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250146 SE SE Subject-specific didactics (2021S)
Continuous assessment of course work
Labels
Summary
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 01.02.2021 00:00 to Tu 16.02.2021 23:59
- Deregistration possible until We 31.03.2021 23:59
Registration information is available for each group.
Groups
Group 1
max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
2. März: Vorbesprechung und Zuteilung der Vortragsthemen
3 Vorträge durch externe Personen ("fachdidaktisches Kolloquium", die Termine werden noch bekanntgegeben; wenn diese Vorträge außerhalb der Seminarterzeirt stattfinden sollten, entfallen entsprechend viele SE-Termine)- Tuesday 02.03. 13:15 - 14:45 Digital
- Tuesday 09.03. 13:15 - 14:45 Digital
- Tuesday 16.03. 13:15 - 14:45 Digital
- Tuesday 23.03. 13:15 - 14:45 Digital
- Tuesday 13.04. 13:15 - 14:45 Digital
- Tuesday 20.04. 13:15 - 14:45 Digital
- Tuesday 27.04. 13:15 - 14:45 Digital
- Tuesday 04.05. 13:15 - 14:45 Digital
- Tuesday 11.05. 13:15 - 14:45 Digital
- Tuesday 18.05. 13:15 - 14:45 Digital
- Tuesday 01.06. 13:15 - 14:45 Digital
- Tuesday 08.06. 13:15 - 14:45 Digital
- Tuesday 15.06. 13:15 - 14:45 Digital
- Tuesday 22.06. 13:15 - 14:45 Digital
- Tuesday 29.06. 13:15 - 14:45 Digital
Aims, contents and method of the course
Studierende halten Vorträge (ca. 30 min, dann Feedback und Diskussion; zwei solche Vorträge pro SE-Termin; bei mehr als 20 TN müssen an einzelnen Terminen 3 solche Vorträge stattfinden; dann 30 min inkl. Diskussion) zu ausgewählten mathematikdidaktischen Forschungs- und Entwicklungsprojekten. Außerdem finden 3 externe Online-Vorträge statt (in der SE-Zeit), die durch die Studierenden verpflichtend zu besuchen sind. Ziel des Seminars ist eine vertiefte Auseinandersetzung mit aktuellen mathematikdidaktischen Fragestellungen, auch im Rahmen der begleitenden Diskussionen.
Assessment and permitted materials
Vortrag, Diskussionsbeiträge, Seminararbeit (ca. 15 Seiten) zum eigenen Vortragsthema oder zu einem der externen Vorträge
Minimum requirements and assessment criteria
Qualität des gehaltenen Vortrags (Inhalt und Umsetzung), Qualität der Seminararbeit (Inhalt, Wissenschaftlichkeit, Originalität, Struktur), Intensität und Qualität der Diskussionsbeiträge
Examination topics
Ergibt sich aus den Themen der Vorträge, prüfungsimmanente LVA
Reading list
Wird in der ersten Seminareinheit bekanntgegeben
Group 3
max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
For attending this seminar the personal participation of the preliminary discussion on 3rd of March, 2021, at 15.45, online, is compulsory without exceptions (substitutes are not valid). So for participation in this seminar you have to register by U:SPACE and to be present at the preliminary discussion.
-
Wednesday
03.03.
15:45 - 17:15
Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Wednesday
10.03.
15:45 - 17:15
Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Wednesday
17.03.
15:45 - 17:15
Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Wednesday
24.03.
15:45 - 17:15
Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Wednesday
14.04.
15:45 - 17:15
Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Wednesday
21.04.
15:45 - 17:15
Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Wednesday
28.04.
15:45 - 17:15
Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Wednesday
05.05.
15:45 - 17:15
Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Wednesday
12.05.
15:45 - 17:15
Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Wednesday
19.05.
15:45 - 17:15
Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Wednesday
26.05.
15:45 - 17:15
Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Wednesday
02.06.
15:45 - 17:15
Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Wednesday
09.06.
15:45 - 17:15
Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Wednesday
16.06.
15:45 - 17:15
Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Wednesday
23.06.
15:45 - 17:15
Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Wednesday
30.06.
15:45 - 17:15
Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Aims, contents and method of the course
Aim: To analyze and classify crucial content and activities in geometry lessons at lower secondary level. To develop basic ideas about central concepts of linear algebra and analytic geometry and to make them effective in the classroom through targeted interventions.Content: In addition to content, many activiness-oriented elements can be included in the geometry lessons of lower secondary level. Constructing, justifying or transferring geometric to algebraic representations are examples of this. Geometry lessons at upper secondary level are determined by many concepts. These include, for example, the conception of vectors, systems of linear equation or conics. The aim of the lesson is therefore to develop a basic understanding of these terms. We will address various terms and approaches to teaching geometry content, discuss them and focus on them from a didactical perspective.Method: Preparation of individual sections also under the guidance of the teacher, presentation in plenary, discussion and reflection on certain topics in groups and in plenary. Depending on the possibilities, the seminar takes place online or as a face-to-face event.
Assessment and permitted materials
Oral: Assessment of the seminar lectures and the contributions to the discussions in the seminar sessions.Presentation documents, subject didactic texts.
Minimum requirements and assessment criteria
Presentation: Content and Performance; Collaboration (including attendance).The lecture mainly determines the assessment. If the result is not clear, the participation will be used in the discussions of the presentations of other participants.Compulsory attendance.
Examination topics
Derives from the selected presentation topics.
Reading list
Henn, Hans-Wolfgang und Filler, Andreas (2015). Didaktik der Analytischen Geometrie und Linearen Algebra. Algebraisch verstehen - Geometrisch veranschaulichen und anwenden. Springer Spektrum, Berlin Heidelberg [in German].Weigand, Hans-Georg, Filler, Andreas, Hölzl, Reinhard, Kuntze, Sebastian, Ludwig, Matthias, Roth, Jürgen Schmidt-Thieme, Barbara und Wittmann, Gerald (2018, 3., erweiterte und überarbeitete Auflage). Didaktik der Geometrie für
die Sekundarstufe I. Springer, Berlin [in German].Tietze, Uwe-Peter, Klika, Manfred und Wolpers, H. (Hrsg.) (2000). Mathematikunterricht in der Sekundarstufe II, Band 2: Didaktik der analytischen Geometrie und linearen Algebra, verf. v. Uwe-Peter Tietze unter Mitarb. v. Peter Schroth. Vieweg, Braunschweig / Wiesbaden [in German].
die Sekundarstufe I. Springer, Berlin [in German].Tietze, Uwe-Peter, Klika, Manfred und Wolpers, H. (Hrsg.) (2000). Mathematikunterricht in der Sekundarstufe II, Band 2: Didaktik der analytischen Geometrie und linearen Algebra, verf. v. Uwe-Peter Tietze unter Mitarb. v. Peter Schroth. Vieweg, Braunschweig / Wiesbaden [in German].
Association in the course directory
UFMAMA04, LAD
Last modified: Fr 12.05.2023 00:21