240009 PS Reading Anthropological Texts (2020W)
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Summary
Registration/Deregistration
- Registration is open from Tu 01.09.2020 00:01 to We 23.09.2020 23:59
- Deregistration possible until Mo 19.10.2020 23:59
Groups
Group 1
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware (‘Turnitin') zum Einsatz.
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
30.10.2020: Die LV findet ab 05.11.2020 digital statt.
- Thursday 08.10. 09:45 - 11:15 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Thursday 15.10. 09:45 - 11:15 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Thursday 22.10. 09:45 - 11:15 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Thursday 29.10. 09:45 - 11:15 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Thursday 05.11. 09:45 - 11:15 Digital
- Thursday 12.11. 09:45 - 11:15 Digital
- Thursday 19.11. 09:45 - 11:15 Digital
- Thursday 26.11. 09:45 - 11:15 Digital
- Thursday 03.12. 09:45 - 11:15 Digital
- Thursday 10.12. 09:45 - 11:15 Digital
- Thursday 17.12. 09:45 - 11:15 Digital
- Thursday 07.01. 09:45 - 11:15 Digital
- Thursday 14.01. 09:45 - 11:15 Digital
- Thursday 21.01. 09:45 - 11:15 Digital
- Thursday 28.01. 09:45 - 11:15 Digital
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Für das erforderliche Bestehen der LV müssen die Studierenden
1. die drei Abwesenheiten nicht überschreiten. Ein Überschreiten dieses Höchstlimits bedeutet, dass die Mindestanforderungen für eine positive Beurteilung nicht erfüllt sind.
2. eine positive Abschlussnote aufgrund ihrer Leistungen erreichen.Beurteilungsmaßstab
Referat: 0-25 Punkte
Rezensionen: 5 x (1-5) Punkte
Abschlussklausur: 0-50 PunkteBeurteilungsschema
Die Punkte der Einzelleistungen (Referat, Rezensionen, Abschlussklausur) werden zusammenaddiert und die Summe nach der folgenden Notenskala in eine Note übersetzt.
Notenskala
91-100 Punkte = 1 (sehr gut)
81-90 Punkte = 2 (gut)
71-80 Punkte = 3 (befriedigend)
61-70 Punkte = 4 (genügend)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
0-60 Punkte = 5 (nicht genügend)
Group 2
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware (‘Turnitin') zum Einsatz.
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
30.10.2020: Die LV findet ab 05.11.2020 digital statt.
- Thursday 08.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Thursday 15.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Thursday 22.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Thursday 29.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Thursday 05.11. 11:30 - 13:00 Digital
- Thursday 12.11. 11:30 - 13:00 Digital
- Thursday 19.11. 11:30 - 13:00 Digital
- Thursday 26.11. 11:30 - 13:00 Digital
- Thursday 03.12. 11:30 - 13:00 Digital
- Thursday 10.12. 11:30 - 13:00 Digital
- Thursday 17.12. 11:30 - 13:00 Digital
- Thursday 07.01. 11:30 - 13:00 Digital
- Thursday 14.01. 11:30 - 13:00 Digital
- Thursday 21.01. 11:30 - 13:00 Digital
- Thursday 28.01. 11:30 - 13:00 Digital
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
1. Referat;
2. Kurze Rezensionen zu fünf Texten der Pflichtlektüre.
3. Eine kurze Abschlussklausur zu den Grundaussagen der behandelten Texte.Die jeweiligen Leistungen werden anhand eines Punktsystems beurteilt.
Minimum requirements and assessment criteria
Für das erforderliche Bestehen der LV müssen die Studierenden
1. die drei Abwesenheiten nicht überschreiten. Ein Überschreiten dieses Höchstlimits bedeutet, dass die Mindestanforderungen für eine positive Beurteilung nicht erfüllt sind.
2. eine positive Abschlussnote aufgrund ihrer Leistungen erreichen.Beurteilungsmaßstab:
Referat: 0-25 Punkte
Rezensionen: 5 x (1-5) Punkte
Abschlussklausur: 0-50 PunkteDie Punkte der Einzelleistungen (Referat, Rezensionen, Abschlussklausur) werden zusammenaddiert und die Summe nach der folgenden Notenskala in eine Note übersetzt.
Notenskala
91-100 Punkte = 1 (sehr gut)
81-90 Punkte = 2 (gut)
71-80 Punkte = 3 (befriedigend)
61-70 Punkte = 4 (genügend)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
0-60 Punkte = 5 (nicht genügend)
Group 3
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware (‘Turnitin') zum Einsatz.
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Der erste Termin wird FACE-TO-FACE stattfinden. Aufgrund der aktuellen Lage wird das Proseminar danach ONLINE abgehalten. Eine allfällige Änderung wird kurzfristig im Vorlesungsverzeichnis und in Moodle bekanntgegeben.
- Tuesday 06.10. 08:00 - 09:30 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Tuesday 13.10. 08:00 - 09:30 Digital
- Tuesday 20.10. 08:00 - 09:30 Digital
- Tuesday 27.10. 08:00 - 09:30 Digital
- Tuesday 03.11. 08:00 - 09:30 Digital
- Tuesday 10.11. 08:00 - 09:30 Digital
- Tuesday 17.11. 08:00 - 09:30 Digital
- Tuesday 24.11. 08:00 - 09:30 Digital
- Tuesday 01.12. 08:00 - 09:30 Digital
- Tuesday 15.12. 08:00 - 09:30 Digital
- Tuesday 12.01. 08:00 - 09:30 Digital
- Tuesday 19.01. 08:00 - 09:30 Digital
- Tuesday 26.01. 08:00 - 09:30 Digital
Aims, contents and method of the course
Im Proseminar "Zentrale Texte" werden wichtige ausgewählte Texte des Kanons der Kultur- und Sozialanthropologie vorgestellt und dabei Lesetechniken für die Analyse und Bearbeitung wissenschaftlicher Texte vermittelt. Im Zentrum stehen zentrale Texte der Kultur- und Sozialanthropologie (u.a. von Malinowski, Mead, Geertz, Douglas, Clifford, Abu-Lughod), und die Rolle, die sie in der Fachgeschichte gespielt haben. D.h. die Lehrveranstaltung verfolgt zwei wichtige Ziele: den Kanon näherbringen, und die Lesekompetenz erhöhen. Die Studierenden werden mit unterschiedlichen Textsorten in der KSA vertraut gemacht und werden mit Techniken vertraut gemacht, wie man sich rasch einen Text erschließt. Wie erschließe ich mir möglichst effektiv den Inhalt, welche Verfahren helfen, das Gelesene aufzubereiten und festzuhalten? Wie kann ich Texte im historischen Kontext einordnen, und wie kann ich Texte miteinander vergleichen?
Die Lehrveranstaltung wird in Moodle unterstützt. Es wird sowohl in Präsenzeinheiten wie auch online Gruppenarbeiten geben. Die Texte und Hintergrundinformationen zu den Autor*innen werden teilweise in der Lehrveranstaltung und teilweise allein zuhause erarbeitet. Das regelmäßige Verfassen von Lektürenotizen wird erwartet. Am Ende der LV sollen die TeilnehmerInnen über eine Reihe von wichtigen Texten kompetent schreiben und sprechen können, und diese historisch einordnen können.Der erste Termin wird FACE-TO-FACE stattfinden. Aufgrund der aktuellen Lage wird das Proseminar danach ONLINE abgehalten. Eine allfällige Änderung wird kurzfristig im Vorlesungsverzeichnis und in Moodle bekanntgegeben.
Assessment and permitted materials
--- Anwesenheit bei allen Einheiten und Mitarbeit
--- Lektüre und regelmäßiges eigenständiges Verfassen von kurzen Lektürenotizen und Textvergleichen
--- Aktive Mitarbeit bei interaktiven Übungen, Gruppenarbeiten und bei der Diskussion der Texte
--- abschließende schriftliche Arbeit im Umfang von ca. vier Seiten.
Minimum requirements and assessment criteria
Reading list
Gay y Blasco, Paloma/Wardle, Huon: How to Read Ethnography, London: Routledge, 2007.
Stary, Joachim/Kretschmer, Horst: Umgang mit wissenschaftlicher Literatur. Eine Arbeitshilfe für das sozial- und geisteswissenschaftliche Studium, Frankfurt a. M.: Cornelsen Scriptor, 1. Aufl. 1994, 2. Aufl. 2000.
Werder, Lutz: Wissenschaftliche Texte kreativ lesen. Berlin: Schibri Verlag.
Group 4
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
UPDATE 16 SEPTEMBER: For now this is planned as a HYBRID (half online, half class-based) course. But if a student cannot be physically present (e.g. because you are in a risk group or abroad and cannot come to Vienna), they can attend the full course online. Others will attend the course half digitally via link, half live in a classroom, rotating each week. This is subject to new regulations and might quickly change to full online teaching. For now, it is safe to assume that HYBRID teaching (for most) and DIGITAL ONLY (for risk groups and those prevented to come) will be given.
- Thursday 05.11. 15:00 - 18:15 Digital
- Thursday 12.11. 15:00 - 18:15 Digital
- Thursday 19.11. 15:00 - 18:15 Digital
- Thursday 26.11. 15:00 - 18:15 Digital
- Thursday 03.12. 15:00 - 18:15 Digital
- Thursday 10.12. 15:00 - 18:15 Digital
- Thursday 17.12. 15:00 - 18:15 Digital
Aims, contents and method of the course
globalisation and transationalism.
The course has a seminar format and requires regular independent reading of original texts, and group discussion. Students learn how to recognize key theoretical and ethnographic parts of the text, find the key argument, check its validity in relation to the ethnographic description, and relate to other authors. A regular attendance, group discussion and submission of weekly response papers related to texts on Moodle, are vital for the course.IMPORTANT: Due to anti-Covid19 measures, the course will like be run in a hybdrid format (half of the group is physically present and half follows the discussion digitally, with rotations of groups each session) or fully online. The exact manner of running the course will be published in due time, in line with University policies for the winter semester of 2020.UPDATE 16 SEPTEMBER: For now this is planned as a HYBRID (half online, half class-based) course. But if a student cannot be physically present (e.g. because you are in a risk group or abroad and cannot come to Vienna), they can attend the full course online. Others will attend the course half digitally via link, half live in a classroom, rotating each week. This is subject to new regulations and might quickly change to full online teaching. For now, it is safe to assume that HYBRID teaching (for most) and DIGITAL ONLY (for risk groups and those prevented to come) will be given.
Assessment and permitted materials
Participation in group discussions (30%)
Final essay on a chosen topic – 2000 words (40%)
Minimum requirements and assessment criteria
81-90 points: 2 (good)
71-80 points: 3 (satisfactory)
61-70 points: 4 (sufficient)
In order to complete the course students need to obtain at least 61 points.
The lecturer can invite students to a grade-relevant discussion about partial achievements. Partial achievements that are obtained by fraud or plagiarized result in the non-evaluation of the course (entry 'X' in certificate). The plagiarism software 'Turnitin' will be used for courses with continuous assessment.
Reading list
Sykes, Karen. 2005. “Gathering thoughts in fieldwork”. In Arguing with anthropology: an introduction to critical theories of the gift. Routledge: Abingdon, 38-58.
Mauss, Marcel 1950. The Gift: Forms and Functions of Exchange in Archaic Societies, Norton, Introduction, Chapter 1 and 4.
Douglas, Mary. 1966. Purity and Danger: an analysis of concepts of pollution and taboo. London and New York: Routledge & Keagan Paul. Chapters 3 (Leviticus) and 10 (System shattered and renewed).
Gluckman, Max. 1940. Analysis of a social situation in modern Zululand. Bantu studies, 14(1), 1-30.
Geertz, Clifford. 1973. Deep play: notes on the Balinese cockfight. The Interpretation of Cultures: Selected Essays, 412-453.
Clifford, James. 1986. “Introduction: Partial Truths,” in James Clifford and George E. Marcus (ed.) Writing Culture. The Poetics and Politics of Ethnography, Berkeley: University of California Press.
Abu-Lughod, Lila. 1991. “Writing Against Culture,” in Richard G. Fox, Recapturing Anthropology, Santa Fe: American Research Press
Appadurai, Arjun. 1996. Modernity at Large. Cultural Dimensions of Globalization, Minneapolis: University of Minnesota Press, Chapter 2.
Sahlins, Marshall , 1992. "The economics of develop-man in the Pacific." Res: Anthropology and Aesthetics 21.1 12-25.