Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
240209 VO Methodological Approaches (2024S)
Labels
Bitte beachten Sie, dass für diese Lehrveranstaltung eine Registrierung notwendig ist (Moodle-Zugriff). Für den Prüfungstermin müssen Sie sich beim jeweiligen Termin ANMELDEN, eine Punktevergabbe ist nicht notwendig - bitte setzen Sie in das Punktefeld eine 0 / Null ein.MA Gender Studies (2020)
PM2 VO Methodische ZugängenMA Gender Studies (2013)
VO Theorie und Methode (Modul Theorie und Methode)ACHTUNG: aufgrund der COVID-19 Situation sind kurzfristige Änderungen jederzeit möglich, daher informieren Sie sich bitte regelmäßig über Änderungen im Vorlesungsverzeichnis bzw. der Moodle-Plattform.Weitere Prüfungstermine im Sommersemester 2022 auf Anfrage unter spl.genderstudies@univie.ac.at
PM2 VO Methodische ZugängenMA Gender Studies (2013)
VO Theorie und Methode (Modul Theorie und Methode)ACHTUNG: aufgrund der COVID-19 Situation sind kurzfristige Änderungen jederzeit möglich, daher informieren Sie sich bitte regelmäßig über Änderungen im Vorlesungsverzeichnis bzw. der Moodle-Plattform.Weitere Prüfungstermine im Sommersemester 2022 auf Anfrage unter spl.genderstudies@univie.ac.at
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Details
Language: German
Examination dates
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Voraussichtliches Programm
11.Mär 15h - 16h30 Vorbesprechung18.Mär 15h-16h30 Wissenschaftstheorie (Wahrheit, Objektivität, Qualitative Methoden, Forschungsethik, Standpunktbezug) (SV)
08.Apr 15h-16h30 Intersektionalität (JN)
15.Apr 15h-16h30 Was ist Kritik? Was ist eine kritische Methode? (SV)
22.Apr 15h-16h30 Hegemoniale Zweigeschlechtlichkeit und materialistische Analysen von Geschlecht (JN)
29.Apr 15h-16h30 Postkolonialität: Aimé Césaire (SV)
06.Mai 15h-16h30 Crip / Eva Egermann (SV)
13.Mai 15h-16h30 Fiktionalität als Methode? Ursula le Guin (JN und SV)
27.Mai 15h-16h30 Klassismus (JN)
03.Jun 15h-16h30 Diskursanalyse SV
10.Jun 15h-16h30 Collage und Rhizom: ästhetische Methoden für die Verarbeitung von Differenzerfahrungen (JN/ Staab)
17.Jun 15h-16h30 Dichten ist kein Luxus. Audre Lorde, Semra Ertan und Poesie als Methode (JN)
24.Jun 15h-16h30 Abschluss
- Monday 11.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Monday 18.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Monday 08.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Monday 15.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Monday 22.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Monday 29.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Monday 06.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Monday 13.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Monday 27.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Monday 03.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Monday 10.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Monday 17.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Monday 24.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
At least 50% of achievable points.
Examination topics
The examination material includes all content covered in the course, i.e. lecture material plus selected literature.
Reading list
Association in the course directory
Last modified: Th 18.04.2024 12:06
Lecture elements are combined with in-depth collective text reading based on texts provided (and selected in the seminar group), joint, discursive development and processing of the resulting questions, group work, discussions, supplementary input from the leaders (embedding, digressions, etc.). Disciplinary characteristics and norms as well as ethical and epistemological considerations are also discussed. In addition to the presentation of concrete methods, there should therefore also be room for considerations on e.g. research ethics, self-reflection and positioning, epistemology as well as participatory, decolonizing, queer(ing), trans(ending) and crip(ping) approaches. The lecture can focus on methods from the social sciences or the humanities and cultural studies, for example; at the same time, the interdisciplinary character of research in gender studies should be reflected upon.