Universität Wien
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230041 SE Critical Theory made in Vienna. The sociological legacy of Heinz Steinert (2020W)

6.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 23 - Soziologie
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

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Details

max. 35 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Update 1.11.2020 (Covid 19): bis auf weiteres Umstellung auf digitale Lehre.
Update 17.11.2020 (Covid 19): Umstellung auf digitale Lehre bis mindestens 20.12.2020
Update 17.12.2020 (Covid 19): Umstellung auf digitale Lehre bis zum Semesterende

  • Friday 23.10. 12:45 - 15:45 Hybride Lehre
    Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
  • Friday 06.11. 12:45 - 15:45 Digital
  • Friday 20.11. 12:45 - 15:45 Digital
  • Friday 04.12. 12:45 - 15:45 Digital
  • Friday 18.12. 12:45 - 15:45 Digital
  • Friday 15.01. 12:45 - 15:45 Digital
  • Friday 29.01. 12:45 - 15:45 Digital

Information

Aims, contents and method of the course

Until recently, the Austrian sociologist Heinz Steinert (1942–2011) may have been more of an insider tip among critical theorists. His work seems to be read more widely again today. However, the reception is selective in view of the extensive work that Steinert left behind. Some people know him as a Professor in the Department of Social Sciences at the University of Frankfurt, others only perceive the criminologist, founder and long-time director of the Institute for the Sociology of Law and Criminology in Vienna. Once again, Frankfurt and Vienna seem to be two completely different worlds.
As a sociologist of crime, Steinert’s thinking evolved around deviance and social exclusion, his early involvement with the Anglo-American labeling approach (cf. Cremer-Schäfer/Steinert 2014 [1998]) led him to the reception of symbolic interactionism, publishing a pioneering anthology with key texts in 1973 (Steinert 1973). As a critical theorist, the past, present and future of critical theory were a matter of utmost importance to him (cf. Steinert 2007), as a historian of sociology and a sociologist of music he wrote about Adorno’s time in Vienna (Steinert 1989; 1992), as a an eminent expert on Marxism he dealt with the term and development of capitalism (Resch/Steinert 2009) as well as with the changed conditions of science production in times of a supposed “knowledge society”. Steinert also dealt with cultural-industrial spectacles (Steinert 2018 [1998]) in soccer (Steinert 2010) and film (Frölich/Loewy/Steinert 2001), with Michel Foucault (Steinert 1978), Pierre Bourdieu, and, most recently, with “Max Weber’s irrefutable erroneous constructions “(Steinert 2010).
In the seminar, Steinert’s extensive sociological work is to be discussed and contextualized within critical theory.

Assessment and permitted materials

Each of the following steps must be taken.

Minimum requirements and assessment criteria

1.) Two reviews of articles (details to be presented on October 23rd) (40%).
2.) Active participation in reading and discussion (15%).
3.) Research and presentations regarding one of the works mentioned below (group work) (15%).
4.) Written paper (30%).

Examination topics

Reading list

Cremer-Schäfer, H./Steinert, H. (2014 [1998]). Straflust und Repression. Zur Kritik der populistischen Kriminologie. Münster: Westfälisches Dampfboot.
Frölich, M./Loewy, H./Steinert, H. (Hg.) (2001). Lachen über Hitler – Auschwitz-Gelächter? Filmkomödie, Satire und Holocaust. München: edition text+kritik.
Resch, C./Steinert, H. (2011 [2009]). Kapitalismus: Porträt einer Produktionsweise. Münster: Westfälisches Dampfboot.
Steinert, H. (Hg.) (1973). Symbolische Interaktion. Arbeiten zu einer reflexiven Soziologie. Stuttgart: Ernst Klett Verlag.
Steinert, H. (1978). »Ist es denn aber auch wahr, Herr F? ›Überwachen und Strafen‹ unter der Fiktion gelesen, es handle sich dabei um eine sozialgeschichtliche Darstellung«, Kriminalsoziologische Bibliografie 5(19/20), S. 30–45.
Steinert, H. (1984). »Das Interview als soziale Interaktion«. In: Meulemann, H./Reuband, K.-H. (Hg.): Soziale Realität im Interview. Empirische Analysen methodischer Probleme. Frankfurt am Main/New York: Campus, S. 17–59.
Steinert, H. (1989). Adorno in Wien. Über die (Un-)Möglichkeit von Kunst, Kultur und Befreiung. Wien: Verlag für Gesellschaftskritik.
Steinert, H. (1992). Die Entdeckung der Kulturindustrie. Oder: Warum Professor Adorno Jazz nicht ausstehen konnte. Wien: Verlag für Gesellschaftskritik.
Steinert, H. (Hg.) (1998a). Die (mindestens) zwei Sozialwissenschaften in Frankfurt und ihre Geschichte (= Studientexte zur Sozialwissenschaft, Band 3). Frankfurt: J.W. Goethe Universität Frankfurt.
Steinert, H. (Hg.) (1998b). »Reflexivität. Zur Bestimmung des Gegenstandsbereichs der Sozialwissenschaften«. In: Ders. (Hg.): Zur Kritik der empirischen Sozialforschung. Ein Methodengrundkurs (Studientexte Sozialwissenschaft, Band 14). Frankfurt am Main: Eigenverlag, S. 15–28.
Steinert, H. (1998c). »Genau hinsehen, geduldig nachdenken und sich nicht dumm machen lassen«. In: Ders. (Hg.): Zur Kritik der empirischen Sozialforschung. Ein Methodengrundkurs (Studientexte Sozialwissenschaft, Band 14). Frankfurt am Main: Eigenverlag, S. 67–79.
Steinert, H. (2007). Das Verhängnis der Gesellschaft und das Glück der Erkenntnis: Dialektik der Aufklärung als Forschungsprogramm (=Kritische Theorie und Kulturforschung, Band 10). Münster: Westfälisches Dampfboot.
Steinert, H. (2010): Max Webers unwiderlegbare Fehlkonstruktionen. Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus. Frankfurt am Main: Campus.
Steinert, H. (2018 [1998]). Kulturindustrie (= Einstiege. Grundbegriffe der Sozialphilosophie und Gesellschaftstheorie, Band 5). Münster: Westfälisches Dampfboot.

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Last modified: Fr 12.05.2023 00:20