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240518 SE The Buryats: the Mongolians of Three Countries (P3) (2023S)
Continuous assessment of course work
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Participation at first session is obligatory!The lecturer can invite students to a grade-relevant discussion about partial achievements. Partial achievements that are obtained by fraud or plagiarized result in the non-evaluation of the course (entry 'X' in certificate). The plagiarism software 'Turnitin' will be used for courses with continuous assessment.
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from We 01.02.2023 00:01 to Mo 20.02.2023 23:59
- Registration is open from We 22.02.2023 00:01 to Th 23.02.2023 23:59
- Deregistration possible until Mo 13.03.2023 23:59
Details
max. 20 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
If possible, the course is to be conducted in presence. Due to the respective applicable distance regulations and other measures, adjustments may be made.
- Wednesday 08.03. 16:45 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Wednesday 15.03. 16:45 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Wednesday 22.03. 16:45 - 18:15 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Wednesday 29.03. 16:45 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Wednesday 19.04. 16:45 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Wednesday 26.04. 16:45 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Wednesday 03.05. 16:45 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Wednesday 10.05. 16:45 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Wednesday 17.05. 16:45 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Wednesday 24.05. 16:45 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Wednesday 31.05. 16:45 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Wednesday 07.06. 16:45 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Wednesday 14.06. 16:45 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Für folgende Teilleistungen können die Seminarteilnehmer*innen insgesamt 100 Punkte zu erreichen:
• aktive Mitarbeit und Interaktion: 20 Punkte,
• Erarbeitung einer Fragestellung und eines Konzepts für die Seminararbeit: 20 Punkte,
• Referat zu einem Teilaspekt der Seminararbeit oder einem verwandten Thema: 20 Punkte,
• Seminararbeit: 40 Punkte.Beurteilungskriterien sind:
• die fristgerechte Erfüllung aller Teilleistungen,
• die Vollständigkeit, inhaltliche Qualität und formale Korrektheit der Teilleistungen,Die Einhaltung der Regeln guter wissenschaftlicher Praxis wird als unabdingbar vorausgesetzt.
• aktive Mitarbeit und Interaktion: 20 Punkte,
• Erarbeitung einer Fragestellung und eines Konzepts für die Seminararbeit: 20 Punkte,
• Referat zu einem Teilaspekt der Seminararbeit oder einem verwandten Thema: 20 Punkte,
• Seminararbeit: 40 Punkte.Beurteilungskriterien sind:
• die fristgerechte Erfüllung aller Teilleistungen,
• die Vollständigkeit, inhaltliche Qualität und formale Korrektheit der Teilleistungen,Die Einhaltung der Regeln guter wissenschaftlicher Praxis wird als unabdingbar vorausgesetzt.
Minimum requirements and assessment criteria
Mindestanforderung ist die Einhaltung der Anwesenheitspflicht und es muss für jede Teilleistung mindestens die Hälfte der dafür vorgesehenen Punkteanzahl erreicht werden.Notenschlüssel:
91-100 Punkte = 1 (sehr gut)
81-90 Punkte = 2 (gut)
71-80 Punkte = 3 (befriedigend)
61-70 Punkte = 4 (genügend)
0-60 Punkte = 5 (nicht genügend)
91-100 Punkte = 1 (sehr gut)
81-90 Punkte = 2 (gut)
71-80 Punkte = 3 (befriedigend)
61-70 Punkte = 4 (genügend)
0-60 Punkte = 5 (nicht genügend)
Examination topics
Reading list
Banzarov, Dorzhi. “The Black Faith, or Shamanism Among the Mongols.” Mongolian Studies 6 (1980): 53–91.
Chakars, Melissa. The Scialist Way of Life in Siberia: Transformation in Buryatia. Budapest: Central European University Press, 2014.
Curtin, Jeremiah. A Journey in Southern Siberia. The Mongols, their Religion and their Myths. Boston: Little, Brown, and Company, 1909.
Hamayon, Roberte N. “Shamanism, Buddhism, and Epic Hero-ism: Which Supports the Identity of the Post-Soviet Buryats?” Central Asian Survey 17, 1 (1998): 51–67.
Humphrey, Caroline. “The Uses of Genealogy: A Historical Study of the Nomadic and Sedentarised Buryat.” In Pastoral Production and Society: Proceedings of the International Meeting on Nomadic Pastoralism / Production pastorale et société: actes du colloque international sur le pastoralisme nomade, Paris 1–3 Déc. 1976, 235–60. Cambridge: Cambridge University Press, 1979.
––––––. “Population Trends, Ethnicity and Religion among the Buryats.” In The Development of Siberia: People and Resources, edited by Alan Wood, 147–76. Basingstoke: Mac Millan, 1989.
––––––. Marx Went Away – But Karl Stayed Behind. Updated Edition of ‘Karl Marx Collective: Economy, Society and Religion in a Siberian collective farm’. The University of Michigan Press, 1998.
Hundley, Helen S. “Defending the Periphery: Tsarist Management of Buriat Buddhism.” The Russian Review 69 (2010): 231–50.
Krader, Lawrence. “Buryat Religion and Society.” Southwestern Journal of Anthropology 10, 3 (1954): 322–51.
Krist, Stefan. “Where Going Back is a Step Forward: The Re-Traditionalising of Sport Games in Post-Soviet Buriatiia.” Sibirica 4, 1 (2004): 104–15.
––––––. “Wrestling Magic: National Wrestling in Buryatia, Mongolia and Tuva in the Past and Today.” The International Journal of the History of Sport 31, 4 (2014): 423–44.
––––––. “Shamanic Sports: Buryat Wrestling, Archery, and Horse Racing.” Religions 10/5 (2019) https://www.mdpi.com/2077-1444/10/5/306.
Leisse, Olaf, and Utta-Kristin Leisse. “A Siberian Challenge: Dealing with Multiethnicity in the Republic of Buryatia.” Nationalities Papers 35, 4 (2007): 773–88.
Montgomery, Robert W. Late Tsarist and Early Soviet Nationality and Cultural Policy: The Buryats and their Language. Lewiston: The Edwin Mellen Press, 2005.
Neumann Fridmann, Eva J.: Sacred Geography: Shamanism Among the Buddhist Peoples of Russia, Budapest: Akadémiai Kiadó 2004.
Partanen, J. "A Description of Buriat Shamanism.” Journal de la Société Finno-Ougrienne 51 (1941-42): 3–34.
Rupen, Robert A. “The Buriat Intelligentsia.” The Far Eastern Quarterly 15, 3 (May 1956): 383–98.
––––––. Mongols of the Twentieth Century. Bloomington: Indiana University Publications, 1964.
Schorkowitz, Dittmar. “The Orthodox Church, Lamaism, and Shamanism among the Buriats and Kalmyks, 1825–1925.” In Of Religion and Empire: Missions, Conversion, and Tolerance in Tsarist Russia, edited by Robert P. Geraci and Michael Khodarkovsky, 201–25. Ithaca: Cornell University Press, 2001.
Skrynnikova, Tatiana, and Darima Amogolonova. “Stories and Symbols of the Post-Soviet Buryat National Revival.” Chapter 2 in Dilemmas of Diversity after the Cold War: Analyses of “Cultural Difference” by U.S. and Russia-Based Scholars, edited by Michele Rivkin-Fish and Elena Trubina, 80–112. Washington: Woodrow Wilson International Center for Scholars, 2010.
Tokarev, Sergey A. “On the Origin of the Buryat Nation.” In Studies in Siberian Ethnogenesis, edited by Henry N. Michael, 102–18, Toronto: University of Toronto Press, 1962.
Tugutov, I. E. “The Tailagan as a Principal Shamanistic Ritual of the Buryats.” In Shamanism in Siberia, ed. by Vilmos Diószegi and Mihaly Hoppál, 267–80. Budapest: Akadémiai Kiadó, 1978.
Zhukovskaya, Natalya L. “Religion and Ethnicity in Eastern Russia, Republic of Buryatia: A Panorama of the 1990s.” Central Asian Survey 14, 1 (1995): 25–42
Chakars, Melissa. The Scialist Way of Life in Siberia: Transformation in Buryatia. Budapest: Central European University Press, 2014.
Curtin, Jeremiah. A Journey in Southern Siberia. The Mongols, their Religion and their Myths. Boston: Little, Brown, and Company, 1909.
Hamayon, Roberte N. “Shamanism, Buddhism, and Epic Hero-ism: Which Supports the Identity of the Post-Soviet Buryats?” Central Asian Survey 17, 1 (1998): 51–67.
Humphrey, Caroline. “The Uses of Genealogy: A Historical Study of the Nomadic and Sedentarised Buryat.” In Pastoral Production and Society: Proceedings of the International Meeting on Nomadic Pastoralism / Production pastorale et société: actes du colloque international sur le pastoralisme nomade, Paris 1–3 Déc. 1976, 235–60. Cambridge: Cambridge University Press, 1979.
––––––. “Population Trends, Ethnicity and Religion among the Buryats.” In The Development of Siberia: People and Resources, edited by Alan Wood, 147–76. Basingstoke: Mac Millan, 1989.
––––––. Marx Went Away – But Karl Stayed Behind. Updated Edition of ‘Karl Marx Collective: Economy, Society and Religion in a Siberian collective farm’. The University of Michigan Press, 1998.
Hundley, Helen S. “Defending the Periphery: Tsarist Management of Buriat Buddhism.” The Russian Review 69 (2010): 231–50.
Krader, Lawrence. “Buryat Religion and Society.” Southwestern Journal of Anthropology 10, 3 (1954): 322–51.
Krist, Stefan. “Where Going Back is a Step Forward: The Re-Traditionalising of Sport Games in Post-Soviet Buriatiia.” Sibirica 4, 1 (2004): 104–15.
––––––. “Wrestling Magic: National Wrestling in Buryatia, Mongolia and Tuva in the Past and Today.” The International Journal of the History of Sport 31, 4 (2014): 423–44.
––––––. “Shamanic Sports: Buryat Wrestling, Archery, and Horse Racing.” Religions 10/5 (2019) https://www.mdpi.com/2077-1444/10/5/306.
Leisse, Olaf, and Utta-Kristin Leisse. “A Siberian Challenge: Dealing with Multiethnicity in the Republic of Buryatia.” Nationalities Papers 35, 4 (2007): 773–88.
Montgomery, Robert W. Late Tsarist and Early Soviet Nationality and Cultural Policy: The Buryats and their Language. Lewiston: The Edwin Mellen Press, 2005.
Neumann Fridmann, Eva J.: Sacred Geography: Shamanism Among the Buddhist Peoples of Russia, Budapest: Akadémiai Kiadó 2004.
Partanen, J. "A Description of Buriat Shamanism.” Journal de la Société Finno-Ougrienne 51 (1941-42): 3–34.
Rupen, Robert A. “The Buriat Intelligentsia.” The Far Eastern Quarterly 15, 3 (May 1956): 383–98.
––––––. Mongols of the Twentieth Century. Bloomington: Indiana University Publications, 1964.
Schorkowitz, Dittmar. “The Orthodox Church, Lamaism, and Shamanism among the Buriats and Kalmyks, 1825–1925.” In Of Religion and Empire: Missions, Conversion, and Tolerance in Tsarist Russia, edited by Robert P. Geraci and Michael Khodarkovsky, 201–25. Ithaca: Cornell University Press, 2001.
Skrynnikova, Tatiana, and Darima Amogolonova. “Stories and Symbols of the Post-Soviet Buryat National Revival.” Chapter 2 in Dilemmas of Diversity after the Cold War: Analyses of “Cultural Difference” by U.S. and Russia-Based Scholars, edited by Michele Rivkin-Fish and Elena Trubina, 80–112. Washington: Woodrow Wilson International Center for Scholars, 2010.
Tokarev, Sergey A. “On the Origin of the Buryat Nation.” In Studies in Siberian Ethnogenesis, edited by Henry N. Michael, 102–18, Toronto: University of Toronto Press, 1962.
Tugutov, I. E. “The Tailagan as a Principal Shamanistic Ritual of the Buryats.” In Shamanism in Siberia, ed. by Vilmos Diószegi and Mihaly Hoppál, 267–80. Budapest: Akadémiai Kiadó, 1978.
Zhukovskaya, Natalya L. “Religion and Ethnicity in Eastern Russia, Republic of Buryatia: A Panorama of the 1990s.” Central Asian Survey 14, 1 (1995): 25–42
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Last modified: Tu 21.03.2023 16:10
Die Burjat*innen sind die am nördlichsten siedelnde mongolische Bevölkerungsgruppe und zählen heute ca. eine halbe Million Menschen. Ihr Siedlungsgebiet liegt in der Übergangszone zwischen den Steppen Innerasiens und den Taiga-Wäldern Sibiriens. Seit Mitte des 17. Jahrhunderts gehören sie und ihr Siedlungsgebiet größtenteils zu Russland, aber auch im Norden der Mongolei und im Nordosten Chinas siedeln kleinere burjatische Bevölkerungsgruppen.
Der Lehrveranstaltungsleiter wird einen Überblick über die Geografie und Geschichte und gegenwärtige Lage dieser Bevölkerungsgruppen geben. Sowohl die historischen Lebens- und Wirtschaftsformen, Sozialorganisationen und religiösen Vorstellungen und Praktiken werden in ihren Entwicklungen dargestellt als auch deren gegenwärtige Ausformungen.
Vorgestellt und diskutiert werden u.a.:
- die traditionelle nomadische Viehzucht und der Wechsel zu Sesshaftigkeit, Ackerbau und oftmals urbanen Lebensformen;
- die traditionelle patrilineare Clanorganisation der Burjat*innen und deren moderne offene und pluralistische Lebensweisen und Gesellschaftsformen;
- ihre synkretistischen religiösen Vorstellungen und Praktiken zwischen Schamanismus, Buddhismus, russisch-orthodoxem Christentum, Sowjet-Atheismus und modernem Religionspluralismus;
- ihre ursprüngliche tribale Eigenständigkeit, die zaristische und mandschu-chinesische Kolonialherrschaft, die kommunistischen Regime, die postkommunistischen Öffnungen und die neuerlichen neokolonialistischen und chauvinistisch-nationalistischen Unterdrückungen;
- burjatischer Sport, burjatische Kunst und burjatische wissenschaftliche Errungenschaften;
- burjatische Migrationsbewegungen und Migrant*innencommunities;
- die katastrophalen Auswirkungen des Krieges in der Ukraine auf die Burjat*innen in Russland und weltweit;
- die diversen multiplen Identitäts- und Ethnizitätskonstruktionen unter den Burjat*innen;
- die Umweltkatastrophen in ihren Siedlungsgebieten und deren Auswirkungen.In der zweiten Phase der Lehrveranstaltung vertiefen sich die Seminarteilnehmer*innen mit Hilfe des Lehrveranstaltungsleiters in selbst gewählte spezifische Themen und Fragestellungen im Zusammenhang mit diesen historischen und gegenwärtigen, die Burjat*innen betreffenden Prozessen. Die Ergebnisse ihrer Recherchen und Forschungen präsentieren sie in Referaten und verfassen darüber ihre schriftlichen Seminararbeiten.