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240003 VO BM2 New Critical Perspectives (2025S)
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Details
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- N Tuesday 11.03. 15:00 - 18:15 Hörsaal 5 Hauptgebäude, Tiefparterre Stiege 9 Hof 5
- Tuesday 18.03. 15:00 - 18:15 Hörsaal 5 Hauptgebäude, Tiefparterre Stiege 9 Hof 5
- Tuesday 25.03. 15:00 - 18:15 Hörsaal 5 Hauptgebäude, Tiefparterre Stiege 9 Hof 5
- Tuesday 08.04. 15:00 - 18:15 Hörsaal 5 Hauptgebäude, Tiefparterre Stiege 9 Hof 5
- Tuesday 29.04. 15:00 - 18:15 Hörsaal 5 Hauptgebäude, Tiefparterre Stiege 9 Hof 5
- Tuesday 06.05. 15:00 - 18:15 Hörsaal 5 Hauptgebäude, Tiefparterre Stiege 9 Hof 5
- Tuesday 13.05. 15:00 - 18:15 Hörsaal 5 Hauptgebäude, Tiefparterre Stiege 9 Hof 5
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Schriftliche Prüfung am Ende des Semesters über alle Pflichttexte und Vorlesungsinhalte. Bei der Prüfung sind keine Hilfsmittel erlaubt.
Minimum requirements and assessment criteria
Für eine positive Bewertung sind 51 % der Punkte erforderlich.90-100 %= 1
77-89 %= 2
64-76 %= 3
51-63 %= 4
0-50 % = 5
77-89 %= 2
64-76 %= 3
51-63 %= 4
0-50 % = 5
Examination topics
Pflichttexte und Vorlesungsinhalte
Reading list
Eine vollständige Literaturliste wird zu Beginn der Veranstaltung bekannt gegeben.Icaza, R., 2023. Tanteando en la oscuridad:: Decolonial Feminist Horizons.
Hooks, B., 2009. Reel to real: race, class and sex at the movies. Routledge.
Haraway, D 1988 Situated Knowledges: The science question in feminism and the
privileged of partial perspective. Feminist studies 14 (3): 575-599
Anzaldúa, G., 1987. Borderlands/la frontera. The New Mestiza. Aunt Luke Books.
Walsh, C. and Mignolo, W., 2018. On decoloniality. DW Mignolo, & EC Walsh, On Decoloniality Concepts, Analysis, Praxis, 304.
Ahmed, S., 2007. A phenomenology of whiteness. Feminist theory, 8(2), pp.149-168.
Fanon, F., 2008. Black skin, white masks. Grove press.
Fals-Borda, O., 1992. Evolution and convergence in participatory action research. A world of communities: Participatory research perspectives, pp.14-19.
Gupta, A. and Stoolman, J., 2022. Decolonizing US anthropology. American Anthropologist.
Lugones, M., 2007. Heterosexualism and the colonial/modern gender system. Hypatia, 22(1), pp.186-219.
Hazel, Y.P., 2014. Sensing difference: Whiteness, national identity, and belonging in the Dominican Republic. Transforming Anthropology, 22(2), pp.78-91.
Hooks, B., 2009. Reel to real: race, class and sex at the movies. Routledge.
Haraway, D 1988 Situated Knowledges: The science question in feminism and the
privileged of partial perspective. Feminist studies 14 (3): 575-599
Anzaldúa, G., 1987. Borderlands/la frontera. The New Mestiza. Aunt Luke Books.
Walsh, C. and Mignolo, W., 2018. On decoloniality. DW Mignolo, & EC Walsh, On Decoloniality Concepts, Analysis, Praxis, 304.
Ahmed, S., 2007. A phenomenology of whiteness. Feminist theory, 8(2), pp.149-168.
Fanon, F., 2008. Black skin, white masks. Grove press.
Fals-Borda, O., 1992. Evolution and convergence in participatory action research. A world of communities: Participatory research perspectives, pp.14-19.
Gupta, A. and Stoolman, J., 2022. Decolonizing US anthropology. American Anthropologist.
Lugones, M., 2007. Heterosexualism and the colonial/modern gender system. Hypatia, 22(1), pp.186-219.
Hazel, Y.P., 2014. Sensing difference: Whiteness, national identity, and belonging in the Dominican Republic. Transforming Anthropology, 22(2), pp.78-91.
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Last modified: Tu 28.01.2025 11:46
2) Methoden der anthropologischen Forschung
3) Der Körper als anthropologisches Objekt und Subjekt
4) Politik und politisches Engagement in der Kultur-und Sozialanthropologie
5) Ethik der anthropologischen Forschung und Arbeit
6) Die Zukunft der Anthropologie als kritische DisziplinLehrmethodeDer Kurs ist zwar formal eine Vorlesung, aber die Teilnahme von Studierenden wird aktiv gefördert und es werden Aktivitäten stattfinden, die aktives und selbst-reflexives Lernen ermöglichen. Um die Diskussionen im Kursraum zu fördern, müssen die Studierenden die für jede Sitzung vorgesehenen Texte gelesen haben.Da sich der Kurs mit feministischen, antirassistischen und dekolonialen Formen der Wissensproduktion befasst, wird sich das Unterrichtsmaterial nicht auf akademische Artikel beschränken. Auch künstlerische Ausdrucksformen (bildende und darstellende Kunst, Musik, Poesie, populäre künstlerische Ausdrucksformen) werden als Formen legitimer und relevanter Wissensproduktion behandelt.Tutorin Lena Mittendirfer.Tutoriumstermine: