220075 UE GESKO B: UE WERB Exercise Course Advertising and Market Research (2020W)
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Summary
Registration/Deregistration
- Registration is open from Mo 14.09.2020 09:00 to We 16.09.2020 18:00
- Deregistration possible until Sa 31.10.2020 23:59
Groups
Group 1
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 22.10. 16:45 - 19:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
- Thursday 05.11. 16:45 - 19:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
- Thursday 19.11. 16:45 - 19:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
- Thursday 03.12. 16:45 - 19:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
- Thursday 17.12. 16:45 - 19:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
- Thursday 14.01. 16:45 - 19:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
- Thursday 28.01. 16:45 - 19:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reading list
Group 2
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
-
Wednesday
21.10.
09:45 - 12:45
Digital
Hörsaal 1, Währinger Straße 29 1.UG - Wednesday 18.11. 09:45 - 12:45 Digital
- Wednesday 02.12. 09:45 - 12:45 Digital
- Wednesday 16.12. 09:45 - 12:45 Digital
- Wednesday 20.01. 09:45 - 12:45 Digital
Aims, contents and method of the course
The aim of the course is to give students an insight into branding, creative methods, the development and execution of advertising campaigns. In addition to the theoretical and practical background for the conception and implementation of an advertising campaign, you will also have the opportunity to get to know your own talents better.
After a theoretical introduction and input from national and international best practice examples, the sequence of a campaign implementation will be simulated.
The students acquire knowledge in the conception and implementation of an advertising campaign in classic and digital channels. You will experience how to develop ideas creatively. In addition an overview of the media (advertising media) as well as their effects and the distribution of the advertising budget in Austria will be provided.
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Group 3
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Neuer Status seit 08.09.: Die Übung wird in diesem Semester vorsichtshalber nur online ablaufen. Via Collaborate auf Moodle.
Erste Einheit ‒ 15.10.2020 ‒ verpflichtende Teilnahme via Collaborate!In dieser ersten Einheit erfolgt ein Überblick über die Inhalte des Semesters. Hier finden auch erstes Kennenlernen, Team- und Gruppenbildung statt. Und die UE startet mit ersten Inhalten.Bis zum Ende des Semesters finden auch alle weiteren Übungen online statt. Einzelne Einheiten dienen der Vermittlung neuer Inhalte für alle, andere Einheiten werden in Zeitfenstern für die Besprechung der individuellen Gruppenarbeiten verwendet. Ein genauer Ablaufplan (abhängig von der Zahl der Anmeldungen) wird zu Semesterbeginn vorgestellt.Die letzten beiden Einheiten sind für Präsentation und Diskussion der Gruppenarbeiten reserviert.
- Thursday 15.10. 16:45 - 18:15 Digital
- Thursday 22.10. 16:45 - 18:15 Digital
- Thursday 29.10. 16:45 - 18:15 Digital
- Thursday 05.11. 16:45 - 18:15 Digital
- Thursday 12.11. 16:45 - 18:15 Digital
- Thursday 19.11. 16:45 - 18:15 Digital
- Thursday 26.11. 16:45 - 18:15 Digital
- Thursday 03.12. 16:45 - 18:15 Digital
- Thursday 10.12. 16:45 - 18:15 Digital
- Thursday 17.12. 16:45 - 18:15 Digital
- Thursday 07.01. 16:45 - 18:15 Digital
- Thursday 14.01. 16:45 - 18:15 Digital
- Thursday 21.01. 16:45 - 18:15 Digital
- Thursday 28.01. 16:45 - 18:15 Digital
Aims, contents and method of the course
„Kennen und Können“: In der Übung stehen „Kennenlernen“ und „selbst Ausprobieren“ im Vordergrund. Sie bekommen das Wissen vermittelt, welche Formen der Erfolgskontrolle für Werbung und Kommunikation im Berufsalltag eingesetzt werden (können) und lernen, sie selbst anzuwenden.Methode:
Vortrag (in Interaktion mit den Studierenden), Übungen (Gruppenarbeiten, Präsentationen, Online-Diskussion in der Kleingruppe).
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reading list
Group 4
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Note: The date on December 10th, 2020 is a reserve date if another date has to be postponed.
- Thursday 15.10. 16:45 - 19:45 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Thursday 22.10. 16:45 - 19:45 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Thursday 05.11. 16:45 - 19:45 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Thursday 12.11. 16:45 - 19:45 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Thursday 26.11. 16:45 - 19:45 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Thursday 03.12. 16:45 - 19:45 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Thursday 10.12. 16:45 - 19:45 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Thursday 17.12. 16:45 - 19:45 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
Aims, contents and method of the course
Ralf Kober is founder and CEO of the advertising agency Springer & Jacoby Österreich. He is a member of the 'Österreichischen Werberat', the 'Österreichischen Marketinggesellschaft' and the IAA (International Advertising Association).
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reading list
- "Nimm mich" - Der Pitch als Chance und Falle, WKO Wien, Martin Weinand und Mike Lynn
- CCA (Creativ Club Austria) 41. Jahrbuch 2019
Group 5
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 13.10. 11:30 - 13:00 Digital
- Tuesday 20.10. 11:30 - 13:00 Digital
- Tuesday 27.10. 11:30 - 13:00 Digital
- Tuesday 03.11. 11:30 - 13:00 Digital
- Tuesday 10.11. 11:30 - 13:00 Digital
- Tuesday 17.11. 11:30 - 13:00 Digital
- Tuesday 24.11. 11:30 - 13:00 Digital
- Tuesday 01.12. 11:30 - 13:00 Digital
- Tuesday 15.12. 11:30 - 13:00 Digital
- Tuesday 12.01. 11:30 - 13:00 Digital
- Tuesday 19.01. 11:30 - 13:00 Digital
- Tuesday 26.01. 11:30 - 13:00 Digital
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reading list
Group 6
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Anwesenheit bei allen Terminen ist erforderlich, da es sich um eine prüfungsimmanente LV handelt. Ersatzleistungen für Fehlstunden sind nach Absprache mit der LV Leitung begrenzt möglich. Die LV wird aufgrund der aktuellen Situation in online-Lehre abgehalten. Sie bekommen am Morgen der ersten Einheit ein Brief per E-Mail zugesendet, das die weiteren Details zu den Aufgaben und dem Ablauf enthält.
- Friday 09.10. 09:45 - 17:45 Seminarraum 9, Währinger Straße 29 2.OG
- Friday 16.10. 09:45 - 17:45 Seminarraum 9, Währinger Straße 29 2.OG
- Sunday 18.10. 09:45 - 17:45 Seminarraum 9, Währinger Straße 29 2.OG
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Mindestanforderung: max. 1/2 Fehleinheit (4 Stunden), fristgerechte Präsentation von mind. 2 von 3 Projektteilen, fristgerechte Präsentation des Abschlussprojekts.
Examination topics
Reading list
Group 7
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Friday 09.10. 15:00 - 18:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Friday 23.10. 15:00 - 18:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Friday 06.11. 15:00 - 18:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Friday 20.11. 15:00 - 18:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Friday 04.12. 15:00 - 18:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Friday 08.01. 15:00 - 18:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Friday 22.01. 15:00 - 18:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
Aims, contents and method of the course
Objectives of the course:
The course should provide practical insight into the daily work in the field of "advertising". The goal for each participant at the end of the semester is to have an exact idea of how a campaign will develop: from creating an agency briefing, the strategic approach, the creative development of ideas and the production processes.
Content of the course:
Current overview of areas of modern brand communication:
Disciplines and fields of work in the communications industry.
Analysis, approaches, methods, processes on the way to the brand campaign.
Positioning and branding, market research, target groups and current trends, goals and briefing, selection of channels, assessment of ideas. Examples of international campaigns and analysis of why they are successful.
Presentation of current examples. Case studies from everyday agency life.
Discussion and workshops in small groups.
Method of the course:
The exercises take place in small groups, these groups must work together, create presentations together and present them.
Depending on the situation in the coming winter semester, the courses will be digital, hybrid and on-site
Assessment and permitted materials
Active participation.
Fulfillment of tasks with direct reference to the discussed content.
Timely submission of the required exercises.
Quality of the group work, presentation and seminar work at the end of the course.
Minimum requirements and assessment criteria
Minimum requirements:
Active participation in group work.
Timely submission of the required exercises.
Presentation (analysis and assessment of a campaign).
Seminar paper (optional topic from the topics of the course).
Evaluation:
100 points can be achieved.
Participation 30 points
Quality of group work 30 points
Presentation 20 points
Seminar paper at the end of the course 20 points
Grading:
• 1 (very good) 100 - 90 points
• 2 (good) 89 - 81 points
• 3 (satisfactory) 80 - 71 points
• 4 (sufficient) 70 - 61 points
• 5 (not enough) 60 - 0 points
Examination topics
Reading list
Paul Arden: It's not how good you are, it's how good you want to be. (Motivational bible)
Simon Sinek: Start with why. (Inspiration)
Mario Pricken: Tingling in the head. (Creativity techniques and brain tools for advertising)
David Ogilvy: Ogilvy on Advertising. (1984 - and still good)
Günter Schweiger, Gertraud Schrattenecker: Advertising. (understandable and clear overview)
Gabriele Siegert, Dieter Brecheis: Advertising in the media and information society.
(Advertising from a journalistic and communication science perspective)
Group 8
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
On-site teaching, If the number of students exceeds the possibilities of the seminar room, the group will be divided and time slots will be given.
- Tuesday 13.10. 16:45 - 19:45 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Tuesday 27.10. 16:45 - 19:45 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Tuesday 10.11. 16:45 - 19:45 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Tuesday 24.11. 16:45 - 19:45 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Tuesday 15.12. 16:45 - 19:45 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Tuesday 19.01. 16:45 - 19:45 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Group 9
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Digitale Lehre:
Die oben angeführten Termine werden für gemeinsame Videokonferenzen (keine Termine vor Ort) - wahrscheinlich zoom - genutzt. Genauere Informationen folgen. Weiters wird über moodle kommuniziert und bei Bedarf/Fragen natürlich auch gerne telefonisch/persönlich.
- Friday 16.10. 14:30 - 17:30 Digital
- Friday 30.10. 14:30 - 17:30 Digital
- Friday 13.11. 14:30 - 17:30 Digital
- Friday 04.12. 14:30 - 17:30 Digital
- Sunday 10.01. 14:30 - 17:30 Digital
- Sunday 24.01. 14:30 - 17:30 Digital
Aims, contents and method of the course
Entwicklung einer Werbekampagne in einer Gruppe nach einem Briefing mit dem Fokus auf kreative und überraschende Ansätze und Ideen für alle Kommunikationskanäle.Als Vorbereitung dafür gibt es während der Übung methodische Wissensvermittlung, kreative best-practice-Beispiele und kreative Aufgaben, um mit diesen Methoden persönliche Kreativität zu maximieren, um diese zielführend für Werbe- und Kommunikationskampagnen anzuwenden.Inhalte:
o Die rechte und die linke Gehirnhälfte bei den KonsumentenInnen als entscheidender Faktor für erfolgreiche Werbung.
o „Geschichten und Gemeinschaft“, „Schmerz und Freude“ als Grundlage und Landebahnen für herausragenden Kommunikationskonzepte.
o „Überraschung“ als Erfolgsfaktor in der Werbung und Kommunikation.
o Die verschiedenen Archetypen nach C. G. Jung als unbewusste Wirkfaktoren für Branding und Werbekampagnen (mit Beispielen).
o Das perspektivische Mischpult: wie man durch framing und Perspektivwechsel zu überraschenden Ansätzen und Lösungen kommt (mit best-practice-Beispielen und Übungen).
o Wie Werbung kollektives Wissen und „Zeitzeichen“ verwendet und einsetzt
o „Trigger“ als Auslöser für emotionale Werbebotschaften (mit Beispielen).
o ESP (Emotional Selling Proposition) und RSP (Rational Selling Proposition) als Grundlage für Produktbotschaften.
o Strategische Planung einer Werbekampagne und Bestimmung von Core Values für die Marke und Produkte.
o Was ist Kreativität in der Werbung? (mit Beispielen)
o Why, How und What (Golden Circle) für 360 Degree Branding als Erfolgsfaktor für Kampagnen.Das dafür notwendige Know How wird über Präsentationen von mir, best-practice- Beispielen und über Kurzreferate der Studenten/Innen vermittelt.
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reading list
Verlag Hermann Schmidt, Mainz 2006.
Group 10
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Mandatory attendance: Please take this course only if you plan to attend on all dates.
The 1st unit will be held online, you will receive information directly from the lecturer.
- Monday 12.10. 14:30 - 17:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Monday 09.11. 14:30 - 17:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Monday 23.11. 14:30 - 17:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Monday 07.12. 14:30 - 17:30 Digital
- Monday 11.01. 14:30 - 17:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Monday 25.01. 14:30 - 17:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
Aims, contents and method of the course
focus:
briefing (parameters)
finding an idea (creativity and techniques)
media (incl. web 2.0)
psychology of perception
design basics
client presentationmethod:
peer groups: 3-4 students
research: var. topics as homework
creation of an idea
realization of the ad-idea (scribble or layout)
presentation of the campaign (in front of the group)
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Work (group+individual): 8 x 10 points
presentation & campaign = 80
= 160 points max. (-10 absence)
0-80 points: 5
81-100 points: 4
101-120 points: 3
121-140 points: 2
141-160 points: 1