Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
250184 SE Seminar for Subject-based Praticum - Mathematics (2024S)
Continuous assessment of course work
Labels
Summary
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 13.11.2023 09:00 to Mo 27.11.2023 23:00
- Deregistration possible until Tu 20.02.2024 09:31
Registration information is available for each group.
Groups
Group 1
max. 16 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Bitte beachten Sie, dass einzelne Termine dieser Lehrveranstaltung im Online-Format stattfinden werden. Die genauen Informationen werden in der ersten Einheit bekanntgegeben.
Für eine Seminarteilnahme ist die Anwesenheit in der ersten Einheit notwendig. Alle Informationen dazu finden sich im entsprechenden Moodle Kurs.
- Friday 15.03. 16:45 - 19:00 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Friday 22.03. 16:45 - 19:00 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Friday 12.04. 16:45 - 19:00 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Friday 19.04. 16:45 - 19:00 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Friday 26.04. 16:45 - 19:00 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Friday 03.05. 16:45 - 19:00 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Friday 17.05. 16:45 - 19:00 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Friday 24.05. 16:45 - 19:00 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Friday 07.06. 16:45 - 19:00 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Friday 21.06. 16:45 - 19:00 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Group 2
max. 16 participants
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
The seminar will take place online only. It will be live-streamed at the above-stated dates/times ("Virtual seminar room" via BigBlueButton in Moodle), but not recorded.
If you want to participate in this course, it is necessary for you to attend the preparatory meeting (i.e. the first unit at March 7 at 15:00 hours) on time! It will take place online on Moodle ("Virtual seminar room" via BigBlueButton). Students not attending this meeting are un-registered from the course and replaced by attendant students from the waiting list.- Thursday 07.03. 15:00 - 16:30 Digital
- Thursday 14.03. 15:00 - 16:30 Digital
- Thursday 21.03. 15:00 - 16:30 Digital
- Thursday 11.04. 15:00 - 16:30 Digital
- Thursday 18.04. 15:00 - 16:30 Digital
- Thursday 25.04. 15:00 - 16:30 Digital
- Thursday 02.05. 15:00 - 16:30 Digital
- Thursday 16.05. 15:00 - 16:30 Digital
- Thursday 23.05. 15:00 - 16:30 Digital
- Thursday 06.06. 15:00 - 16:30 Digital
- Thursday 13.06. 15:00 - 16:30 Digital
- Thursday 20.06. 15:00 - 16:30 Digital
- Thursday 27.06. 15:00 - 16:30 Digital
Group 3
max. 16 participants
LMS: Moodle
Lecturers
Classes
Ort: GRg 21, Schulschiff, Donauinselplatz
Raum: 1E
Termine: jeweils 16:30 – 19:00 Uhr
4.3
11.3
18.3.
22.4
29.4
6.5
13.5
27.5
3.6
10.6
Information
Aims, contents and method of the course
Verpflichtendes Seminar für Studierende, die das fachbezogene Schulpraktikum absolvieren. Die Themenbereiche beziehen sich auf fachdidaktische Bereiche der Unterrichtsgestaltung, Umgang mit Heterogenität und innere Differenzierung, unterschiedliche methodische Zugänge, kompetenzorientierte Unterrichtsgestaltung. Fallbeispiele aus dem Praktikum sind Anlässe für didaktische, methodische, pädagogische Diskussionen.
Assessment and permitted materials
Aktive Mitarbeit in den Seminarblöcken, die Abgabe aller Teil-Portfolios, sowie die Durchführung der Präsentationen bilden die Grundlage für eine positive Absolvierung des Seminars.
Minimum requirements and assessment criteria
Präsentationen und Abgaben der Teilaufgaben jeweils zum vereinbarten Termin
Konstruktive Beiträge und Engagement bei der Besprechung der Präsentationen und in den Diskussionsphasen.
Konstruktive Beiträge und Engagement bei der Besprechung der Präsentationen und in den Diskussionsphasen.
Examination topics
Alle Inhalte der Lehrveranstaltung; die termingerechte Abgabe aller geforderten Teilaufgaben; die Präsentationen der eigenen Arbeiten in den Seminareinheiten.
Reading list
Barzel, B., Büchter, A. und Leuders, T.: Mathematik Methodik. Handbuch für die Sekundarstufe I und II. Cornelsen, Berlin 2019.
Barzel, B., Holzäpfel, L., Leuders, T. und Streit, C.: Mathematik unterrichten: Planen, durchführen, reflektieren. Cornelsen, Berlin 2012.
Sill, H.-D.: Grundkurs Mathematikdidaktik. Standard Wissen Lehramt. Verlag Ferdinand Schöningh, Paderborn 2019.
Sturm, R.: Schritt für Schritt zum guten Mathematikunterricht. Verlag Klett/Kallmeyer, Seelze 2019.
Leuders, T: Qualität im Mathematikunterricht der Sekundarstufe I und II. Cornelsen, Berlin 2005.
Barzel, B., Holzäpfel, L., Leuders, T. und Streit, C.: Mathematik unterrichten: Planen, durchführen, reflektieren. Cornelsen, Berlin 2012.
Sill, H.-D.: Grundkurs Mathematikdidaktik. Standard Wissen Lehramt. Verlag Ferdinand Schöningh, Paderborn 2019.
Sturm, R.: Schritt für Schritt zum guten Mathematikunterricht. Verlag Klett/Kallmeyer, Seelze 2019.
Leuders, T: Qualität im Mathematikunterricht der Sekundarstufe I und II. Cornelsen, Berlin 2005.
Association in the course directory
UFMA10
Last modified: We 31.07.2024 12:12