Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

250018 VU Advanced topics in mathematics education (2021S)

3.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 25 - Mathematik
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

For attending this lecture the personal participation of the preliminary discussion on 4th of March, 2021, at 15.00, lecture hall 2 or online, respectively, is compulsory without exceptions (substitutes are not valid). So for participation in this seminar you have to register by U:SPACE and to be present (online) at the preliminary discussion.

  • Thursday 04.03. 15:00 - 16:30 Digital
    Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Thursday 11.03. 15:00 - 16:30 Digital
    Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Thursday 18.03. 15:00 - 16:30 Digital
    Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Thursday 25.03. 15:00 - 16:30 Digital
    Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Thursday 15.04. 15:00 - 16:30 Digital
    Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Thursday 22.04. 15:00 - 16:30 Digital
    Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Thursday 29.04. 15:00 - 16:30 Digital
    Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Thursday 06.05. 15:00 - 16:30 Digital
    Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Thursday 20.05. 15:00 - 16:30 Digital
    Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Thursday 27.05. 15:00 - 16:30 Digital
    Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Thursday 10.06. 15:00 - 16:30 Digital
    Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Thursday 17.06. 15:00 - 16:30 Digital
    Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Thursday 24.06. 15:00 - 16:30 Digital
    Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß

Information

Aims, contents and method of the course

Goal: In-depth discussion of selected topics in subject didactics of mathematics

Content: The paper "Hilbert Meyer: Ten characteristics of good teaching. Empirical findings and didactic advice. From: Pädagogik 10/03, p. 36 - 43" at http://www.schulforum-limburg-weilburg.de/PDFs/schul -unter-entw / 01guterunterricht.pdf is the guiding thread and will be specified for mathematics lessons.

Method: Input from the lecturers in lecture style, from which work assignments are derived as (home-)exercises for the participants.

Assessment and permitted materials

Regular submission (uploading) of the participants' drafts. Presentations of the results by the students.

Resources: prepared documents and technology

Minimum requirements and assessment criteria

Minimum requirements: At least 2/3 of the required work assignments completed and at least one presentation.

Assessment standard:
Presentation: content and performance; regular participation in discussions (including attendance); Quality of the submissions.

Compulsory attendance.

Examination topics

Refer to the lecture part and assignments for the tutorial phase.

Reading list

Bruder, R., Hefendehl-Hebeker, L., Schmidt-Thieme, B. und Weigand, H.-G. (Hrsg.): Handbuch der Mathematikdidaktik [in German]. Springer Spektrum, Berlin Heidelberg 2015.

Fischer, R. und Malle, G. (unter Mitarbeit von Bürger, H.): Mensch und
Mathematik. Eine Einführung in didaktisches Denken und Handeln [in German]. Lehrbücher
und Monographien zur Didaktik der Mathematik, Band 1 (herausgegeben von N.
Knoche und H. Scheid). BI Wissenschaftsverlag, Mannheim/Wien/Zürich 1985.

Führer, L.: Pädagogik des Mathematikunterrichts. Eine Einführung in die
Fachdidaktik für Sekundarstufen [in German]. Vieweg, Braunschweig/Wiesbaden 1997.

Heymann, H. W.: Allgemeinbildung und Mathematik [in German]. Studien zur Schulpädagogik
und Didaktik, 13. Reihe Pädagogik. Beltz, Weinheim u. a. 1996.

Meyer, H.: Zehn Merkmale guten Unterrichts. Empirische Befunde und didaktische Ratschläge [in German]. Aus: Pädagogik 10/03, S. 36 - 43. http://www.schulforum-limburg-weilburg.de/PDFs/schul-unter-entw/01guterunterricht.pdf

Sill, H.-D.: Grundkurs Mathematikdidaktik [in German]. Ferdinand Schöningh, Paderborn 2019.

Tietze, U.-P., Klika, M. und Wolpers, H. (Hrsg.): Mathematikunterricht in
der Sekundarstufe II. Band 1: Fachdidaktische Grundfragen - Didaktik der
Analysis [in German]. Vieweg, Braunschweig/Wiesbaden 1997.

Vollrath, H.-J. und Roth, J.: Grundlagen des Mathematikunterrichts in der Sekundarstufe [in German]. Spektrum
Akademischer Verlag, Heidelberg 2012.

Wittmann, E. Ch.: Grundfragen des Mathematikunterrichts [in German]. Vieweg,
Braunschweig/Wiesbaden 2009 (6. Auflage).

Further references are given in the lecture part.

Association in the course directory

UFMA07

Last modified: Fr 12.05.2023 00:21