Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
230042 SE Qualitative Methods: Discourse, Text and Content Analysis (2012W)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Fr 14.09.2012 10:00 to Mo 24.09.2012 10:00
- Registration is open from Th 27.09.2012 10:00 to Su 30.09.2012 10:00
- Registration is open from Fr 05.10.2012 10:00 to Su 07.10.2012 10:00
- Deregistration possible until Sa 20.10.2012 23:59
Details
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Friday 05.10. 10:45 - 12:15 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Friday 12.10. 10:45 - 12:15 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Friday 19.10. 10:45 - 12:15 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Friday 09.11. 10:45 - 12:15 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Friday 16.11. 10:45 - 12:15 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Friday 23.11. 10:45 - 12:15 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Friday 30.11. 10:45 - 12:15 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Friday 07.12. 10:45 - 12:15 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Friday 14.12. 10:45 - 12:15 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Friday 11.01. 10:45 - 12:15 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Friday 18.01. 10:45 - 12:15 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Friday 25.01. 10:45 - 12:15 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Prüfungsimmanente LV. Die Gesamtnote ergibt sich aus:
- LV-Teilnahme (Pünktlichkeit, Mitarbeit) und fristgerechte Abgabe der Arbeiten
- Individuelle und Gruppenarbeiten
- Abgabe eines Forschungsberichts (Gruppenarbeit)ACHTUNG:
max. 2 SE-Einheiten Abwesenheit (Pünktlichkeit wird vorausgesetzt!)
Für den erfolgreichen Abschluss ist die Abgabe des Forschungsberichts zwingende Voraussetzung.
- LV-Teilnahme (Pünktlichkeit, Mitarbeit) und fristgerechte Abgabe der Arbeiten
- Individuelle und Gruppenarbeiten
- Abgabe eines Forschungsberichts (Gruppenarbeit)ACHTUNG:
max. 2 SE-Einheiten Abwesenheit (Pünktlichkeit wird vorausgesetzt!)
Für den erfolgreichen Abschluss ist die Abgabe des Forschungsberichts zwingende Voraussetzung.
Minimum requirements and assessment criteria
Participants can discuss and critically evaluate text and discourse analytical research. They know methodological principles and quality criteria of such research. They can plan their own research projects and use established techniques of data gathering and analysis.
Examination topics
Theory-Input of teacher, group exercises, readings, discussion
Reading list
- Altheide, David L. (1996). Qualitative Media Analysis (= Qualitative Research Methods Series, Bd. 38), Thousand Oaks, London, New Delhi.
- Uwe Flick et al. (Hg.) (2000). Qualitative Forschung. Ein Handbuch, Reinbek.
- Wodak, Ruth und Michal Krzyzanowski (2008). Qualitative Discourse Analysis in the Social Sciences. London.
- Lamnek (2005): Qualitative Sozialforschung: Lehrbuch, Weinheim.
- Fairclough, Norman (2003). Analyzing Discourse: Textual Analysis for Social Research. London.
- Jäger, Siegfried & Margarete Jäger (2007). Deutungskämpfe. Theorie und Praxis Kritischer Diskursanalyse. Wiesbaden.
- Kuckartz, Udo et al. (2008). Qualitative Evaluation. Der Einstieg in die Praxis. 2. Aufl., Wiesbaden.
- Mayring, Philipp (2000): Qualitative Inhaltsanalyse. Grundlagen und Techniken. Weinheim.
- Uwe Flick et al. (Hg.) (2000). Qualitative Forschung. Ein Handbuch, Reinbek.
- Wodak, Ruth und Michal Krzyzanowski (2008). Qualitative Discourse Analysis in the Social Sciences. London.
- Lamnek (2005): Qualitative Sozialforschung: Lehrbuch, Weinheim.
- Fairclough, Norman (2003). Analyzing Discourse: Textual Analysis for Social Research. London.
- Jäger, Siegfried & Margarete Jäger (2007). Deutungskämpfe. Theorie und Praxis Kritischer Diskursanalyse. Wiesbaden.
- Kuckartz, Udo et al. (2008). Qualitative Evaluation. Der Einstieg in die Praxis. 2. Aufl., Wiesbaden.
- Mayring, Philipp (2000): Qualitative Inhaltsanalyse. Grundlagen und Techniken. Weinheim.
Association in the course directory
in 505: BA M3 SE Qualitative Methoden
Last modified: Mo 07.09.2020 15:39
In the framework of a project simulation we discuss and try out various techniques of data analysis. In small groups the various steps of the research process are carried out in practice.