Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
250018 VU Advanced topics in mathematics education (2021S)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 01.02.2021 00:00 to Tu 16.02.2021 23:59
- Deregistration possible until We 31.03.2021 23:59
Details
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
For attending this lecture the personal participation of the preliminary discussion on 4th of March, 2021, at 15.00, lecture hall 2 or online, respectively, is compulsory without exceptions (substitutes are not valid). So for participation in this seminar you have to register by U:SPACE and to be present (online) at the preliminary discussion.
-
Thursday
04.03.
15:00 - 16:30
Digital
Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß -
Thursday
11.03.
15:00 - 16:30
Digital
Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß -
Thursday
18.03.
15:00 - 16:30
Digital
Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß -
Thursday
25.03.
15:00 - 16:30
Digital
Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß -
Thursday
15.04.
15:00 - 16:30
Digital
Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß -
Thursday
22.04.
15:00 - 16:30
Digital
Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß -
Thursday
29.04.
15:00 - 16:30
Digital
Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß -
Thursday
06.05.
15:00 - 16:30
Digital
Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß -
Thursday
20.05.
15:00 - 16:30
Digital
Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß -
Thursday
27.05.
15:00 - 16:30
Digital
Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß -
Thursday
10.06.
15:00 - 16:30
Digital
Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß -
Thursday
17.06.
15:00 - 16:30
Digital
Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß -
Thursday
24.06.
15:00 - 16:30
Digital
Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Information
Aims, contents and method of the course
Goal: In-depth discussion of selected topics in subject didactics of mathematicsContent: The paper "Hilbert Meyer: Ten characteristics of good teaching. Empirical findings and didactic advice. From: Pädagogik 10/03, p. 36 - 43" at http://www.schulforum-limburg-weilburg.de/PDFs/schul -unter-entw / 01guterunterricht.pdf is the guiding thread and will be specified for mathematics lessons.Method: Input from the lecturers in lecture style, from which work assignments are derived as (home-)exercises for the participants.
Assessment and permitted materials
Regular submission (uploading) of the participants' drafts. Presentations of the results by the students.Resources: prepared documents and technology
Minimum requirements and assessment criteria
Minimum requirements: At least 2/3 of the required work assignments completed and at least one presentation.Assessment standard:
Presentation: content and performance; regular participation in discussions (including attendance); Quality of the submissions.Compulsory attendance.
Presentation: content and performance; regular participation in discussions (including attendance); Quality of the submissions.Compulsory attendance.
Examination topics
Refer to the lecture part and assignments for the tutorial phase.
Reading list
Bruder, R., Hefendehl-Hebeker, L., Schmidt-Thieme, B. und Weigand, H.-G. (Hrsg.): Handbuch der Mathematikdidaktik [in German]. Springer Spektrum, Berlin Heidelberg 2015.Fischer, R. und Malle, G. (unter Mitarbeit von Bürger, H.): Mensch und
Mathematik. Eine Einführung in didaktisches Denken und Handeln [in German]. Lehrbücher
und Monographien zur Didaktik der Mathematik, Band 1 (herausgegeben von N.
Knoche und H. Scheid). BI Wissenschaftsverlag, Mannheim/Wien/Zürich 1985.Führer, L.: Pädagogik des Mathematikunterrichts. Eine Einführung in die
Fachdidaktik für Sekundarstufen [in German]. Vieweg, Braunschweig/Wiesbaden 1997.Heymann, H. W.: Allgemeinbildung und Mathematik [in German]. Studien zur Schulpädagogik
und Didaktik, 13. Reihe Pädagogik. Beltz, Weinheim u. a. 1996.Meyer, H.: Zehn Merkmale guten Unterrichts. Empirische Befunde und didaktische Ratschläge [in German]. Aus: Pädagogik 10/03, S. 36 - 43. http://www.schulforum-limburg-weilburg.de/PDFs/schul-unter-entw/01guterunterricht.pdfSill, H.-D.: Grundkurs Mathematikdidaktik [in German]. Ferdinand Schöningh, Paderborn 2019.Tietze, U.-P., Klika, M. und Wolpers, H. (Hrsg.): Mathematikunterricht in
der Sekundarstufe II. Band 1: Fachdidaktische Grundfragen - Didaktik der
Analysis [in German]. Vieweg, Braunschweig/Wiesbaden 1997.Vollrath, H.-J. und Roth, J.: Grundlagen des Mathematikunterrichts in der Sekundarstufe [in German]. Spektrum
Akademischer Verlag, Heidelberg 2012.Wittmann, E. Ch.: Grundfragen des Mathematikunterrichts [in German]. Vieweg,
Braunschweig/Wiesbaden 2009 (6. Auflage).Further references are given in the lecture part.
Mathematik. Eine Einführung in didaktisches Denken und Handeln [in German]. Lehrbücher
und Monographien zur Didaktik der Mathematik, Band 1 (herausgegeben von N.
Knoche und H. Scheid). BI Wissenschaftsverlag, Mannheim/Wien/Zürich 1985.Führer, L.: Pädagogik des Mathematikunterrichts. Eine Einführung in die
Fachdidaktik für Sekundarstufen [in German]. Vieweg, Braunschweig/Wiesbaden 1997.Heymann, H. W.: Allgemeinbildung und Mathematik [in German]. Studien zur Schulpädagogik
und Didaktik, 13. Reihe Pädagogik. Beltz, Weinheim u. a. 1996.Meyer, H.: Zehn Merkmale guten Unterrichts. Empirische Befunde und didaktische Ratschläge [in German]. Aus: Pädagogik 10/03, S. 36 - 43. http://www.schulforum-limburg-weilburg.de/PDFs/schul-unter-entw/01guterunterricht.pdfSill, H.-D.: Grundkurs Mathematikdidaktik [in German]. Ferdinand Schöningh, Paderborn 2019.Tietze, U.-P., Klika, M. und Wolpers, H. (Hrsg.): Mathematikunterricht in
der Sekundarstufe II. Band 1: Fachdidaktische Grundfragen - Didaktik der
Analysis [in German]. Vieweg, Braunschweig/Wiesbaden 1997.Vollrath, H.-J. und Roth, J.: Grundlagen des Mathematikunterrichts in der Sekundarstufe [in German]. Spektrum
Akademischer Verlag, Heidelberg 2012.Wittmann, E. Ch.: Grundfragen des Mathematikunterrichts [in German]. Vieweg,
Braunschweig/Wiesbaden 2009 (6. Auflage).Further references are given in the lecture part.
Association in the course directory
UFMA07
Last modified: Fr 12.05.2023 00:21