Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

250176 PR Praktikum zum Computereinsatz im Mathematikunterricht (2021S)

5.00 ECTS (3.00 SWS), SPL 25 - Mathematik
Continuous assessment of course work

Summary

1 KPH Krems Krön , Moodle
2 Ulovec , Moodle

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Saturday 13.03. 09:15 - 15:45 Digital
  • Saturday 17.04. 09:15 - 15:45 Digital
  • Saturday 24.04. 09:15 - 15:45 Digital
  • Saturday 08.05. 09:15 - 15:45 Digital
  • Saturday 29.05. 09:15 - 15:45 Digital
  • Saturday 12.06. 09:15 - 15:45 Digital

Aims, contents and method of the course

1) Den Umgang mit Geogebra und anderen schulrelevanten Programmen erlernen bzw. vertiefen.
2) Den Einsatz dieser Programme für schultypische Situationen erlernen, testen und reflektieren (im Unterricht oder beim Erstellen von Prüfungsaufgaben).
3) Mathematische Textverarbeitung: LaTeX, Word-Formeleditor, Erstellen von maturatypischen Prüfungsaufgaben auch mit Grafiken, Verwendung der Schreibkonventionen für die SRDP.
4) Fachliches Vertiefen von schulrelevanter Mathematik sowie das Erarbeiten von spezielleren Themen aus der BHS und von mathematischen Inhalten, die z.B. für ein Wahlfach interessant sind.
5) Planen und Halten einer Lehreinheit des Praktikums im E-Learning Modus. Dabei werden auch Unterrichtstechniken nach Doug Lemov behandelt, auf die spezifische Unterrichtssituation des E-Learnings umgesetzt und dann erprobt.
Kleine Teams von ca. 2-3 Studierenden leiten jeweils eine Einheit (Vormittag oder Nachmittag). Ziel ist nicht eine gefällige Präsentation, sondern dass die teilnehmenden Studierenden möglichst viel lernen. Augenmerk wollen wir dabei sowohl auf den Inhalt als auch auf methodische Aspekte legen. Die Planung der von Ihnen gehaltenen Unterrichtssequenz muss abgegeben werden und ist vielleicht etwas aufwändiger als in anderen Seminaren oder Praktika, dafür müssen Sie jedoch weder eine Seminararbeit schreiben noch Hausübungen oder Portfolios abgeben. Dieses Praktikum ist auch Unterrichtslabor, mit Freude und Innovation soll probiert und getestet werden.

Assessment and permitted materials

ca. 50% Vorbereitung und Abhaltung eines Themenblocks
ca. 50% laufende Mitarbeitsleistungen (Quizzpunkte)
Details werden demnächst unter
https://homepage.univie.ac.at/bernhard.kroen/CPR_SoSe2021.pdf
verfügbar sein.

Minimum requirements and assessment criteria

Anwesenheit 100% (Ausnahmen nur nach Rücksprache),
Abhaltung der eigenen Einheit und positive Beurteilung der Abgabe der Planung.

Group 2

max. 30 participants
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

This course is held exclusively in Distance Learning mode. There is a virtual seminar room (BigBlueButton) in the corresponding Moodle course, where the course activities will take place at the announced times. This "seminar room" will open 10 minutes before the start of the course. All participants are asked to log into the "virtual seminar room" within these 10 minutes.

If you want to participate in this course, it is necessary for you to log into the "virtual seminar room" for the preparatory meeting (i.e. the first unit at March 2 at 9:45)! Students not loggin in for this meeting are un-registered from the course. If technical difficulties prevent you from participating in the preparatory meeting, please write an E-Mail to the lecturer.

  • Tuesday 02.03. 09:45 - 12:15 Digital
  • Tuesday 09.03. 09:45 - 12:15 Digital
  • Tuesday 16.03. 09:45 - 12:15 Digital
  • Tuesday 23.03. 09:45 - 12:15 Digital
  • Tuesday 13.04. 09:45 - 12:15 Digital
  • Tuesday 20.04. 09:45 - 12:15 Digital
  • Tuesday 27.04. 09:45 - 12:15 Digital
  • Tuesday 04.05. 09:45 - 12:15 Digital
  • Tuesday 11.05. 09:45 - 12:15 Digital
  • Tuesday 18.05. 09:45 - 12:15 Digital
  • Tuesday 01.06. 09:45 - 12:15 Digital
  • Tuesday 08.06. 09:45 - 12:15 Digital
  • Tuesday 15.06. 09:45 - 12:15 Digital
  • Tuesday 22.06. 09:45 - 12:15 Digital
  • Tuesday 29.06. 09:45 - 12:15 Digital

Aims, contents and method of the course

Inhalte: This course consists of three phases. In phase 1, there will be an introduction into the dynamic geometry software GeoGebra by the lecturer. This includes a number of tasks that are to be solved (during the course time). The tutor is available for questions and support in solving the tasks. In phase 2, the students will form groups (size depends on the number of participants) and select a topic from school mathematics out of a given list. Each group will then prepare a 50-minute teaching unit with interactive ICT useage (i.e. also the pupils are expected to work with ICT), create a 5-minute learning video for their topic (it is also possible for each group member to create their own learning video; in this case the sum of the runtimes should be 5 minutes), and develop a GeoGebra-Applet for their topic. In this phase there will be no presentations. The lecturer and the turor will be available during the course time for questions, support, and information. In phase 3, the groups will present their teaching units, their learning video, and their GeoGebra-Applets (time for the presentation: 40 minutes). The other students, the tutor, and the lecturer will give feedback after each presentation (time for feedback: 25 minutes).

Aims: Learning about and trying out several ICT products in a teaching situation, acquiring competences to choose suitable teaching methods and technical resources to given topics, aquiring competences to analyse and give feedback to ICT-supported teaching units.

Methods: group work, presentation, discussion

Assessment and permitted materials

The assessment is based on the presentation, the uploaded written version of the teaching unit, the learning video, the GeoGebra-Applet, the solutions of the GeoGebra tasks, and the regular active participation.

Minimum requirements and assessment criteria

Minimum requirements for a positive assessment:
*) Planning and presentation of teaching unit
*) Uploading a written version of teaching unit
*) Uploading a learning video
*) Uploading a GeoGebra-Applets
*) Regular active attendance and participation in the discussions

Assessment criteria:
*) Solving GeoGebra-Tasks: 10 %
*) Planning of teaching unit: 25 %
*) Learning video: 15 %
*) GeoGebra-Applet: 10 %
*) Presentation: 20 %
*) Regular participation in discussions: 20 %

Information

Examination topics

Preparation and presentation of teaching unit, learning video, and GeoGebra-Applet; discussion, reflection and feedback about the teaching unit, the learning video, and the applet

Reading list

Doug Lemov, Teach Like A Champion 2.0: 62 techniques that put students on the path to college. In der Universitätsbibliothek ist dieses Buch als E-Books verfügbar, auf Moodle finden Sie es als PDF.

Association in the course directory

UFMA07

Last modified: Tu 26.11.2024 00:32