kolingasse 14-16, EG00
  • Saturday 25.03. 09:45 - 13:15 Seminarraum 6, Kolingasse 14-16, EG00

Aims, contents and method of the course

Students get to know and learn to apply the most common methods of quantitative data collection in Communication Science: content analysis, survey research, experimental designs, secondary data analysis. They learn to evaluate their own and others’ methods in terms of reliability and validity, and how to detect spurious relationships and false causality claims. After completion of the seminar, students are able to develop and implement quantitative designs for data collection, as well as critically evaluate methods in academic papers.

Assessment and permitted materials

Grading:
60% homework (25% for the first homework, 35% for the second homework)
40% participation in classes

To receive a positive grade, both homework assignments must be submitted and an average of 50% of the total points must be achieved.

Minimum requirements and assessment criteria

75% Attendance requirementGrading00.0 - 49.9% Unsatisfactory50.0 - 62.9% Sufficient63.0 - 74.9% Satisfactory75.0 - 86.9% Good87.0 - 100% Excellent

Examination topics

- Differentiation between empirical and non-empirical research
- Operationalization and measurement of independent and dependent, manifest and latent, variables
- Validity and reliability
- Correlation and causality
- Basic understanding of experimental research, content analyses, and survey research

Reading list

Experiment:
Greber, H., Lecheler, S., Aaldering, L., De Haan, Y., Kruikemeier, S., Goutier, N., & De Bruin, K. (2022). Feeling the News? The Differential Effects of Immersive Journalism on Emotional Response. Digital Journalism, 1-22.

Umfrage:
Thomas, M. F., Binder, A., & Matthes, J. (2022). Love in the time of corona: Predicting willingness to engage in sexting during the first COVID-19-related lockdown. Archives of Sexual Behavior, 51(1), 157-168.

Inhaltsanalyse:
Karsay, K., Matthes, J., & Fröhlich, V. (2020). Gender role portrayals in television advertisements: Do channel characteristics matter?. Communications, 45(1), 28-52.

Aus dem folgenden Buch sind die unten angeführten Kapitel zu lesen.
Brosius, H.-B., A. Haas & F. Koschel (2016). Methoden der empirischen Kommunikationsforschung. VS Verlag für Sozialwissenschaften/GWV Fachverlage GmbH, Wiesbaden, 7. überarbeitete Auflage.

Die wissenschaftliche Arbeitsweise: Kapitel 1+2+3 (S.17-69) + Kapitel 4
Die Befragung: Kapitel 5+6+7
Die Inhaltsanalyse: Kapitel 8+9+10 (S.139-178)
Das Experiment: Kapitel 13+14+15

Group 2

max. 30 participants
Language: English
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Thursday 23.03. 13:15 - 14:45 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Thursday 20.04. 13:15 - 14:45 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Thursday 04.05. 13:15 - 14:45 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Thursday 25.05. 13:15 - 14:45 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Thursday 15.06. 13:15 - 14:45 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Thursday 29.06. 13:15 - 14:45 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG

Aims, contents and method of the course

Students get to know and learn to apply the most common methods of quantitative data collection in Communication Science: content analysis, survey research, experimental designs, secondary data analysis. They learn to evaluate their own and others’ methods in terms of reliability and validity, and how to detect spurious relationships and false causality claims. After completion of the seminar, students are able to develop and implement quantitative designs for data collection, as well as critically evaluate methods in academic papers.

After successful completion of this course, students will be able to:
• correctly identify studies that use common quantitative methods
• explain how to conduct content analysis, surveys, experiments, secondary data analysis
• interpret methodological procedures and results of quantitative research
• critically evaluate quantitative studies and identify quality research
• apply gained knowledge to design and conduct their own quantitative studies

Assessment and permitted materials

Please note that the course will be taught in English. Assignments will be only accepted in English.

(1) Home Assignment 1 – 25%
(2) Home Assignment 2 – 35%
(3) Participation - In-class Exercises, Discussion – 40%

Minimum requirements and assessment criteria

• Good or very good command of written and spoken English.
• Attendance is obligatory for 75% of the time. You may miss a maximum of one class (students are allowed to miss a maximum of one class).
• The seminar is planned as in-person class – this is a subject to change based on the development in the future and the university recommendations.
• Both home assignments must be submitted in order to complete the course. Home assignments must be done individually and not in a group.

Grading:
• 0 - 49,9 % - Unsatisfactisfactory (5)
• 50 - 62.9 % - Sufficient (4)
• 63 - 74.9 % - Satisfactory (3)
• 75 - 86,9 % - Good (2)
• 87 - 100 % - Excellent (1)

Examination topics

Causality, reliability and validity
Quantitative content analysis
Survey
Experiment
Secondary data

Reading list

a) Book:
• Kumar, R. (2011). Research Methodology – a step guide for beginners. Sage Publishing, London (physical book available via u:search)
b) Articles:
• Karsay, K., Matthes, J. & Fröhlich, V. (2020). Gender role portrayals in television advertisements: Do channel characteristics matter?. Communications, 45(1), 28-52. https://doi.org/10.1515/commun-2019-2055 (can be found on Moodle)
• Hanusch, F. (2017). Journalistic Roles and Everyday Life: An empirical account of lifestyle journalists’ professional views. Journalism Studies, 1-19. (available online via u:search)
• Matthes, J., & Naderer, B. (2015). Children's consumption behavior in response to food product placements in movies. Journal of Consumer Behaviour, 14, 127-136. (available online via u:search)

Group 3

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 22.03. 16:45 - 18:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Wednesday 19.04. 16:45 - 18:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Wednesday 03.05. 16:45 - 18:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Wednesday 17.05. 16:45 - 18:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Wednesday 31.05. 16:45 - 18:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Wednesday 14.06. 16:45 - 18:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Wednesday 28.06. 16:45 - 18:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33

Aims, contents and method of the course

Students get to know and learn to apply the most common methods of quantitative data collection in Communication Science: content analysis, survey research, experimental designs, secondary data analysis. They learn to evaluate their own and others’ methods in terms of reliability and validity, and how to detect spurious relationships and false causality claims. After completion of the seminar, students are able to develop and implement quantitative designs for data collection, as well as critically evaluate methods in academic papers.

Assessment and permitted materials

Grading:
60% homework (25% for the first homework, 35% for the second homework)
40% participation in classes

To receive a positive grade, both homework assignments must be submitted and an average of 50% of the total points must be achieved.

Minimum requirements and assessment criteria

75% Attendance requirementGrading00.0 - 49.9% Unsatisfactory50.0 - 62.9% Sufficient63.0 - 74.9% Satisfactory75.0 - 86.9% Good87.0 - 100% Excellent

Examination topics

- Differentiation between empirical and non-empirical research
- Operationalization and measurement of independent and dependent, manifest and latent, variables
- Validity and reliability
- Correlation and causality
- Basic understanding of experimental research, content analyses, and survey research

Reading list

- Brosius, H.-B., A. Haas & F. Koschel (2016). Methoden der empirischen Kommunikationsforschung. VS Verlag für Sozialwissenschaften/GWV Fachverlage GmbH, Wiesbaden, 7. überarbeitete Auflage.
- Karsay, K., Matthes, J., & Fröhlich, V. (2020). Gender role portrayals in television advertisements: Do channel characteristics matter?. Communications, 45(1), 28-52.
https://doi.org/10.1515/commun-2019-2055
- Hanusch, F. (2017). Journalistic Roles and Everyday Life: An empirical account of lifestyle journalists’ professional views. https://doi.org/10.1080/1461670X.2017.1370977
- Matthes, J. & Naderer, B. (2015). Children's consumption behavior in response to food product placements in movies. Journal of Consumer Behaviour, 14(2), 127–136. https://doi.org/10.1002/cb.1507

Group 4

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 22.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Wednesday 19.04. 15:00 - 16:30 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Wednesday 03.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Wednesday 17.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Wednesday 14.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Wednesday 28.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33

Aims, contents and method of the course

Students get to know and learn to apply the most common methods of quantitative data collection in Communication Science: content analysis, survey research, experimental designs, secondary data analysis. They learn to evaluate their own and others’ methods in terms of reliability and validity, and how to detect spurious relationships and false causality claims. After completion of the seminar, students are able to develop and implement quantitative designs for data collection, as well as critically evaluate methods in academic papers.

Assessment and permitted materials

Grading:
60% homework (25% for the first homework, 35% for the second homework)
40% participation in classes

To receive a positive grade, both homework assignments must be submitted and an average of 50% of the total points must be achieved.

Minimum requirements and assessment criteria

75% Attendance requirementGrading00.0 - 49.9% Unsatisfactory50.0 - 62.9% Sufficient63.0 - 74.9% Satisfactory75.0 - 86.9% Good87.0 - 100% Excellent

Examination topics

- Differentiation between empirical and non-empirical research
- Operationalization and measurement of independent and dependent, manifest and latent, variables
- Validity and reliability
- Correlation and causality
- Basic understanding of experimental research, content analyses, and survey research

Reading list

Brosius, H.-B., A. Haas & F. Koschel (2016). Methoden der empirischen Kommunikationsforschung. VS Verlag für Sozialwissenschaften/GWV Fachverlage GmbH, Wiesbaden, 7. überarbeitete Auflage. Weitere Literatur wird in der Lehrveranstaltung bekannt gegeben.

Group 5

max. 30 participants
Language: English
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 22.03. 16:45 - 18:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 19.04. 16:45 - 18:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 03.05. 16:45 - 18:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 17.05. 16:45 - 18:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 14.06. 16:45 - 18:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 28.06. 16:45 - 18:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG

Aims, contents and method of the course

Students will learn about the main methods of quantitative data collection such as content analysis, survey, experiment, and secondary data analysis.

After completing this seminar, students will be familiar with the basic tools to independently develop quantitative research designs and collect data.

Please note that this seminar is taught in English.

Assessment and permitted materials

Participation in classes and two homework assignments.

The grade comprises of:
40% Participation in seminar
60% Two homework assignments (25% for the first home assignment, 35% for the second homework assignment)

For a positive grade, both homework assignments must be submitted and an average of 50% of the total points must be achieved.

Minimum requirements and assessment criteria

75% Attendance is required to successfully pass the course.

Grading
87.0 – 100% Excellent
75.0 – 86.9% Good
63.0 – 74.9% Satisfactory
50.0 – 62.9% Sufficient
00.0 – 49.9% Unsatisfactory

Reading list

Will be announced in the course.

Group 6

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 22.03. 15:00 - 16:30 Class Room 3 ZID UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-O1-25
  • Wednesday 19.04. 15:00 - 16:30 Class Room 3 ZID UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-O1-25
  • Wednesday 03.05. 15:00 - 16:30 Class Room 3 ZID UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-O1-25
  • Wednesday 17.05. 15:00 - 16:30 Class Room 3 ZID UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-O1-25
  • Wednesday 14.06. 15:00 - 16:30 Class Room 3 ZID UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-O1-25
  • Wednesday 28.06. 15:00 - 16:30 Class Room 3 ZID UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-O1-25

Aims, contents and method of the course

Die Studierenden erlernen und üben quantitative Forschungsmethoden (Datenerhebung). Sie sind nach Abschluss dieser Übung mit den Grundwerkzeugen vertraut, um selbstständig quantitative Designs zur Untersuchung von Forschungsfragen zu erarbeiten und Daten zu erheben.
Der Besuch der dazugehörigen Vorlesung wird dringend empfohlen!
Informationen zum konkreten Ablauf der Lehrveranstaltung im 2023S erhalten alle korrekt angemeldeten Studierenden rechtzeitig per E-Mail. Derzeit ist die Lehrveranstaltung als Vor-Ort-Seminar geplant. Im Falle von digitaler bzw. hybrider Lehre bleiben die Ziele und Inhalte der Lehrveranstaltung unverändert. Methodisch kommen verschiedene Übungsaktivitäten via Moodle zum Einsatz.
Die Unterrichtssprache ist Deutsch.

Assessment and permitted materials

Mitarbeit (Einzel- oder Gruppenübungen zu jedem Thema in der jeweiligen Einheit, Vorbereitung der Pflichtlektüre) und fristgerechte Abgabe von zwei Hausübungen.
Im Falle von digitaler Lehre bzw. hybride Lehre wird die Mitarbeit ebenfalls durch die Abgabe von Mitarbeitsübungen bewertet. Die Arbeitsaufträge werden in diesem Fall jeweils in den entsprechenden Einheiten auf Moodle gestellt.

Minimum requirements and assessment criteria

75 % Anwesenheitspflicht bei Vor-Ort-Lehre (nur 1 Fehleinheit möglich). Im Falle von digitaler bzw. hybrider Lehre wird die Anwesenheitspflicht der Situation entsprechend angepasst und rechtzeitig an die Studierenden kommuniziert.
Benotung: 60% Hausübungen, 40% Mitarbeit

2 Hausübungen:
HÜ1: 25%
HÜ2: 35%

Für eine positive Note müssen beide Hausübungen abgegeben werden und im Durchschnitt 50% der Gesamtpunkte erreicht werden (d.h. über beide Hausübungen hinweg 30 Punkte). Zudem muss die Mitarbeit als Teilleistung ebenfalls positiv sein, d.h. es müssen mindestens 20 Mitarbeitspunkte über das Semester hinweg gesammelt werden. Die Hausübungen sind auf Deutsch zu verfassen.
Im Falle von digitaler bzw. hybrider Lehre bleiben die Anforderungen und der Beurteilungsmaßstab zu den Hausübungen und Mitarbeitsübungen unverändert.

Notenschlüssel:
00,0 - 49,9% Nicht Genügend
50,0 - 62,9% Genügend
63,0 - 74,9% Befriedigend
75,0 - 86,9% Gut
87,0 - 100% Sehr Gut

Examination topics

In der Übung erarbeitete Inhalte eigenständig auf neue Fragestellungen anwenden, für die Erarbeitung der Hausübungen kann ein selbständiges Ergänzen der theoretischen Inhalte durch die dazugehörige Vorlesung und/oder Literatur nötig sein.
Die relevanten Themen beinhalten:
- Differenzierung empirisch-nicht empirisch, quantitativ-qualitativ
- Forschungsfragen und Hypothesen
- Variablen, Skalenniveaus und Operationalisierung
- Validität und Reliabilität
- Korrelation und Kausalität
- Grundverständnis quantitativer Methoden (Befragung, Inhaltsanalyse, Experiment)

Reading list

Wird in der Lehrveranstaltung bekanntgegeben.

Group 7

max. 30 participants
Language: English
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

We are planning to hold courses on-site to enable personal exchange between students and the teacher. However, due to COVID-19, we might have to switch to a digital format at short notice. Please regularly obtain information on u:find and check your e-mails.

  • Tuesday 21.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Tuesday 18.04. 15:00 - 16:30 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Tuesday 02.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Tuesday 16.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Tuesday 06.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Tuesday 20.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33

Aims, contents and method of the course

After successful completion of this course, students will be able to:
• correctly identify studies that use common quantitative methods
• explain how to conduct content analysis, surveys, experiments, and secondary data analysis
• interpret methodological procedures and results of quantitative research
• critically evaluate quantitative studies and identify quality research
• apply gained knowledge to design and conduct their own quantitative studies

Assessment and permitted materials

(1) Home Assignment 1 – 25%
(2) Home Assignment 2 – 35%
(3) In-class Exercises – 20%
(4) In-class Discussion – 20%

Minimum requirements and assessment criteria

• good or very good command of written and spoken English
• ability to meet a set-in-stone deadline
• obligatory attendance (students are allowed to miss a maximum of one class)
• both home assignments must be submitted in order to complete the course

A = 1 (Very Good): 87 - 100%
B = 2 (Good): 75 - 86,99%
C = 3 (Satisfactory): 63 - 74,99%
D = 4 (Enough): 50 - 62,99%
F = 5 (Not Enough): 00 - 49,99%

Reading list

Kumar, R. (2011). Research Methodology – a step guide for beginners. Sage Publishing, London.
+ three academic articles (to be announced during the first session)

Group 8

max. 30 participants
Language: English
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Thursday 23.03. 13:30 - 17:00 Seminarraum 6, Kolingasse 14-16, EG00
  • Friday 24.03. 13:30 - 17:00 Seminarraum 6, Kolingasse 14-16, EG00
  • Saturday 25.03. 13:30 - 17:00 Seminarraum 6, Kolingasse 14-16, EG00

Aims, contents and method of the course

Students get to know and learn to apply the most common methods of quantitative data collection in Communication Science: content analysis, survey research, experimental designs, secondary data analysis. They learn to evaluate their own and others’ methods in terms of reliability and validity, and how to detect spurious relationships and false causality claims. After completion of the seminar, students are able to develop and implement quantitative designs for data collection, as well as critically evaluate methods in academic papers.

Assessment and permitted materials

• participation (individual and/or group exercises in all sessions, preparation of required reading) (40%)
• timely submission of one home assignment (60%)

Minimum requirements and assessment criteria

• good or very good command of written and spoken English
• obligatory attendance (75% attendance required; that means a maximum of 90min can be missed)

Grading:
60% homework
40% participation in classes

To receive a positive grade, both the homework assignments as well as the participation grades have to be positive.

Examination topics

- Differentiation between empirical and non-empirical research
- Operationalization and measurement of independent and dependent, manifest and latent, variables
- Validity and reliability
- Correlation and causality
- Basic understanding of experimental research, content analyses, and survey research

Reading list

Will be announced soon.

Group 9

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Monday 27.03. 09:45 - 11:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Monday 24.04. 09:45 - 11:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Monday 15.05. 09:45 - 11:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Monday 05.06. 09:45 - 11:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Monday 19.06. 09:45 - 11:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG

Aims, contents and method of the course

Students get to know and learn to apply the most common methods of quantitative data collection in Communication Science: content analysis, survey research, experimental designs, secondary data analysis. They learn to evaluate their own and others’ methods in terms of reliability and validity, and how to detect spurious relationships and false causality claims. After completion of the seminar, students are able to develop and implement quantitative designs for data collection, as well as critically evaluate methods in academic papers.
It is strongly recommended to attend the corresponding lecture!

Assessment and permitted materials

Grading:
60% homework (25% for the first homework, 35% for the second homework)
40% participation in classes

To receive a positive grade, both homework assignments must be submitted and an average of 50% of the total points must be achieved ( i.e. across both home exercises 30 points)..

Minimum requirements and assessment criteria

75% Attendance requirement i.e. one missing unit is possible. The attendance requirement applies to on-site teaching as well as to digital or hybrid teaching. In the case of digital teaching or hybrid teaching, compulsory attendance is checked either via attendance exercises or via participation in synchronous online units.

Grading
00.0 - 49.9% Unsatisfactory
50.0 - 62.9% Sufficient
63.0 - 74.9% Satisfactory
75.0 - 86.9% Good
87.0 - 100% Excellent

Examination topics

- Differentiation between empirical and non-empirical research
- Operationalization and measurement of independent and dependent, manifest and latent, variables
- Validity and reliability
- Correlation and causality
- Basic understanding of experimental research, content analyses, and survey research

Reading list

- Kumar, R. (2011). Research Methodology – a step guide for beginners. Sage Publishing, London.
- Brosius, H.-B., A. Haas & F. Koschel (2016). Methoden der empirischen Kommunikationsforschung. VS Verlag für Sozialwissenschaften/GWV Fachverlage GmbH, Wiesbaden, 7. überarbeitete Auflage.
- Karsay, K., Matthes, J., & Fröhlich, V. (2020). Gender role portrayals in television advertisements: Do channel characteristics matter?. Communications, 45(1), 28-52.
https://doi.org/10.1515/commun-2019-2055
- Hanusch, F. (2017). Journalistic Roles and Everyday Life: An empirical account of lifestyle journalists’ professional views. https://doi.org/10.1080/1461670X.2017.1370977
- Matthes, J. & Naderer, B. (2015). Children's consumption behavior in response to food product placements in movies. Journal of Consumer Behaviour, 14(2), 127–136. https://doi.org/10.1002/cb.1507

Group 10

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 15.03. 13:00 - 16:00 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 03.05. 13:00 - 16:00 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 07.06. 13:00 - 16:00 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG

Aims, contents and method of the course

Students get to know and learn to apply the most common methods of quantitative data collection in Communication Science: content analysis, survey research, experimental designs, secondary data analysis. They learn to evaluate their own and others’ methods in terms of reliability and validity, and how to detect spurious relationships and false causality claims. After completion of the seminar, students are able to develop and implement quantitative designs for data collection, as well as critically evaluate methods in academic papers.

Assessment and permitted materials

Grading:
60% homework (25% for the first homework, 35% for the second homework)
40% participation in classes

To receive a positive grade, both homework assignments must be submitted and an average of 50% of the total points must be achieved.

Minimum requirements and assessment criteria

75% Attendance requirementGrading00.0 - 49.9% Unsatisfactory50.0 - 62.9% Sufficient63.0 - 74.9% Satisfactory75.0 - 86.9% Good87.0 - 100% Excellent

Examination topics

- Differentiation between empirical and non-empirical research
- Operationalization and measurement of independent and dependent, manifest and latent, variables
- Validity and reliability
- Correlation and causality
- Basic understanding of experimental research, content analyses, and survey research

Reading list

Brosius, H.-B., A. Haas & F. Koschel (2016). Methoden der empirischen Kommunikationsforschung. VS Verlag für Sozialwissenschaften/GWV Fachverlage GmbH, Wiesbaden, 7. überarbeitete Auflage.

Weitere Literatur wird in der Lehrveranstaltung bekannt gegeben.

Group 11

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Tuesday 21.03. 09:45 - 11:15 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
  • Tuesday 18.04. 09:45 - 11:15 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
  • Tuesday 02.05. 09:45 - 11:15 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
  • Tuesday 16.05. 09:45 - 11:15 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
  • Tuesday 06.06. 09:45 - 11:15 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
  • Tuesday 20.06. 09:45 - 11:15 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG

Aims, contents and method of the course

Die Studierenden erlernen und üben quantitative Forschungsmethoden (Datenerhebung). Sie sind nach Abschluss dieser Übung mit den Grundwerkzeugen vertraut, um selbstständig quantitative Designs zur Untersuchung von Forschungsfragen zu erarbeiten und Daten zu erheben.
Der Besuch der dazugehörigen Vorlesung wird dringend empfohlen!

Informationen zum konkreten Ablauf der Lehrveranstaltung im 2023S erhalten alle korrekt angemeldeten Studierenden rechtzeitig per E-Mail. Derzeit ist die Lehrveranstaltung als Vor-Ort-Seminar geplant. Im Falle von digitaler bzw. hybrider Lehre bleiben die Ziele und Inhalte der Lehrveranstaltung unverändert. Methodisch kommen verschiedene Übungsaktivitäten via Moodle zum Einsatz.

Die Unterrichtssprache ist Deutsch.

Assessment and permitted materials

Mitarbeit (Einzel- oder Gruppenübungen zu jedem Thema in der jeweiligen Einheit, Vorbereitung der Pflichtlektüre) und fristgerechte Abgabe von zwei Hausübungen.

Im Falle von digitaler Lehre bzw. hybride Lehre wird die Mitarbeit ebenfalls durch die Abgabe von Mitarbeitsübungen bewertet. Die Arbeitsaufträge werden in diesem Fall jeweils in den entsprechenden Einheiten auf Moodle gestellt.

Zur Sicherung der guten wissenschaftlichen Praxis kann die Lehrveranstaltungsleitung Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch nach Abgabe der Hausübungen einladen, welches positiv zu absolvieren ist.

Minimum requirements and assessment criteria

75 % Anwesenheitspflicht bei Vor-Ort-Lehre (nur 1 Fehleinheit möglich). Im Falle von digitaler bzw. hybrider Lehre wird die Anwesenheitspflicht der Situation entsprechend angepasst und rechtzeitig an die Studierenden kommuniziert.

Benotung: 60% Hausübungen, 40% Mitarbeit

2 Hausübungen:
HÜ1: 25%
HÜ2: 35%
Für eine positive Note müssen beide Hausübungen abgegeben werden und im Durchschnitt 50% der Gesamtpunkte erreicht werden (d.h. über beide Hausübungen hinweg 30 Punkte). Zudem muss die Mitarbeit als Teilleistung ebenfalls positiv sein, d.h. es müssen mindestens 20 Mitarbeitspunkte über das Semester hinweg gesammelt werden. Die Hausübungen sind auf Deutsch zu verfassen.

Im Falle von digitaler bzw. hybrider Lehre bleiben die Anforderungen und der Beurteilungsmaßstab zu den Hausübungen und Mitarbeitsübungen unverändert.

Notenschlüssel:
00,0 - 49,9% Nicht Genügend
50,0 - 62,9% Genügend
63,0 - 74,9% Befriedigend
75,0 - 86,9% Gut
87,0 - 100% Sehr Gut

Examination topics

In der Übung erarbeitete Inhalte eigenständig auf neue Fragestellungen anwenden, für die Erarbeitung der Hausübungen kann ein selbständiges Ergänzen der theoretischen Inhalte durch die dazugehörige Vorlesung und/oder Literatur nötig sein.

Die relevanten Themen beinhalten:
- Differenzierung empirisch-nicht empirisch, quantitativ-qualitativ
- Forschungsfragen und Hypothesen
- Variablen, Skalenniveaus und Operationalisierung
- Validität und Reliabilität
- Korrelation und Kausalität
- Grundverständnis quantitativer Methoden (Befragung, Inhaltsanalyse, Experiment)

Reading list

Brosius, H.-B., A. Haas & F. Koschel (2016). Methoden der empirischen Kommunikationsforschung. VS Verlag für Sozialwissenschaften/GWV Fachverlage GmbH, Wiesbaden, 7. überarbeitete Auflage.
Weitere Literatur wird in der Übung bekannt gegeben.

Group 12

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Die LV ist aktuell (Stand 19.01.2023) als Präsenz-LV geplant. Sollte eine Implementierung von hybrider/digitaler Lehre aufgrund triftiger Gründe nötig sein, werden sie rechtzeitig per Mail darüber informiert.

  • Thursday 23.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 9, Währinger Straße 29 2.OG
  • Thursday 20.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 9, Währinger Straße 29 2.OG
  • Thursday 04.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 9, Währinger Straße 29 2.OG
  • Thursday 25.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 9, Währinger Straße 29 2.OG
  • Thursday 15.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 9, Währinger Straße 29 2.OG
  • Thursday 29.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 9, Währinger Straße 29 2.OG

Aims, contents and method of the course

Die Studierenden erlernen und üben quantitative Forschungsmethoden (Datenerhebung). Sie sind nach Abschluss dieser Übung mit den Grundwerkzeugen vertraut, um selbstständig quantitative Designs zur Untersuchung von Forschungsfragen zu erarbeiten und Daten zu erheben.
Der Besuch der dazugehörigen Vorlesung wird dringend empfohlen!

Informationen zum konkreten Ablauf der Lehrveranstaltung im 2023S erhalten alle korrekt angemeldeten Studierenden rechtzeitig per E-Mail. Derzeit ist die Lehrveranstaltung als Vor-Ort-Seminar geplant. Im Falle von digitaler bzw. hybrider Lehre bleiben die Ziele und Inhalte der Lehrveranstaltung unverändert. Methodisch kommen verschiedene Übungsaktivitäten via Moodle zum Einsatz.

Assessment and permitted materials

Mitarbeit (Einzel- oder Gruppenübungen zu jedem Thema in der jeweiligen Einheit, Vorbereitung der Pflichtlektüre) und fristgerechte Abgabe von zwei Hausübungen.
Im Falle von digitaler Lehre bzw. hybride Lehre wird die Mitarbeit ebenfalls durch die Abgabe von Mitarbeitsübungen bewertet. Die Arbeitsaufträge werden in diesem Fall jeweils in den entsprechenden Einheiten auf Moodle gestellt.

Minimum requirements and assessment criteria

75 % Anwesenheitspflicht bei Vor-Ort-Lehre, d.h. es ist eine Fehleinheit möglich. Im Falle von digitaler bzw. hybrider Lehre wird die Anwesenheitspflicht der Situation entsprechend angepasst und rechtzeitig an die Studierenden kommuniziert.

Benotung:
60 % Hausübungen + 40 % Mitarbeit

2 Hausübungen:
Hausübung 1: 25 %
Hausübung 2: 35 %
Für eine positive Note müssen beide Hausübungen abgegeben werden und im Durchschnitt 50 % der Gesamtpunkte erreicht werden (d.h. über beide Hausübungen hinweg 30 Punkte). Zudem muss die Mitarbeit als Teilleistung ebenfalls positiv sein, d.h. es müssen mindestens 20 Mitarbeitspunkte über das Semester hinweg gesammelt werden.
Im Falle von digitaler bzw. hybrider Lehre bleiben die Anforderungen und der Beurteilungsmaßstab zu den Hausübungen und Mitarbeitsübungen unverändert.
Notenschlüssel:
100 - 87,0 % Sehr Gut
86,9 - 75,0 % Gut
74,9 - 63,0 % Befriedigend
62,9 - 50,0 % Genügend
49,9 - 00,0 % Nicht Genügend

Reading list

Literatur wird in der LV bekannt gegeben.

Group 13

max. 30 participants
Language: English
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Tuesday 21.03. 15:00 - 16:30 Class Room 3 ZID UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-O1-25
  • Tuesday 18.04. 15:00 - 16:30 Class Room 3 ZID UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-O1-25
  • Tuesday 02.05. 15:00 - 16:30 Class Room 3 ZID UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-O1-25
  • Tuesday 16.05. 15:00 - 16:30 Class Room 3 ZID UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-O1-25
  • Tuesday 06.06. 15:00 - 16:30 Class Room 3 ZID UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-O1-25
  • Tuesday 20.06. 15:00 - 16:30 Class Room 3 ZID UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-O1-25

Aims, contents and method of the course

Students will learn to apply the most common methods of quantitative data collection in communication science: content analysis, survey research, experimental designs, and secondary data analysis. They will learn to evaluate quantitative research methods in terms of reliability and validity of measurements, how to detect spurious relationships and false causality claims. After completion of the seminar, students will be able to develop and implement quantitative research methods for data collection, as well as critically evaluate methods in academic papers.

Assessment and permitted materials

Grading:
60% homework (25% for the first homework, 35% for the second homework)
40% participation in classes

To receive a positive grade, both homework assignments must be submitted and an average of 50% of the total points must be achieved.

Minimum requirements and assessment criteria

75% Attendance requirement (one class can be missed)

Grading
00.0 - 49.9% Unsatisfactory
50.0 - 62.9% Sufficient
63.0 - 74.9% Satisfactory
75.0 - 86.9% Good
87.0 - 100% Excellent

Examination topics

- Differentiation between empirical and non-empirical research
- Operationalization and measurement of independent and dependent, manifest and latent variables
- Validity and reliability of measurement
- Correlation and causality
- Basic understanding of experimental research, content analyses, and survey research

Reading list

b. a.

Group 14

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Ablauf:
Tag 1: Wichtige Konzepte (latente und manifeste Variablen, Skalenniveaus, Validität und Reliabilität, Kausalität)
Tag 2: Forschungsmethoden (Inhaltsanalyse, Befragung, Experiment)
Tag 3: Studierende planen eine eigene Studie

Deadlines
Hausübung 1: 12. Juli 2023
Hausübung 2: 19. Juli 2023

  • Wednesday 05.07. 11:30 - 14:30 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 06.07. 11:30 - 14:30 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Friday 07.07. 11:30 - 14:30 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG

Aims, contents and method of the course

Students get to know and learn to apply the most common methods of quantitative data collection in Communication Science: content analysis, survey research, experimental designs, secondary data analysis. They learn to evaluate their own and others’ methods in terms of reliability and validity, and how to detect spurious relationships and false causality claims. After completion of the seminar, students are able to develop and implement quantitative designs for data collection, as well as critically evaluate methods in academic papers.

Assessment and permitted materials

Grading:
60% homework (25% for the first homework, 35% for the second homework)
40% participation in classes

To receive a positive grade, both homework assignments must be submitted and an average of 50% of the total points must be achieved.

Minimum requirements and assessment criteria

75% Attendance requirement
Grading00.0 - 49.9% Unsatisfactory50.0 - 62.9% Sufficient63.0 - 74.9% Satisfactory75.0 - 86.9% Good87.0 - 100% Excellent

Examination topics

- Differentiation between empirical and non-empirical research
- Operationalization and measurement of independent and dependent, manifest and latent, variables
- Validity and reliability
- Correlation and causality
- Basic understanding of experimental research, content analyses, and survey research

Reading list

- Brosius, H.-B., A. Haas & F. Koschel (2016). Methoden der empirischen Kommunikationsforschung. VS Verlag für Sozialwissenschaften/GWV Fachverlage GmbH, Wiesbaden, 7. überarbeitete Auflage.
- Karsay, K., Matthes, J., & Fröhlich, V. (2020). Gender role portrayals in television advertisements: Do channel characteristics matter?. Communications, 45(1), 28-52. https://doi.org/10.1515/commun-2019-2055
- Hanusch, F. (2017). Journalistic Roles and Everyday Life: An empirical account of lifestyle journalists’ professional views. https://doi.org/10.1080/1461670X.2017.1370977
- Matthes, J. & Naderer, B. (2015). Children's consumption behavior in response to food product placements in movies. Journal of Consumer Behaviour, 14(2), 127–136. https://doi.org/10.1002/cb.1507

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Last modified: Th 14.11.2024 00:15