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240004 PS BM2 New Critical Perspectives (2025S)
Continuous assessment of course work
Labels
Summary
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Sa 01.02.2025 00:01 to Mo 24.02.2025 23:59
- Deregistration possible until Mo 17.03.2025 23:59
Registration information is available for each group.
Groups
Group 1
Anwesenheitspflicht in der ersten Einheit!
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware Turnitin zum Einsatz.
Die Verwendung von KI-Tools (z. B. ChatGPT) zur Erbringung von Teilleistungen ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich gefordert wird.
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware Turnitin zum Einsatz.
Die Verwendung von KI-Tools (z. B. ChatGPT) zur Erbringung von Teilleistungen ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich gefordert wird.
max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Präambel
Alle Lehrenden der Proseminare „Neuere kritische Perspektiven“ legen Wert auf die diversitätskompetente Gestaltung aller Lehrveranstaltungen, die Schaffung geschützter Lern- und Lehrräume, ein fehlerfreundliches Lernsetting und den diversitätssensiblen Umgang miteinander innerhalb und außerhalb der Universität – seitens aller Beteiligter.
Sprache: Deutsch
Lernplattform: Moodle
- N Tuesday 18.03. 11:30 - 14:45 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Tuesday 01.04. 13:15 - 16:30 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Tuesday 29.04. 11:30 - 14:45 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Tuesday 13.05. 11:30 - 14:45 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Tuesday 27.05. 13:15 - 16:30 Seminarraum A, NIG 4. Stock
- Tuesday 17.06. 13:15 - 16:30 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Tuesday 24.06. 13:15 - 16:30 Hörsaal C, NIG 4. Stock
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
• Anwesenheitspflicht (entschuldigtes Fehlen von 3 x 90min gestattet)
• Mitgestaltung der LV-Einheiten, u.a. Mitarbeit, Feedback, Präsentationen
• Kontinuierliche Erfüllung von Aufgabenstellungen (Pflicht-Lektüre, Textproduktion etc.)
• Erstellen einer schriftlichen Proseminararbeit in der Länge von mind. 7.500 Wörtern bis spätestens 18.9.2025
Die Anforderungen an die Proseminararbeit werden zu Beginn der LV vorgestellt.Zusätzliche Hinweise:
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen. Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware (Turnitin) zum Einsatz.
• Mitgestaltung der LV-Einheiten, u.a. Mitarbeit, Feedback, Präsentationen
• Kontinuierliche Erfüllung von Aufgabenstellungen (Pflicht-Lektüre, Textproduktion etc.)
• Erstellen einer schriftlichen Proseminararbeit in der Länge von mind. 7.500 Wörtern bis spätestens 18.9.2025
Die Anforderungen an die Proseminararbeit werden zu Beginn der LV vorgestellt.Zusätzliche Hinweise:
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen. Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware (Turnitin) zum Einsatz.
Minimum requirements and assessment criteria
Grundvoraussetzung für die Benotung:
Teilnahme an ALLEN Präsenz- bzw. ggfs. Online- Seminarveranstaltungen (Anwesenheitspflicht! Fehlstunden im Rahmen von 3x90 min. erlaubt, bei z.B. Krankheit) sowie Erfüllung aller geforderter TeilleistungenDie Teilleistungen werden wie folgt gewichtet (Beurteilungsmaßstab in Klammern):
• Qualität der Mitgestaltung des PSs (Feedback für Kolleginnen, Diskussionen in Kleingruppen und Plenum, Reflexionsbereitschaft, etc.) (10 Punkte)
• Kontinuierliche Erfüllung der geforderten Aufgaben während des Semesters (30 Punkte)
• Erstellung einer Proseminararbeit laut Vorgaben (60 Punkte)Es wird explizit darauf hingewiesen, dass für eine positive Beurteilung alle Teilleistungen erbracht werden müssen. Erst wenn alle Teile erbracht sind, wird der Benotungsspiegel wirksam.Benotungsspiegel:
90-100 Punkte --> sehr gut
80-89,99 Punkte --> gut
70-79,99 Punkte --> befriedigend
60-69,99 Punkte --> genügend
0-59,99 Punkte --> nicht genügend
Teilnahme an ALLEN Präsenz- bzw. ggfs. Online- Seminarveranstaltungen (Anwesenheitspflicht! Fehlstunden im Rahmen von 3x90 min. erlaubt, bei z.B. Krankheit) sowie Erfüllung aller geforderter TeilleistungenDie Teilleistungen werden wie folgt gewichtet (Beurteilungsmaßstab in Klammern):
• Qualität der Mitgestaltung des PSs (Feedback für Kolleginnen, Diskussionen in Kleingruppen und Plenum, Reflexionsbereitschaft, etc.) (10 Punkte)
• Kontinuierliche Erfüllung der geforderten Aufgaben während des Semesters (30 Punkte)
• Erstellung einer Proseminararbeit laut Vorgaben (60 Punkte)Es wird explizit darauf hingewiesen, dass für eine positive Beurteilung alle Teilleistungen erbracht werden müssen. Erst wenn alle Teile erbracht sind, wird der Benotungsspiegel wirksam.Benotungsspiegel:
90-100 Punkte --> sehr gut
80-89,99 Punkte --> gut
70-79,99 Punkte --> befriedigend
60-69,99 Punkte --> genügend
0-59,99 Punkte --> nicht genügend
Examination topics
Der Prüfungsstoff besteht aus den bereitgestellten Texten und Unterlagen zu den Anforderungen des Seminars, siehe auch entsprechende Moodle-Plattform, die zur Verfügung steht.
Reading list
Abu-Lughod, L. 2002. Do Muslim Women Really Need Saving? Anthropological reflections on Cultural Relativism and Its Others. In: American Anthropologist, 104, S. 783–790.
Azhar, Sameena/Alvarez, Antonia R. G./Farina, Anne S. J./Klumpner, Susan. 2021. “You’re So Exotic Looking”: An Intersectional Analysis of Asian American and Pacific Islander Stereotypes (Research Article). In: Affilia. Feminist Inquiry to Social Work, Vol. 36, issue 3, pp. 282–301.
Castro Varela, María do Mar/Dhawan, Nikita: 2. Aufl 2015. Postkoloniale Theorie. Eine kritische Einführung, Bielefeld.
Chambers, Donna/Buzinde, Christine. 2015. Tourism and decolonisation: Locating research and self. In: Annals of Tourism Research, Vol. 51 (2015), pp. 1–16.
Clifford, James. 1988. On Orientalism. In: Ders.: The Predicament of Culture. Twentieth-Century Ethnography, Literature, and Art, London/New York, pp. 255–276.
Dirks, Nicholas B. 2004. Edward Said and Anthropology. In: Journal of Palestine Studies, Vol. 33, No. 3, pp. 38–54.
Echtner, Charlotte M./Prasad, Pushkala. 2003. The Context of Third World Tourism Marketing, in: Annals of Tourism Research, Vol. 30, No. 3, pp. 660–682.
Fuchs, Brigitte/Habinger, Gabriele (Hg.). 1996. Rassismen & Feminismen. Differenzen, Machtverhältnisse und Solidarität zwischen Frauen, Wien: Promedia.
Habinger, Gabriele: Inseln der Desillusion. Weibliche Blicke auf die Südsee, in: Ferro, Katarina/ Wolfsberger, Margit (eds.): Gender and Power in the Pacific. Women’s Strategies in a World of Change (= Novara, Bd. 2), Münster/Hamburg/London 2003, S. 185–228.
Habinger, Gabriele. 2021. Reisen und Erobern. Formen der Aneignung im Kontext von Reisen und Tourismus. In: Aus Politik und Zeitgeschichte: Reisen und Tourismus, 71. Jg., 50/2021, 13. Dezember 2021, pp. 33–39. https://www.bpb.de/apuz/Reisen-und-Tourismus-2021/344467/reisen-und-erobern-formen-der-aneignung-im-kontext-von-reisen-und-tourismus
Hall, Stewart. 1993. The West and the Rest: Discourse and Power. In: Hall, Stuart/Bram, Gieben (ed.): Formations of Modernity, Cambridge, pp. 275–320.
Hannam, Kevin/Knox, Dan. 2010. Understanding tourism: A Critical Introduction, London u.a.: Sage. Darin: Kap. 7 Tourism and the Other, pp. 106–121.
Grzanka, Patrick (ed.). 2019. Intersectionality. Foundations and Frontiers, New York/Oxon.
Kelly, Natasha A. (Hg.). 2019. Schwarzer Feminismus. Grundlagentexte, Münster.
Kilomba, Grada. 2009. Das N-Wort. In: Afrikanische Diaspora in Deutschland, Dossier, hrsg. von bpb, Bonn.
Reuter, Julia/Karentzos, Alexandra (Hg.). 2012. Schlüsselwerke der Postcolonial Studies, Wiesbaden.
Rommelspacher, Birgit. 2009. Was ist eigentlich Rassismus? In: Claus Melter und Paul Mecheril (Hg). Rassismuskritik, Rassismustheorie und -forschung, Schwalbach, S. 25–38.
Said, Edward. 1978. Orientalism, New York.
Tate, Shirley Anne. 2022. From Post-Intersectionality to Black Decolonial Feminism. Black Skin Affections, London.• Empfohlene Literatur – wissenschaftliches Arbeiten
Beer, Bettina/Hans Fischer. 2000. Wissenschaftliche Arbeitstechniken in der Ethnologie, Berlinr.
Department of Anthropology, Harvard University. 2010. A Student’s Guide to Reading and Writing in Social Anthropology, ©Copyright 2010, President and Fellows of Harvard College
Boeglin, Martha. 2007. Wissenschaftlich arbeiten Schritt für Schritt. Gelassen und effektiv studieren, München.
Franck, Norbert/Stary, Joachim. 2009. Die Technik wissenschaftlichen Arbeitens. Eine praktische Anleitung, Paderborn.
Stary, Joachim/Horst Kretschmer. 2000 (1994). Umgang mit wissenschaftlicher Literatur. Eine Arbeitshilfe für das sozial- und geisteswissenschaftliche Studium, Frankfurt a. M.
Purugganan, Mary/Hewitt, Jan. How to Read a Scientific Article, Rice University.
Azhar, Sameena/Alvarez, Antonia R. G./Farina, Anne S. J./Klumpner, Susan. 2021. “You’re So Exotic Looking”: An Intersectional Analysis of Asian American and Pacific Islander Stereotypes (Research Article). In: Affilia. Feminist Inquiry to Social Work, Vol. 36, issue 3, pp. 282–301.
Castro Varela, María do Mar/Dhawan, Nikita: 2. Aufl 2015. Postkoloniale Theorie. Eine kritische Einführung, Bielefeld.
Chambers, Donna/Buzinde, Christine. 2015. Tourism and decolonisation: Locating research and self. In: Annals of Tourism Research, Vol. 51 (2015), pp. 1–16.
Clifford, James. 1988. On Orientalism. In: Ders.: The Predicament of Culture. Twentieth-Century Ethnography, Literature, and Art, London/New York, pp. 255–276.
Dirks, Nicholas B. 2004. Edward Said and Anthropology. In: Journal of Palestine Studies, Vol. 33, No. 3, pp. 38–54.
Echtner, Charlotte M./Prasad, Pushkala. 2003. The Context of Third World Tourism Marketing, in: Annals of Tourism Research, Vol. 30, No. 3, pp. 660–682.
Fuchs, Brigitte/Habinger, Gabriele (Hg.). 1996. Rassismen & Feminismen. Differenzen, Machtverhältnisse und Solidarität zwischen Frauen, Wien: Promedia.
Habinger, Gabriele: Inseln der Desillusion. Weibliche Blicke auf die Südsee, in: Ferro, Katarina/ Wolfsberger, Margit (eds.): Gender and Power in the Pacific. Women’s Strategies in a World of Change (= Novara, Bd. 2), Münster/Hamburg/London 2003, S. 185–228.
Habinger, Gabriele. 2021. Reisen und Erobern. Formen der Aneignung im Kontext von Reisen und Tourismus. In: Aus Politik und Zeitgeschichte: Reisen und Tourismus, 71. Jg., 50/2021, 13. Dezember 2021, pp. 33–39. https://www.bpb.de/apuz/Reisen-und-Tourismus-2021/344467/reisen-und-erobern-formen-der-aneignung-im-kontext-von-reisen-und-tourismus
Hall, Stewart. 1993. The West and the Rest: Discourse and Power. In: Hall, Stuart/Bram, Gieben (ed.): Formations of Modernity, Cambridge, pp. 275–320.
Hannam, Kevin/Knox, Dan. 2010. Understanding tourism: A Critical Introduction, London u.a.: Sage. Darin: Kap. 7 Tourism and the Other, pp. 106–121.
Grzanka, Patrick (ed.). 2019. Intersectionality. Foundations and Frontiers, New York/Oxon.
Kelly, Natasha A. (Hg.). 2019. Schwarzer Feminismus. Grundlagentexte, Münster.
Kilomba, Grada. 2009. Das N-Wort. In: Afrikanische Diaspora in Deutschland, Dossier, hrsg. von bpb, Bonn.
Reuter, Julia/Karentzos, Alexandra (Hg.). 2012. Schlüsselwerke der Postcolonial Studies, Wiesbaden.
Rommelspacher, Birgit. 2009. Was ist eigentlich Rassismus? In: Claus Melter und Paul Mecheril (Hg). Rassismuskritik, Rassismustheorie und -forschung, Schwalbach, S. 25–38.
Said, Edward. 1978. Orientalism, New York.
Tate, Shirley Anne. 2022. From Post-Intersectionality to Black Decolonial Feminism. Black Skin Affections, London.• Empfohlene Literatur – wissenschaftliches Arbeiten
Beer, Bettina/Hans Fischer. 2000. Wissenschaftliche Arbeitstechniken in der Ethnologie, Berlinr.
Department of Anthropology, Harvard University. 2010. A Student’s Guide to Reading and Writing in Social Anthropology, ©Copyright 2010, President and Fellows of Harvard College
Boeglin, Martha. 2007. Wissenschaftlich arbeiten Schritt für Schritt. Gelassen und effektiv studieren, München.
Franck, Norbert/Stary, Joachim. 2009. Die Technik wissenschaftlichen Arbeitens. Eine praktische Anleitung, Paderborn.
Stary, Joachim/Horst Kretschmer. 2000 (1994). Umgang mit wissenschaftlicher Literatur. Eine Arbeitshilfe für das sozial- und geisteswissenschaftliche Studium, Frankfurt a. M.
Purugganan, Mary/Hewitt, Jan. How to Read a Scientific Article, Rice University.
Group 2
Participation at first session is obligatory!The lecturer can invite students to a grade-relevant discussion about partial achievements. Partial achievements that are obtained by fraud or plagiarized result in the non-evaluation of the course (entry 'X' in certificate). The plagiarism software 'Turnitin' will be used.
The use of AI tools (e.g. ChatGPT) for the attainment of partial achievements is only allowed if explicitly requested by the course instructor.
The use of AI tools (e.g. ChatGPT) for the attainment of partial achievements is only allowed if explicitly requested by the course instructor.
max. 25 participants
Language: English
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- N Monday 03.03. 15:00 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Monday 10.03. 15:00 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Monday 17.03. 15:00 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Monday 24.03. 15:00 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Monday 31.03. 15:00 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Monday 07.04. 15:00 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Monday 28.04. 15:00 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
Aims, contents and method of the course
Objectives: After attending the course...
... students have a fundamental understanding of the critical, reflective, and collaborative attitude underlying anthropological research;
… can reflect on their implications for their own positionality;
... are aware of the ethical challenges that arise from the past and historical development of the discipline;
… have dealt with how anthropologists can face these challenges;
... have dealt with selected topics conveyed in the lecture (Vorlesung) "New Critical Perspectives" in more detail and in a group setting;
... have developed a deeper understanding of the importance of feminist, anti-racist and postcolonial positions in the disciplinary field of cultural and social anthropology.
Furthermore, …
… students have an underlying capacity to engage and practice critical thinking (and writing);
… have a working knowledge of intersectionality, especially when it comes to discussing racialization, migration, and gender;
… have a strong background in racism, antiblackness, and the legacy of Black female anthropologists;
… are aware of the (ethical) challenges in conducting research and the role of academia in knowledge production.Contents:
This seminar has a strong focus on racism and antiblackness, including topics on anti-Roma racism and Indigeneity. Students will learn the importance of studying racism and antiblackness both in the field and in the academic environment. Through a feminist lens, they will learn about racist and epistemic violence, racialization, the role of migration, and of course gender, when conducting research. Students will be also familiarized with decolonial practices in research, indigenous studies, and new approaches to resistance and liberation.Methods:
Participatory seminar setting with input, work in small groups, short presentations, if necessary, reports, assignments in individual work, text study, text and film analysis and discussions.
... students have a fundamental understanding of the critical, reflective, and collaborative attitude underlying anthropological research;
… can reflect on their implications for their own positionality;
... are aware of the ethical challenges that arise from the past and historical development of the discipline;
… have dealt with how anthropologists can face these challenges;
... have dealt with selected topics conveyed in the lecture (Vorlesung) "New Critical Perspectives" in more detail and in a group setting;
... have developed a deeper understanding of the importance of feminist, anti-racist and postcolonial positions in the disciplinary field of cultural and social anthropology.
Furthermore, …
… students have an underlying capacity to engage and practice critical thinking (and writing);
… have a working knowledge of intersectionality, especially when it comes to discussing racialization, migration, and gender;
… have a strong background in racism, antiblackness, and the legacy of Black female anthropologists;
… are aware of the (ethical) challenges in conducting research and the role of academia in knowledge production.Contents:
This seminar has a strong focus on racism and antiblackness, including topics on anti-Roma racism and Indigeneity. Students will learn the importance of studying racism and antiblackness both in the field and in the academic environment. Through a feminist lens, they will learn about racist and epistemic violence, racialization, the role of migration, and of course gender, when conducting research. Students will be also familiarized with decolonial practices in research, indigenous studies, and new approaches to resistance and liberation.Methods:
Participatory seminar setting with input, work in small groups, short presentations, if necessary, reports, assignments in individual work, text study, text and film analysis and discussions.
Assessment and permitted materials
• Compulsory attendance (excused absence of 3 x 90min permitted)
• Participation in the course units, including collaboration, feedback, presentations
• Continuous fulfillment of tasks (compulsory reading, text production, etc.)
• Creation of a written seminar paper with a length of at least 7.500 words due T.B.A.The requirements for the seminar paper are presented at the beginning of the course.Additional information:
The lecturer can invite students to a grade-related discussion about completed partial performances. Plagiarized or fraudulent partial performances lead to non-grading of the course (entry of an 'X' in the transcript). The plagiarism software (Turnitin) is used.
• Participation in the course units, including collaboration, feedback, presentations
• Continuous fulfillment of tasks (compulsory reading, text production, etc.)
• Creation of a written seminar paper with a length of at least 7.500 words due T.B.A.The requirements for the seminar paper are presented at the beginning of the course.Additional information:
The lecturer can invite students to a grade-related discussion about completed partial performances. Plagiarized or fraudulent partial performances lead to non-grading of the course (entry of an 'X' in the transcript). The plagiarism software (Turnitin) is used.
Minimum requirements and assessment criteria
Basic requirement for grading:Participation in all face-to-face or, if applicable, online seminar events. Attendance is compulsory. Missing hours of 3x90 minutes are permitted, e.g., due to illness. The fulfillment of all required partial assignments is compulsory as well.
The partial performances are weighted as follows (assessment standard in brackets):
• Quality of participation in the seminar (feedback for colleagues, discussions in small groups and plenum, willingness to reflect, etc.) (10 points)
• Continuous fulfillment of the required assignments during the semester (30 points)
• Creation of a seminar paper according to requirements (60 points)
It is explicitly pointed out that all partial assignments must be provided for a positive assessment. Only when all parts have been completed, the grading table does become effective.Grading table:
90-100 points --> very good (1)
80-89.99 points --> good (2)
70-79.99 points --> satisfactory (3)
60-69.99 points --> sufficient (4)
0-59.99 points --> insufficient (5)
The partial performances are weighted as follows (assessment standard in brackets):
• Quality of participation in the seminar (feedback for colleagues, discussions in small groups and plenum, willingness to reflect, etc.) (10 points)
• Continuous fulfillment of the required assignments during the semester (30 points)
• Creation of a seminar paper according to requirements (60 points)
It is explicitly pointed out that all partial assignments must be provided for a positive assessment. Only when all parts have been completed, the grading table does become effective.Grading table:
90-100 points --> very good (1)
80-89.99 points --> good (2)
70-79.99 points --> satisfactory (3)
60-69.99 points --> sufficient (4)
0-59.99 points --> insufficient (5)
Examination topics
The examination material consists of the texts, documents and papers provided on the platform as part of the requirements of the seminar; see the corresponding Moodle platform that is available.
Reading list
Atshan, Sa’ed. 2021. “The Anthropological Rise of Palestine.” Journal of Palestine Studies 50 (4): 3–31.
Berry, Maya J., Claudia Chávez Argüelles, Shanya Cordis, Sarah Ihmoud, and Elizabeth Velásquez Estrada. 2017. “Toward a Fugitive Anthropology: Gender, Race, and Violence in the Field.” Cultural Anthropology 32 (4): 537–65.
Canada, Tracie. 2021. “Reflection: Reorienting the History of Anthropology through Generations of Black Anthropologists.” History of Anthropology Review 45 (blog). 2021. https://histanthro.org/notes/engaging-pioneers-reflection/.
Ihmoud, Sarah, and Shanya Cordis. 2022. “A Poetics of Living Rebellion: Sociocultural Anthropology in 2021.” American Anthropologist 124 (4): 813–29.
Jung, Moon-Kie, and João H. Costa Vargas, eds. 2021. Antiblackness. Durham, NC: Duke University Press, (1-14).
Kóczé, Angéla. 2018. “Race, Migration and Neoliberalism: Distorted Notions of Romani Migration in European Public Discourses.” Social Identities 24 (4): 459–73.
Makhulu, Anne-Maria, and Christen Smith. 2022. “#CiteBlackWomen.” Cultural Anthropology 37 (2): 177–81.
Matache, Margareta, and Jacqueline Bhabha. 2021. “The Roma Case for Reparations.” In Time for Reparations: A Global Perspective., 253-71. Pennsylvania Studies in Human Rights Ser. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Sharpe, Christina. 2016. In the Wake: On Blackness and Being. Durham, NC: Duke University Press, (1-24).
Smith, Christen. 2022. “Citation, Erasure, and Violence: A Memoir.” Cultural Anthropology 37 (2): 206–13.
Sukarieh, Mayssoun, and Stuart Tannock. 2013. “On the Problem of Over-Researched Communities: The Case of the Shatila Palestinian Refugee Camp in Lebanon.” Sociology 47 (3): 494–508.
Wahbe, Randa May. 2020. “The Politics of Karameh: Palestinian Burial Rites under the Gun.” Critique of Anthropology 40 (3): 323–40.
Williams, Erica Lorraine. 2022. “Centering Black Women: A Black Feminist Critique of Mainstream Anthropology from the Margins of an HBCU.” Cultural Anthropology 37 (3): 404–11.
Berry, Maya J., Claudia Chávez Argüelles, Shanya Cordis, Sarah Ihmoud, and Elizabeth Velásquez Estrada. 2017. “Toward a Fugitive Anthropology: Gender, Race, and Violence in the Field.” Cultural Anthropology 32 (4): 537–65.
Canada, Tracie. 2021. “Reflection: Reorienting the History of Anthropology through Generations of Black Anthropologists.” History of Anthropology Review 45 (blog). 2021. https://histanthro.org/notes/engaging-pioneers-reflection/.
Ihmoud, Sarah, and Shanya Cordis. 2022. “A Poetics of Living Rebellion: Sociocultural Anthropology in 2021.” American Anthropologist 124 (4): 813–29.
Jung, Moon-Kie, and João H. Costa Vargas, eds. 2021. Antiblackness. Durham, NC: Duke University Press, (1-14).
Kóczé, Angéla. 2018. “Race, Migration and Neoliberalism: Distorted Notions of Romani Migration in European Public Discourses.” Social Identities 24 (4): 459–73.
Makhulu, Anne-Maria, and Christen Smith. 2022. “#CiteBlackWomen.” Cultural Anthropology 37 (2): 177–81.
Matache, Margareta, and Jacqueline Bhabha. 2021. “The Roma Case for Reparations.” In Time for Reparations: A Global Perspective., 253-71. Pennsylvania Studies in Human Rights Ser. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Sharpe, Christina. 2016. In the Wake: On Blackness and Being. Durham, NC: Duke University Press, (1-24).
Smith, Christen. 2022. “Citation, Erasure, and Violence: A Memoir.” Cultural Anthropology 37 (2): 206–13.
Sukarieh, Mayssoun, and Stuart Tannock. 2013. “On the Problem of Over-Researched Communities: The Case of the Shatila Palestinian Refugee Camp in Lebanon.” Sociology 47 (3): 494–508.
Wahbe, Randa May. 2020. “The Politics of Karameh: Palestinian Burial Rites under the Gun.” Critique of Anthropology 40 (3): 323–40.
Williams, Erica Lorraine. 2022. “Centering Black Women: A Black Feminist Critique of Mainstream Anthropology from the Margins of an HBCU.” Cultural Anthropology 37 (3): 404–11.
Group 3
Participation at first session is obligatory!The lecturer can invite students to a grade-relevant discussion about partial achievements. Partial achievements that are obtained by fraud or plagiarized result in the non-evaluation of the course (entry 'X' in certificate). The plagiarism software 'Turnitin' will be used.
The use of AI tools (e.g. ChatGPT) for the attainment of partial achievements is only allowed if explicitly requested by the course instructor.
The use of AI tools (e.g. ChatGPT) for the attainment of partial achievements is only allowed if explicitly requested by the course instructor.
max. 25 participants
Language: English
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- N Wednesday 05.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Wednesday 19.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Wednesday 26.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum A, NIG 4. Stock
- Wednesday 02.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Wednesday 09.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Wednesday 30.04. 11:30 - 14:45 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Wednesday 07.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Wednesday 14.05. 11:30 - 14:45 Seminarraum A, NIG 4. Stock
- Wednesday 21.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Wednesday 28.05. 11:30 - 14:45 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Wednesday 04.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal A, NIG 4.Stock
Aims, contents and method of the course
Objectives: After attending the course...
... students have a fundamental understanding of the critical, reflective, and collaborative attitude underlying anthropological research,
… can reflect on their implications for their own positionality,
... are aware of the ethical challenges that arise from the past and historical development of the discipline, … have dealt with how anthropologists can face these challenges,
... have dealt with selected topics conveyed in the lecture (Vorlesung) "Newer Critical Perspectives" in more detail and in a group setting,
... have developed a deeper understanding of the importance of feminist, anti-racist and postcolonial positions in the disciplinary field of cultural and social anthropology.Methods:
Participatory seminar setting with input, work in small groups, short presentations, if necessary, reports, assignments in individual work, text study, text and film analysis and discussions
... students have a fundamental understanding of the critical, reflective, and collaborative attitude underlying anthropological research,
… can reflect on their implications for their own positionality,
... are aware of the ethical challenges that arise from the past and historical development of the discipline, … have dealt with how anthropologists can face these challenges,
... have dealt with selected topics conveyed in the lecture (Vorlesung) "Newer Critical Perspectives" in more detail and in a group setting,
... have developed a deeper understanding of the importance of feminist, anti-racist and postcolonial positions in the disciplinary field of cultural and social anthropology.Methods:
Participatory seminar setting with input, work in small groups, short presentations, if necessary, reports, assignments in individual work, text study, text and film analysis and discussions
Assessment and permitted materials
• Compulsory attendance (excused absence of 3 x 90min permitted)
• Participation in the course units, including collaboration, feedback, presentations
• Continuous fulfillment of tasks (compulsory reading, text production, etc.)
• Creation of a written proseminar paper (portfolio) with a length of at least 7.500 words by TBA.The requirements for the seminar paper are presented at the beginning of the course.Additional information:
The lecturer can invite students to a grade-related discussion about completed partial performances. Plagiarized or fraudulent partial performances lead to non-grading of the course (entry of an 'X' in the transcript). The plagiarism software (Turnitin) is used.
• Participation in the course units, including collaboration, feedback, presentations
• Continuous fulfillment of tasks (compulsory reading, text production, etc.)
• Creation of a written proseminar paper (portfolio) with a length of at least 7.500 words by TBA.The requirements for the seminar paper are presented at the beginning of the course.Additional information:
The lecturer can invite students to a grade-related discussion about completed partial performances. Plagiarized or fraudulent partial performances lead to non-grading of the course (entry of an 'X' in the transcript). The plagiarism software (Turnitin) is used.
Minimum requirements and assessment criteria
Basic requirement for grading:
Participation in all face-to-face or, if applicable, online seminar events. Attendance is compulsory. Missing hours of 3x90 minutes are permitted, e.g., due to illness. The fulfillment of all required partial assignments is compulsory as well.The partial performances are weighted as follows (assessment standard in brackets):• Quality of participation in the seminar (feedback for colleagues, discussions in small groups and plenum, willingness to reflect, etc.) (10 points)
• Continuous fulfilment of the required assignments during the semester (30 points)
• Creation of a seminar paper according to requirements (60 points)It is explicitly pointed out that all partial assignments must be provided for a positive assessment. Only when all parts have been completed, the grading table does become effective.Grading table:
90-100 points --> very good (1)
80-89.99 points --> good (2)
70-79.99 points --> satisfactory (3)
60-69.99 points --> sufficient (4)
0-59.99 points --> insufficient (5)
Participation in all face-to-face or, if applicable, online seminar events. Attendance is compulsory. Missing hours of 3x90 minutes are permitted, e.g., due to illness. The fulfillment of all required partial assignments is compulsory as well.The partial performances are weighted as follows (assessment standard in brackets):• Quality of participation in the seminar (feedback for colleagues, discussions in small groups and plenum, willingness to reflect, etc.) (10 points)
• Continuous fulfilment of the required assignments during the semester (30 points)
• Creation of a seminar paper according to requirements (60 points)It is explicitly pointed out that all partial assignments must be provided for a positive assessment. Only when all parts have been completed, the grading table does become effective.Grading table:
90-100 points --> very good (1)
80-89.99 points --> good (2)
70-79.99 points --> satisfactory (3)
60-69.99 points --> sufficient (4)
0-59.99 points --> insufficient (5)
Examination topics
The examination material consists of the texts, documents and papers provided on the platform as part of the requirements of the seminar; see the corresponding Moodle platform that is available.
Reading list
TBA
Group 4
Anwesenheitspflicht in der ersten Einheit!
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware Turnitin zum Einsatz.
Die Verwendung von KI-Tools (z. B. ChatGPT) zur Erbringung von Teilleistungen ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich gefordert wird.
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware Turnitin zum Einsatz.
Die Verwendung von KI-Tools (z. B. ChatGPT) zur Erbringung von Teilleistungen ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich gefordert wird.
max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- N Thursday 06.03. 16:45 - 19:00 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Thursday 13.03. 16:45 - 19:00 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Thursday 20.03. 16:45 - 19:00 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Thursday 27.03. 16:45 - 19:00 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Thursday 10.04. 16:45 - 19:00 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Thursday 08.05. 16:45 - 19:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Thursday 15.05. 16:45 - 19:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Thursday 05.06. 16:45 - 19:00 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Thursday 26.06. 16:45 - 19:00 Hörsaal C, NIG 4. Stock
Aims, contents and method of the course
Ziele:
Nach Besuch der Lehrveranstaltung …
… verfügen Studierende über ein grundlegendes Verständnis der kritischen, reflexiven und kollaborativen Haltung, die anthropologischer Forschung zugrunde liegt,
… können deren Implikationen für ihre eigene Positionalität reflektieren,
… sind sich der ethischen Herausforderungen bewusst, die sich aus der Vergangenheit und historischen Gewordenheit der Disziplin ergeben,
… haben sich damit auseinandergesetzt, wie sich Anthropolog*innen diesen Herausforderungen stellen können,
… haben ausgewählte in der VO „Neuere kritische Perspektiven“ vermittelte Themen eingehender und im Gruppensetting behandelt,
… haben ein tiefergehendes Verständnis bzgl. der Bedeutung von v.a. feministischen, antirassistischen und postkolonialen Positionen im disziplinären Feld der Kultur- und Sozialanthropologie entwickelt.Inhalte:
+ Diskussion und Vertiefung des Verständnisses verschiedener wissenschaftlicher Grundhaltungen und Interessen
+ Bedeutung der postmodernen Wenden für die wissenschaftstheoretische Positionen
+ Überblick und exemplarisches Erarbeiten von Fallbeispielen zu den Cultural Turns
+ Diskussion von feministischen, antirassistischen sowie post- und dekoloialen Ansätzen anhand von Fallbeispielen aus der anthropologischen PraxisMethoden:
Partizipatives Seminar-Setting mit Input-Phasen, Kleingruppenarbeiten, Kurzpräsentationen, ggfs. Referate, Aufgabenstellungen in Einzelarbeit, Textstudium, Text- und Filmanalyse & -diskussion
Nach Besuch der Lehrveranstaltung …
… verfügen Studierende über ein grundlegendes Verständnis der kritischen, reflexiven und kollaborativen Haltung, die anthropologischer Forschung zugrunde liegt,
… können deren Implikationen für ihre eigene Positionalität reflektieren,
… sind sich der ethischen Herausforderungen bewusst, die sich aus der Vergangenheit und historischen Gewordenheit der Disziplin ergeben,
… haben sich damit auseinandergesetzt, wie sich Anthropolog*innen diesen Herausforderungen stellen können,
… haben ausgewählte in der VO „Neuere kritische Perspektiven“ vermittelte Themen eingehender und im Gruppensetting behandelt,
… haben ein tiefergehendes Verständnis bzgl. der Bedeutung von v.a. feministischen, antirassistischen und postkolonialen Positionen im disziplinären Feld der Kultur- und Sozialanthropologie entwickelt.Inhalte:
+ Diskussion und Vertiefung des Verständnisses verschiedener wissenschaftlicher Grundhaltungen und Interessen
+ Bedeutung der postmodernen Wenden für die wissenschaftstheoretische Positionen
+ Überblick und exemplarisches Erarbeiten von Fallbeispielen zu den Cultural Turns
+ Diskussion von feministischen, antirassistischen sowie post- und dekoloialen Ansätzen anhand von Fallbeispielen aus der anthropologischen PraxisMethoden:
Partizipatives Seminar-Setting mit Input-Phasen, Kleingruppenarbeiten, Kurzpräsentationen, ggfs. Referate, Aufgabenstellungen in Einzelarbeit, Textstudium, Text- und Filmanalyse & -diskussion
Assessment and permitted materials
• Anwesenheitspflicht (entschuldigtes Fehlen von 3 x 90min gestattet)
• Mitgestaltung der LV-Einheiten, u.a. Mitarbeit, Feedback, Präsentationen
• Kontinuierliche Erfüllung von Aufgabenstellungen (Pflicht-Lektüre, Textproduktion etc.)
• Erstellen einer schriftlichen Proseminararbeit in der Länge von mind. 7.500 Wörtern bis spätestens 29.09.2025
Die Anforderungen an die Proseminararbeit werden zu Beginn der LV vorgestellt.Zusätzliche Hinweise (alle)
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen. Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware (Turnitin) zum Einsatz.
• Mitgestaltung der LV-Einheiten, u.a. Mitarbeit, Feedback, Präsentationen
• Kontinuierliche Erfüllung von Aufgabenstellungen (Pflicht-Lektüre, Textproduktion etc.)
• Erstellen einer schriftlichen Proseminararbeit in der Länge von mind. 7.500 Wörtern bis spätestens 29.09.2025
Die Anforderungen an die Proseminararbeit werden zu Beginn der LV vorgestellt.Zusätzliche Hinweise (alle)
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen. Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware (Turnitin) zum Einsatz.
Minimum requirements and assessment criteria
Grundvoraussetzung für die Benotung:Teilnahme an ALLEN Präsenz- bzw. ggfs. Online- Seminarveranstaltungen (Anwesenheitspflicht! Fehlstunden im Rahmen von 3x90 min. erlaubt bei z.B. Krankheit) sowie Erfüllung aller geforderter Teilleistungen
Die Teilleistungen werden wie folgt gewichtet (Beurteilungsmaßstab in Klammern):
• Qualität der Mitgestaltung des PSs (Feedback für Kolleginnen, Diskussionen in Kleingruppen und Plenum, Reflexionsbereitschaft, etc.) (10 Punkte)
• Kontinuierliche Erfüllung der geforderten Aufgaben während des Semesters (30 Punkte)
• Erstellung einer Proseminararbeit laut Vorgaben (60 Punkte)
Es wird explizit darauf hingewiesen, dass für eine positive Beurteilung alle Teilleistungen erbracht werden müssen. Erst wenn alle Teile erbracht sind, wird der Benotungsspiegel wirksam.Benotungsspiegel:
90 - 100 Punkte --> sehr gut
80 - 89,99 Punkte --> gut
70 - 79,99 Punkte --> befriedigend
60 - 69,99 Punkte --> genügend
0 - 59,99 Punkte --> nicht genügend
Die Teilleistungen werden wie folgt gewichtet (Beurteilungsmaßstab in Klammern):
• Qualität der Mitgestaltung des PSs (Feedback für Kolleginnen, Diskussionen in Kleingruppen und Plenum, Reflexionsbereitschaft, etc.) (10 Punkte)
• Kontinuierliche Erfüllung der geforderten Aufgaben während des Semesters (30 Punkte)
• Erstellung einer Proseminararbeit laut Vorgaben (60 Punkte)
Es wird explizit darauf hingewiesen, dass für eine positive Beurteilung alle Teilleistungen erbracht werden müssen. Erst wenn alle Teile erbracht sind, wird der Benotungsspiegel wirksam.Benotungsspiegel:
90 - 100 Punkte --> sehr gut
80 - 89,99 Punkte --> gut
70 - 79,99 Punkte --> befriedigend
60 - 69,99 Punkte --> genügend
0 - 59,99 Punkte --> nicht genügend
Examination topics
Der Prüfungsstoff besteht aus den bereitgestellten Texten und Unterlagen zu den Anforderungen des Seminars, siehe auch entsprechende Moodle-Plattform, die zur Verfügung steht.
Reading list
Pflichtlektüre wird bis zu LV-Beginn bekanntgegeben.
Group 5
Anwesenheitspflicht in der ersten Einheit!
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware Turnitin zum Einsatz.
Die Verwendung von KI-Tools (z. B. ChatGPT) zur Erbringung von Teilleistungen ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich gefordert wird.
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware Turnitin zum Einsatz.
Die Verwendung von KI-Tools (z. B. ChatGPT) zur Erbringung von Teilleistungen ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich gefordert wird.
max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- N Thursday 13.03. 16:45 - 20:00 Seminarraum A, NIG 4. Stock
- Thursday 20.03. 16:45 - 20:00 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Thursday 27.03. 15:00 - 18:15 Seminarraum A, NIG 4. Stock
- Thursday 03.04. 15:00 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Thursday 12.06. 15:00 - 18:15 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Thursday 26.06. 16:45 - 20:00 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
Aims, contents and method of the course
Der Schwerpunkt liegt auf frühen feministischen sowie späteren queer-feministisch dekolonialen Zugängen. Hierzu werden wir ausgewählte Texte lesen und diskutieren.
Assessment and permitted materials
• Anwesenheitspflicht (entschuldigtes Fehlen von 3 x 90min gestattet)
• Mitgestaltung der LV-Einheiten, u.a. Mitarbeit, Feedback, Präsentationen
• Kontinuierliche Erfüllung von Aufgabenstellungen (Pflicht-Lektüre, Textproduktion etc.)
• Erstellen einer schriftlichen Proseminararbeit in der Länge von mind. 7.500 Wörtern bis spätestens 30.7.2025
Die Anforderungen an die Proseminararbeit werden zu Beginn der LV vorgestellt.
Minimum requirements and assessment criteria
Grundvoraussetzung für die Benotung:
+ Teilnahme an ALLEN Präsenz- bzw. ggfs. Online- Seminarveranstaltungen (Anwesenheitspflicht! Fehlstunden im Rahmen von 3x90 min. erlaubt bei z.B. Krankheit) sowie Erfüllung aller geforderter TeilleistungenDie Teilleistungen werden wie folgt gewichtet (Beurteilungsmaßstab in Klammern):
• Qualität der Mitgestaltung des PSs (Feedback für Kolleginnen, Diskussionen in Kleingruppen und Plenum, Reflexionsbereitschaft, etc.) (10 Punkte)
• Kontinuierliche Erfüllung der geforderten Aufgaben während des Semesters (30 Punkte)
• Erstellung einer Proseminararbeit laut Vorgaben (60 Punkte)Es wird explizit darauf hingewiesen, dass für eine positive Beurteilung alle Teilleistungen erbracht werden müssen. Erst wenn alle Teile erbracht sind, wird der Benotungsspiegel wirksam.Benotungsspiegel:
90-100 Punkte --> sehr gut
80-89,99 Punkte --> gut
70-79,99 Punkte --> befriedigend
60-69,99 Punkte --> genügend
0-59,99 Punkte --> nicht genügend
+ Teilnahme an ALLEN Präsenz- bzw. ggfs. Online- Seminarveranstaltungen (Anwesenheitspflicht! Fehlstunden im Rahmen von 3x90 min. erlaubt bei z.B. Krankheit) sowie Erfüllung aller geforderter TeilleistungenDie Teilleistungen werden wie folgt gewichtet (Beurteilungsmaßstab in Klammern):
• Qualität der Mitgestaltung des PSs (Feedback für Kolleginnen, Diskussionen in Kleingruppen und Plenum, Reflexionsbereitschaft, etc.) (10 Punkte)
• Kontinuierliche Erfüllung der geforderten Aufgaben während des Semesters (30 Punkte)
• Erstellung einer Proseminararbeit laut Vorgaben (60 Punkte)Es wird explizit darauf hingewiesen, dass für eine positive Beurteilung alle Teilleistungen erbracht werden müssen. Erst wenn alle Teile erbracht sind, wird der Benotungsspiegel wirksam.Benotungsspiegel:
90-100 Punkte --> sehr gut
80-89,99 Punkte --> gut
70-79,99 Punkte --> befriedigend
60-69,99 Punkte --> genügend
0-59,99 Punkte --> nicht genügend
Examination topics
Der Prüfungsstoff besteht aus den bereitgestellten Texten und Unterlagen zu den Anforderungen des Seminars, siehe auch entsprechende Moodle-Plattform, die zur Verfügung steht.
Ergänzend zu den oben genannten Voraussetzungen:
Reflexive Lektüre und Präsentation vorgegebener Texte
Ergänzend zu den oben genannten Voraussetzungen:
Reflexive Lektüre und Präsentation vorgegebener Texte
Reading list
Hurston, Zora Neale. 1990 [1938]. Tell my Horse. Voodoo and Life in Haiti and Jamaica. With a New Foreword by Ismael Reed. New York et al.: Perennial Library.
Deloria, Ella Cara. 2009 [1988]. Waterlily. New Edition. Lincoln and London: University of Nebraska Press.
Segato, Rita Laura and Pedro Monque. 2021. Gender and Coloniality: From Low-Intensity Communal Patriarchy to High-Intensity Colonial-Modern Patriarchy. In: Hypatia 36: 781-799.
Hernández Castillo, Aída. 2010. The Emergence of Indigenous Feminism in Latin America. In: Signs 35 (3): 539-545.
Walsh, Catherine. 2015. Life, Nature and Gender Otherwise: Feminist Reflec-tions and Provocations from the Andes. In: Harcourt, Wendy and Ingrid L. Nelson (eds.). Practising Feminist Political Ecologies: Moving Beyond the “Green Economy”. London: Zedbooks, 101-128.
De la Cadena, Marisol. 2010. Indigenous Cosmopolitics in the Andes. Conceptual Reflections beyond “Politics”. In: Cultural Anthropology 25 (2): 334-370.
Ulturgasheva, O. (2023). Gender in Decolonial Indigenous Perspective. In C. McCallum, S. Posocco, & M. Fotta
(Eds.), The Cambridge Handbook of the Anthropology of Gender and Sexuality (pp. 370-394). Cambridge
University Press. https://doi.org/10.1017/9781108647410.017
Deloria, Ella Cara. 2009 [1988]. Waterlily. New Edition. Lincoln and London: University of Nebraska Press.
Segato, Rita Laura and Pedro Monque. 2021. Gender and Coloniality: From Low-Intensity Communal Patriarchy to High-Intensity Colonial-Modern Patriarchy. In: Hypatia 36: 781-799.
Hernández Castillo, Aída. 2010. The Emergence of Indigenous Feminism in Latin America. In: Signs 35 (3): 539-545.
Walsh, Catherine. 2015. Life, Nature and Gender Otherwise: Feminist Reflec-tions and Provocations from the Andes. In: Harcourt, Wendy and Ingrid L. Nelson (eds.). Practising Feminist Political Ecologies: Moving Beyond the “Green Economy”. London: Zedbooks, 101-128.
De la Cadena, Marisol. 2010. Indigenous Cosmopolitics in the Andes. Conceptual Reflections beyond “Politics”. In: Cultural Anthropology 25 (2): 334-370.
Ulturgasheva, O. (2023). Gender in Decolonial Indigenous Perspective. In C. McCallum, S. Posocco, & M. Fotta
(Eds.), The Cambridge Handbook of the Anthropology of Gender and Sexuality (pp. 370-394). Cambridge
University Press. https://doi.org/10.1017/9781108647410.017
Association in the course directory
Last modified: Tu 28.01.2025 15:26
… verfügen Studierende über ein grundlegendes Verständnis der kritischen, reflexiven und kollaborativen Haltung, die anthropologischer Forschung zugrunde liegt,
… können deren Implikationen für ihre eigene Positionalität reflektieren,
… sind sich der ethischen Herausforderungen bewusst, die sich aus der Vergangenheit und historischen Gewordenheit der Disziplin ergeben,
… haben sich damit auseinandergesetzt, wie sich Anthropolog*innen diesen Herausforderungen stellen können,
… haben ausgewählte in der VO „Neuere kritische Perspektiven“ vermittelte Themen eingehender und im Gruppensetting behandelt,
… haben ein tiefergehendes Verständnis bzgl. der Bedeutung von v.a. feministischen, antirassistischen und postkolonialen Positionen im disziplinären Feld der Kultur- und Sozialanthropologie entwickelt.Inhalt:
Inhaltliche Schwerpunkte: Rassismustheorie und Intersektionalität, Postkoloniale Theorie, Othering und Dekolonialität, theoretisch und anhand konkreter Beispiele aus der Forschung, wie Tourismus und Urbane Anthropologie; der Fokus liegt ebenso auf Gender und feministischer Wissenschaftskritik.Methoden:
Partizipatives Seminar-Setting mit Input-Phasen, Kleingruppenarbeiten, Kurzpräsentationen, ggfs. Referate, Aufgabenstellungen in Einzelarbeit, Textstudium, Text- und Filmanalyse & -diskussion