Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

240118 UE Guided Reading (2014W)

Continuous assessment of course work

MEHR INFOS UND TEXTE unter www.vhs.or.at/561

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Monday 06.10. 18:00 - 21:00 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Monday 20.10. 18:00 - 21:00 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Monday 03.11. 18:00 - 21:00 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Monday 17.11. 18:00 - 21:00 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Monday 01.12. 18:00 - 21:00 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Monday 15.12. 18:00 - 21:00 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Monday 12.01. 18:00 - 21:00 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Monday 26.01. 18:00 - 21:00 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1

Information

Aims, contents and method of the course

english version coming soon!

Assessment and permitted materials

Textlektüre, Präsentationen

Minimum requirements and assessment criteria

Erarbeitung von Grundlagentexten der Genderstudies

Examination topics

Vorlesungselemente, Textlektüre, Kleingruppenarbeit, Diskussion

Reading list

Lesetexte:

Candace West, Don H. Zimmermann, Doing Gender, in: Gender & Society, Vol.1. No.2, June 1987, p. 125-151.

Candace West, Don H. Zimmerman, Accounting for Doing Gender, in: Gender & Society, Vol. 23 No. 1, February 2009 112-122.

Sarah Fenstermaker, Candace West (Ed.), Doing Difference, Doing Gender. Inequality, Power and Institutional Change, London 2002.

Weitere Literatur:

Judith Butler, Undoing Gender, New York 2004.

Extracts from Gender as Performance: An Interview with Judith Butler, Interview by Peter Osborne and Lynne Segal, London, 1993. http://www.theory.org.uk/but-int1.htm [Nov 2009]

Hannelore Faulstich-Wieland (et.al.), Doing Gender im heutigen Schulalltag. Empirische Studie zur sozialen Konstruktion von Geschlecht in schulischen Interaktionen, Weinheim-München 2004.

Harold Garfinkel, Studies in Ethnomethodology, Malden 2004.

Steffen Kitty Herrmann, Ein Körper werden. Praktiken des Geschlechts, in: A.G. GENDER-KILLER (Hg.), Das Gute Leben. Linke Perspektiven auf einen besseren Alltag, Münster 2007, S. 13-32.

Stefan Hirschauer, Zwischen ungeschlechtlichen Personen und geschlechtlichen Unpersonen. Geschlechterdifferenz als soziale Praxis, in: Hertha Richter-Appelt, Andreas Hill (Hg.), Geschlecht zwischen Spiel und Zwang, Gießen 2004, S. 11-39.

Suzanne J. Kessler and Wendy McKenna, Gender Construction in Everyday Life: Transsexualism (Abridged), in: Feminism & Psychology, Vol. 10(1), p.11–29.

Ursula Kessels, Undoing Gender in der Schule. Eine empirische Studie über Koedukation und Geschlechtsidentität im Physikunterreicht, Weinheim-München 2002.

Bettina Fritzsche (et.al), Dekonstruktive Pädadgogik. Erziehungswissenschaftliche Debatten unter poststrukturalistischer Perspektive, Opladen 2001.

Regine Gildemeister, Die soziale Konstruktion von Geschlechtlichkeit, in: Sabine Hark (Hg.), Dis/Kontinuitäten: Feministische Theorie, Wiesbaden 2007.

Astrid Kaiser, Schulversuche in der Grundschule zur Dekonstruktion von Geschlechterstereotypen, in: Doris Lemmermöhle (et.al) (Hg.), Lesarten des Geschlechts. Zur De-Konstruktionsdebatte in der erziehungswissenschaftlichen Geschlechterforschung, Opladen 2000, S. 205-222.

Kristen Schilt, Laurel Westbrook, Doing Gender, Doing Heteronormativity. Gender Normals, Transgender People, and the Social Maintenance of Heterosexuality, Gender & Sociey, Vol. 23 No. 4, August 2009 440-464.

Susan A. Speer, The Interactional Organization of the Gender Attribution Process, in: Sociology, Volume 39(1), 2005, p.67–87.


Association in the course directory

Version 2013: PM Grundlagen interdisziplinärer Gender Studies; UE Guided Reading
Version 2006: Eingangsmodul / GR Guided Reading

Last modified: Mo 07.09.2020 15:39