230075 SE Participation in and health (2018S)
Sociological perspectives on practices of patient involvement in Austria
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Sa 03.02.2018 10:00 to Th 22.02.2018 10:00
- Registration is open from Su 25.02.2018 10:00 to Tu 27.02.2018 10:00
- Deregistration possible until Tu 20.03.2018 23:59
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Friday 02.03. 09:30 - 12:30 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 2, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Friday 02.03. 13:15 - 16:15 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 2, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Saturday 03.03. 09:30 - 12:30 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 2, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Saturday 03.03. 13:15 - 16:15 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 2, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Friday 04.05. 09:30 - 12:30 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 2, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Friday 04.05. 13:15 - 16:15 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 2, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Saturday 05.05. 09:30 - 12:30 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 2, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Saturday 05.05. 13:15 - 15:15 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 2, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
written final exam; 4 questions (out of a list of 6) have to be answered in text form (short essay)
Minimum requirements and assessment criteria
Understanding of the relationship of the impact of organisation on health of different groups (specific determinants and processes); understanding of the conceptual basis of health promotion interventions in organisational settings; knowledge about practical application and scientific contributions to health promotion in specific organisational settings (workplace, hospitals, schools etc.). This includes needs assessment, development, implementation and evaluation of specific interventions.
Examination topics
Content of the lectures (will be available on the web), basic and selected specific scientific literature
Reading list
Zentraler Text für die ersten zwei Blocktage:
Forster, Rudolf (2016): Bürger- und Patientenbeteiligung im Gesundheitssystem. 1. Teil: Was sind die zentralen Fragen für Politik und Praxis und was lässt sich aus internationalen Erfahrungen lernen? Soziale Sicherheit (3):116-123.Zentraler Text für den 3. und 4. Blocktag:
Forster, Rudolf (2016): Bürger- und Patientenbeteiligung im Gesundheitssystem. Eine Bestandsaufnahme und strategische Perspektiven für Österreich 2. Teil. Soziale Sicherheit (4):160-167.
von Unger, Hella (2012) Partizipative Gesundheitsforschung: Wer partizipiert woran? Forum Qualitative Sozialforschung (FQS) 13(1) Artikel 7.Eine überschaubare Textauswahl zu den im Seminar diskutierten Themenbereichen wird vor Beginn des Seminars auf Moodle bereitgestellt.
Forster, Rudolf (2016): Bürger- und Patientenbeteiligung im Gesundheitssystem. 1. Teil: Was sind die zentralen Fragen für Politik und Praxis und was lässt sich aus internationalen Erfahrungen lernen? Soziale Sicherheit (3):116-123.Zentraler Text für den 3. und 4. Blocktag:
Forster, Rudolf (2016): Bürger- und Patientenbeteiligung im Gesundheitssystem. Eine Bestandsaufnahme und strategische Perspektiven für Österreich 2. Teil. Soziale Sicherheit (4):160-167.
von Unger, Hella (2012) Partizipative Gesundheitsforschung: Wer partizipiert woran? Forum Qualitative Sozialforschung (FQS) 13(1) Artikel 7.Eine überschaubare Textauswahl zu den im Seminar diskutierten Themenbereichen wird vor Beginn des Seminars auf Moodle bereitgestellt.
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:39
Inputs and discussions will include the following issues:
-an extended understanding of health
- theoretical and empirical knowledge on impacts of organisations on health
- the concept of Settings
- Strategies for health promotion in organisational settings, examples from schools, business companies, hospitals and long-term care facilities
- Empirical research on the settings approach: Type and function of research (needs assessment, diagnosis, evaluation, impact analysis, action research etc.), design and methods
- Health Promotion as strategy to extend social control? A critical reflection