Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

250022 SE Seminar on mathematics education (2016S)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 25 - Mathematik
Continuous assessment of course work

Summary

1 Ableitinger , Moodle
2 Ulovec , Moodle

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

max. 24 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Tuesday 01.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 08.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 15.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 05.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 12.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 19.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 26.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 03.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 10.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 24.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 31.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 07.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 14.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 21.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 28.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock

Aims, contents and method of the course

Modellierungsaufgaben in Mathematik. Bevor man Modellierungsaufgaben in der Schule unterrichtet, soll man natürlich selbst einmal Erfahrungen im Modellieren gesammelt haben. Dieses Seminar bietet eine Gelegenheit dazu.

Assessment and permitted materials

Schriftliche Ausarbeitung der Lösung der Modellierungsaufgabe (in Gruppen), Vorträge, Teilnahme am Modellierungstag in einer Schule

Minimum requirements and assessment criteria

Die Studierenden sollen eigene Erfahrungen im selbständigen Modellieren sammeln, eine wichtige und notwendige Voraussetzung, selber Modellieren in der Schule später zu unterrichten. Auch erste Erfahrungen im Unterrichten von Modellierungsaufgaben sollen gemacht werden. Die Studierenden sollen einen Modellierungstag in einer Schule gestalten.

Examination topics

Die Studierenden sollen in Gruppen das ganze Semester an einer Modellierungsaufgabe arbeiten, in den Seminarsitzungen und auch außerhalb. In den Seminarsitzungen sollen die Gruppen immer wieder kurze Berichte geben (Stand der Dinge). Zum Schluss natürlich ein umfangreicher schriftlicher Bericht über den Verlauf im ganzen Semester und ein abschließender Vortrag pro Gruppe.

Group 2

ATTENTION! If you want to take part in this course, you have to register for it from February 1 to February 14 in U:SPACE! Without registration you can not participate in this course! The order of registration is not important for acceptance into the course. Should there be more applicants than available places, the places will be assigned randomly. Students who have officially finished the first part of the mathematics teaching curriculum will have preference! Non-accepted students will be put on a waiting list. If an accepted student does not appear at the preparatory meeting, he/she will be deleted from the list of participants, and the free spaces will be given to the attending students from the waiting list, so it is important that you come to the preparatory meeting on time (Tuesday March 1, 2016, 08:00 hours, Lecture room 2, Oskar-Morgenstern-Platz 1, ground floor)!

max. 36 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Tuesday 01.03. 08:00 - 09:30 Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Tuesday 08.03. 08:00 - 09:30 Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Tuesday 15.03. 08:00 - 09:30 Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Tuesday 05.04. 08:00 - 09:30 Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Tuesday 12.04. 08:00 - 09:30 Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Tuesday 19.04. 08:00 - 09:30 Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Tuesday 26.04. 08:00 - 09:30 Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Tuesday 03.05. 08:00 - 09:30 Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Tuesday 10.05. 08:00 - 09:30 Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Tuesday 24.05. 08:00 - 09:30 Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
    PC-Seminarraum 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Untergeschoß
  • Tuesday 31.05. 08:00 - 09:30 Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Tuesday 07.06. 08:00 - 09:30 Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
    PC-Seminarraum 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Untergeschoß
  • Tuesday 14.06. 08:00 - 09:30 Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Tuesday 21.06. 08:00 - 09:30 Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Tuesday 28.06. 08:00 - 09:30 Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß

Aims, contents and method of the course

In this course we will on the one hand discuss about articles in recent educational journals and talks from several mathematics education conferences, on the other hand present and evaluate given teaching materials. Moodle will be used as E-Learning platform.

Assessment and permitted materials

Minimum requirements for a positive assessment:
*) Giving a 60-minute presentation in groups of three
*) Uploading a written summary (of the presentation or the evaluation) in Moodle
*) Regular active participation

Assessment:
*) presentation (65 %)
*) written version of summary (15 %)
*) regular participation in discussions (20 %)

Minimum requirements and assessment criteria

Getting to know current developments in mathematics education, assessing and improving one's own presentation, being able to give objective and constructive feedback to the presentations, being able to use and evaluate given teaching materials.

Examination topics

Student presentation; discussion, reflection and feedback about content and performance of the presentation, or the quality of evaluation.

Group 3

max. 24 participants u:stream
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Monday 14.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Monday 04.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Monday 11.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Monday 18.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Monday 25.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Monday 02.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Monday 09.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Monday 23.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Monday 30.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Monday 06.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Monday 13.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Monday 20.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Monday 27.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock

Information

Reading list


Association in the course directory

LAD

Last modified: Mo 07.09.2020 15:40