Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

230114 KU Research Design (2016W)

3.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 23 - Soziologie

Summary

1 Griebler , Moodle
2 Gugglberger , Moodle

Registration/Deregistration

Groups

Group 1

Language: German
LMS: Moodle

Examination dates

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Saturday 08.10. 09:45 - 16:15 Hörsaal 34 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 6
  • Saturday 12.11. 09:45 - 16:15 Hörsaal 34 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 6
  • Saturday 03.12. 09:45 - 16:15 Hörsaal 34 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 6
  • Saturday 14.01. 09:45 - 16:15 Hörsaal 34 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 6

Aims, contents and method of the course

Die Lehrveranstaltung beschäftigt sich mit der Planung und Gestaltung von Forschungsvorhaben und den dafür notwendigen Einzelüberlegungen. Schrittweise werden die einzelnen Komponenten eines Forschungsdesigns diskutiert und in einen Gesamtkontext gestellt. Neben Inputs des LV-Leiters werden vor allem Gruppenübungen durchgeführt.

Die LV soll den TeilnehmerInnen Kenntnisse in der Konzeption empirischer Forschungsarbeiten vermitteln. Das vorhandene Wissen über empirische Sozialforschung soll vernetzt, die Vor- und Nachteile unterschiedlicher Vorgehensweisen diskutiert werden.

Assessment and permitted materials

schriftliche Prüfung; Dauer 1,5 Stunden;

es sind keine Hilfsmittel erlaubt

Examination topics

Inputs des LV-Leiters; Übungen im Rahmen der LV; Übungen "to go"; Prüfungsliteratur

Reading list

Bordens, KS, Abbott BB (2010): Research Design and Methods: A Process Approach. 8th ed., McGraw-Hill Higher Education.

Creswell, JW (2007): Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. Sage Publications, Thousand Oaks.

* Creswell, JW (2009): Research design. Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 3rd ed., Sage Publications, Thousand Oaks.

Creswell, JW & Plano Clark, V (2007): Designing and conducting mixed methods research. Sage Publications, Thousand Oaks.

De Vaus, DA (2001): Research Design in Social Research. Sage Publications, Thousand Oaks.

Henderson, L (2011): Qualitative Research Design. Sage Publications, Thousand Oaks.

* Kumar, R (2011): Research Methodology: A Step-By-Step Guide for Beginners. 3rd ed., Sage Publications, Thousand Oaks.

*) besonders empfohlen

Group 2

Language: German
LMS: Moodle

Examination dates

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 07.10. 16:45 - 19:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
  • Friday 14.10. 16:45 - 19:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
  • Friday 21.10. 16:45 - 19:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
  • Friday 28.10. 16:45 - 19:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
  • Saturday 19.11. 09:45 - 15:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
  • Saturday 14.01. 09:45 - 15:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5

Aims, contents and method of the course

Die Lehrveranstaltung beschäftigt sich mit der Planung und Gestaltung von Forschungsvorhaben und den dafür notwendigen Einzelüberlegungen. Schrittweise werden die einzelnen Komponenten eines Forschungsdesigns diskutiert und in einen Gesamtkontext gestellt.
Die LV soll den TeilnehmerInnen Kenntnisse in der Konzeption empirischer Forschungsarbeiten vermitteln. Das vorhandene Wissen über empirische Sozialforschung soll vernetzt, die Vor- und Nachteile unterschiedlicher Vorgehensweisen diskutiert werden.

Assessment and permitted materials

schriftliche Prüfung

Examination topics

Inputs des LV-Leiters; Übungen im Rahmen der LV; Übungen "to go"

Reading list

Bordens, KS, Abbott BB (2010): Research Design and Methods: A Process Approach. 8th ed., McGraw-Hill Higher Education.
Creswell, JW (2007): Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. Sage Publications, Thousand Oaks.
* Creswell, JW (2009): Research design. Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 3rd ed., Sage Publications, Thousand Oaks.
Creswell, JW & Plano Clark, V (2007): Designing and conducting mixed methods research. Sage Publications, Thousand Oaks.
De Vaus, DA (2001): Research Design in Social Research. Sage Publications, Thousand Oaks.
Henderson, L (2011): Qualitative Research Design. Sage Publications, Thousand Oaks.
* Kumar, R (2011): Research Methodology: A Step-By-Step Guide for Beginners. 3rd ed., Sage Publications, Thousand Oaks.

*) besonders empfohlen

Information

Minimum requirements and assessment criteria

Bei der schriftlichen Prüfung müssen - für eine positive Beurteilung - 14 von 28 Punkten erreicht werden.

Association in the course directory

in 505: BA A3 KU Projekt/Forschungsdesign

Last modified: Mo 07.09.2020 15:39