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240114 SE SE/PR (research-) project development (2021S)
Continuous assessment of course work
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Für diese Lehrveranstaltung ist ausnahmslos eine Anmeldung während der Anmeldephase notwendig.Das Forschungsseminar kann auch für MA Gender Studies (2013) absolviert werden, wenn noch BEIDE Seminare im Modul Theorien und Methoden offen sind. Ansonsten wählen Sie bitte, das jeweilige noch nicht absolvierte Modul.MA Gender Studies (Version 2020)
PM2 SE ForschungsseminarMA Gender Studies (Version 2013)
PM Theorien und Methoden / SE Theorien und SE MethodenACHTUNG: aufgrund der COVID-19 Situation sind kurzfristige Änderungen jederzeit möglich, daher informieren Sie sich bitte regelmäßig über Änderungen im Vorlesungsverzeichnis bzw. der Moodle-Plattform.
PM2 SE ForschungsseminarMA Gender Studies (Version 2013)
PM Theorien und Methoden / SE Theorien und SE MethodenACHTUNG: aufgrund der COVID-19 Situation sind kurzfristige Änderungen jederzeit möglich, daher informieren Sie sich bitte regelmäßig über Änderungen im Vorlesungsverzeichnis bzw. der Moodle-Plattform.
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 01.02.2021 00:01 to We 24.02.2021 23:59
- Deregistration possible until We 31.03.2021 23:59
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Die Lehrveranstaltung wird digital abgehalten:
DO 04.03.2021 09.45-13.00DO 11.03.2021 09.45-13.00
DO 18.03.2021 09.45-13.00
DO 25.03.2021 09.45-13.00
DO 15.04.2021 09.45-13.00
DO 22.04.2021 09.45-13.00
DO 29.04.2021 09.45-13.00
DO 06.05.2021 09.45-13.00
DO 20.05.2021 09.45-13.00
DO 27.05.2021 09.45-13.00
DO 10.06.2021 09.45-13.00
DO 17.06.2021 09.45-13.00
DO 24.06.2021 09.45-13.00Im Sommersemester wird zusätzlich auf freiwilliger Basis ein Schreibmentoring angeboten, Informationen werden Anfang März per Mail versendet.
- Thursday 04.03. 09:45 - 13:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Thursday 11.03. 09:45 - 13:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Thursday 18.03. 09:45 - 13:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Thursday 25.03. 09:45 - 13:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Thursday 15.04. 09:45 - 13:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Thursday 22.04. 09:45 - 13:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Thursday 29.04. 09:45 - 13:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Thursday 06.05. 09:45 - 13:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Thursday 20.05. 09:45 - 13:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Thursday 27.05. 09:45 - 13:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Thursday 10.06. 09:45 - 13:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Thursday 17.06. 09:45 - 13:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Thursday 24.06. 09:45 - 13:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
Information
Aims, contents and method of the course
Title: "Scientists' communication on Twitter - between self-promotion and knowledge gain".At the latest since the worldwide spread of the Corona pandemic, the communication of scientists and how science is communicated has increasingly become the focus of public interest. At the same time, hashtags like #distractinglysexy and #BlackintheIvory illustrate that social inequalities manifest and persist in digital science communication as well. What strategies do scientists use to represent themselves in the public sphere? In this course, we will take a look at different scientific disciplines (humanities, social sciences, natural sciences) and analyze the content of the public Twitter profiles of the corresponding scientists. In addition to interdisciplinary comparisons, specifics of the representation from a gender and intersectional perspective are of particular interest.The course is dedicated to answering the following research questions: What gender-related differences exist in the communication of scientists on Twitter? What are the differences and similarities between disciplines?The course participants will develop theoretical foundations (science communication, gender theories) in short presentations, create and/or revise a codebook and analyze tweets by scientists. The results will be prepared in a research report (= group work).
Assessment and permitted materials
active participation, presentation, short exposé/handout, data collection and instrument, research report.
Minimum requirements and assessment criteria
active participation, presentation, short exposé/handout: 2 out of 10 points
data collection and instrument: 5 out of 10 points
research report: 3 out of 10 points
data collection and instrument: 5 out of 10 points
research report: 3 out of 10 points
Examination topics
active participation, presentation, short exposé/handout, data collection and instrument, research report.
Reading list
Literature (selection, more will be announced at the beginning of the course)Brantner, Cornelia, Lobinger, Katharina, & Stehling, Miriam. (2020). Memes against sexism? A multi-method analysis of the feminist protest hashtag #distractinglysexy and its resonance in the mainstream news media. Convergence (London, England), 26(3), 674-696.Jünger, J., & Fähnrich, B. (2020). Does really no one care? Analyzing the public engagement of communication scientists on Twitter. New Media & Society, 22(3), 387-408.Linke, C., Görland, S. O., & Loist, S. (2018). Wissenschaftskommunikation auf Twitter: Lesearten zum Diskurs um# TimHunt und# distractinglysexy Frauen in wissenschaftlichen Laboren. In L. Hagen, C. Lüthje, F. Ohser & C. Seifert (Hrsg.), Wissenschaftskommunikation. Die Rolle der Disziplinen (S. 213-228). Baden-Baden: Nomos.Veletsianos, G. (2016). Social media in academia: Networked scholars. Routledge.
Association in the course directory
Last modified: We 21.04.2021 11:26