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240075 SE Anthropocene or Chthulucene? (2025S)
Critical feminist posthumanisms and caring for more than human worlds
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Sa 01.02.2025 00:01 to Tu 25.02.2025 23:59
- Deregistration possible until Mo 31.03.2025 23:59
Details
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- N Wednesday 05.03. 15:00 - 18:15 Seminarraum 16, Kolingasse 14-16, OG02
- Wednesday 19.03. 15:00 - 18:15 Seminarraum 16, Kolingasse 14-16, OG02
- Wednesday 02.04. 15:00 - 18:15 Seminarraum 16, Kolingasse 14-16, OG02
- Wednesday 30.04. 15:00 - 18:15 Seminarraum 16, Kolingasse 14-16, OG02
- Wednesday 14.05. 15:00 - 18:15 Seminarraum 16, Kolingasse 14-16, OG02
- Wednesday 28.05. 15:00 - 18:15 Seminarraum 16, Kolingasse 14-16, OG02
- Wednesday 11.06. 15:00 - 18:15 Seminarraum 16, Kolingasse 14-16, OG02
- Wednesday 25.06. 15:00 - 18:15 Seminarraum 16, Kolingasse 14-16, OG02
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Erarbeitung der Seminarlektüre
Erstellung eines Thesenpapiers in einer Kleingruppe
Vorstellung einer SF-Kurzgeschichte
Seminararbeit zu einem selbst ausgewählten Thema
Erstellung eines Thesenpapiers in einer Kleingruppe
Vorstellung einer SF-Kurzgeschichte
Seminararbeit zu einem selbst ausgewählten Thema
Minimum requirements and assessment criteria
Das Thesenpapier und die Vorstellung einer Kurzgeschichte werden nicht benotet, sind für eine positive Bewertung aber zwingend zu erbringen.
Examination topics
Seminarlektüre sowie zusätzliche Recherche für das Thema der Seminararbeit
Reading list
Allan Kathryn and Djibril al-Ayad (Hrsg*innen) (2015): Accessing the Future. A Disability-Themed Anthology of Speculative Fiction. Futurefire.net PublishingFink, Dagmar (2021): „Haraways Einsatz: Implodierende Dualismen.“ In: dies.: Cyborg werden. Möglichkeitshorizonte in feministischen Theorien und Science Fictions. Bielefeld: transcript, 47-105.Hamraie, Aimi, & Fritsch, Kelly (2019). „Crip technoscience manifesto.“ Catalyst: Feminism,Theory, Technoscience, 5(1), 1-34.Harasser, Karin (2017): „Superhumans-Parahumans: Disability and Hightech in Competitive Sports.“ In: Anne Waldschmidt, Hanjo Berressem, Moritz Ingwersen (Hrsg*innen): Culture – Theory – Disability. Encounters between Disability Studies and Cultural Studies. Bielefeld: Transcript, 171-184Haraway, Donna (1995 [1985]): »Ein Manifest für Cyborgs. Feminismus im Streit mit den Technowissenschaften«, dt. von Fred Wolf. In: dies.: Die Neuerfindung der Natur. Primaten, Cyborgs und Frauen. Frankfurt/M.: Campus, 33–72
― (2004 [1985]): »A Manifesto for Cyborgs: Science, Technology, and Socialist Feminism in the 1980s. In: The Haraway Reader. London, New York: Routledge, 7–45Kafer, Alison (2013): »The Cyborg and the Crip: Critical Encounters«. In dies: Feminist, Queer, Crip. Bloomington: Indiana University Press, 103–128Shew, Ashley (2023): Against Technoableism. Rethinking Who Needs Improvement. New York: W. W. Norton & Company
― (2004 [1985]): »A Manifesto for Cyborgs: Science, Technology, and Socialist Feminism in the 1980s. In: The Haraway Reader. London, New York: Routledge, 7–45Kafer, Alison (2013): »The Cyborg and the Crip: Critical Encounters«. In dies: Feminist, Queer, Crip. Bloomington: Indiana University Press, 103–128Shew, Ashley (2023): Against Technoableism. Rethinking Who Needs Improvement. New York: W. W. Norton & Company
Association in the course directory
Last modified: We 22.01.2025 15:26
Außerdem stellen die Teilnehmenden eine Kurzgeschichte aus einer der beiden SF-Anthologien vor.