Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
230101 SE Qualitative Methods: Ethnography I (2008W)
Continuous assessment of course work
Labels
Details
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Friday 14.11. 16:00 - 20:00 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 3, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Saturday 15.11. 10:00 - 15:00 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 3, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Friday 19.12. 16:00 - 20:00 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Saturday 20.12. 10:00 - 15:00 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Friday 30.01. 16:00 - 20:00 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Saturday 31.01. 10:00 - 15:00 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Ziel der Lehrveranstaltung ist, den Studierenden einen Einblick in die Logik und Vorgehensweise qualitativer Forschung zu vermitteln. Dies geschieht mit Fokus auf eine der zentralen Schulen qualitativer Forschung, die Ethnographie.
Examination topics
Lektüre zentraler ethnographischer Texte; Entwicklung, Präsentation, und Diskussion eigenständiger empirischer "Mini-Projekte"
Reading list
Amann, K./Hirschauer, St. (Hrsg.), 1997: Die Befremdung der eigenen Kultur. Frankfurt a.M.: Suhrkamp
Emerson, R. u.a., 1995: Writing Ethnographic Fieldnotes. Chicago, London: Univ of Chicago Press
Kalthoff, H., 2003: Beobachtende Differenz. Instrumente der ethnografisch-soziologischen Forschung. In: ZfS 32, S. 70-90
Pollner, M., 1979: Explicative Transactions. Making and Managing Meaning in Traffic Court. In: Psathas, G.: Everyday Language. Studies in Ethnomethodology. New York: Irrington. S. 227-255
Ryave, A. /Schenkein, J., 1974: Notes on the Art of Walking. in: Turner, R. (Hg.): Ethnomethodology. Selected Readings. Penguin Education, S. 265-275
Emerson, R. u.a., 1995: Writing Ethnographic Fieldnotes. Chicago, London: Univ of Chicago Press
Kalthoff, H., 2003: Beobachtende Differenz. Instrumente der ethnografisch-soziologischen Forschung. In: ZfS 32, S. 70-90
Pollner, M., 1979: Explicative Transactions. Making and Managing Meaning in Traffic Court. In: Psathas, G.: Everyday Language. Studies in Ethnomethodology. New York: Irrington. S. 227-255
Ryave, A. /Schenkein, J., 1974: Notes on the Art of Walking. in: Turner, R. (Hg.): Ethnomethodology. Selected Readings. Penguin Education, S. 265-275
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:39
Die TeilnehmerInnen planen auf Basis dieser Einführung eigene empirische "Mini-Projekte" anhand derer der gegenstandsorientierte Einsatz verschiedener ethnographischer Erhebungsinstrumente erlernt wird. Diese empirischen Projekte stehen an den folgenden beiden Blockterminen im Vordergrund. Sie dienen als Basis für eine vertiefende Anleitung zum ethnographischen Arbeiten sowie für die methodische Reflexion.