Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
260101 SE Dealing with Gender and Diversity constructively (2012W)
Comparing teaching in Science, German and English. Group discussion as a research method to identify Good Practice
Continuous assessment of course work
Labels
Vorbesprechung: MO 08.10.12 um 10:00 Uhr im Seminarraum AECC, 1090 Wien, Porzellangasse 4/2, 3. Stock.Termine:
Samstag, 20.10.12 von 10:00-17:00 Uhr
Freitag, 11.01.13 von 13:00-18:00 Uhr
Samstag, 12.01.13 von 10:00-16:00 Uhr
Donnerstag, 31.01.13 von 10:00-14:00 UhrSowie ein weiterer Termin im Zeitraum November/Dezember 2012 im Ausmaß von 2 EinheitenOrt: Seminarraum AECC, 1090 wien, Porzellangasse 4/2, 3. StockACHTUNG: persönliche Anmeldung erforderlich, per e-mail: ilse.bartosch@univie.ac.at
Samstag, 20.10.12 von 10:00-17:00 Uhr
Freitag, 11.01.13 von 13:00-18:00 Uhr
Samstag, 12.01.13 von 10:00-16:00 Uhr
Donnerstag, 31.01.13 von 10:00-14:00 UhrSowie ein weiterer Termin im Zeitraum November/Dezember 2012 im Ausmaß von 2 EinheitenOrt: Seminarraum AECC, 1090 wien, Porzellangasse 4/2, 3. StockACHTUNG: persönliche Anmeldung erforderlich, per e-mail: ilse.bartosch@univie.ac.at
Details
max. 12 participants
Language: German
Lecturers
Classes
Currently no class schedule is known.
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Course with immanent character, Documentation of the planning, observing, transcription and analysis of a group discussion.
Minimum requirements and assessment criteria
Learning about research issues on teaching for equity in in an interdisciplinary context based on gender and diversity theories
Learning about group discussion as a research method, planning and analysing group discussions held with teachers focussing on teaching for equity
Learning about group discussion as a research method, planning and analysing group discussions held with teachers focussing on teaching for equity
Examination topics
Interactive class, reading and discussing scientific literature, running through the research process by using methods of qualitative research- planning, observing an analysing group discussions (The course is integrated in the research project “Dealing with gender and diversity constructively” which is conducted in cooperation with the IUS, University of Klagenfurt on the behalf of the Federal Ministry of Education and Culture).
Reading list
Lamnek, S. (2005). Qualitative Sozialforschung. Weinheim, Basel, Beltz Verlag.
Gropengießer, H. (2005). Qualitative Inhaltsanalyse in der fachdidaktischen Lehr-Lernforschung. Die Praxis der Qualitativen Inhaltsanalyse. In: P. Mayring and M. Gläser-Zikuda. Weinheim und Basel, Beltz Verlag: 172-189
Herwartz-Emden, Leonie ; Schurt, Verena & Waburg, Wiebke (2010). Aufwachsen in heterogenen Sozialisationskontexten.Zur Bedeutung einer geschlechtergerechten interkulturellen Pädagogik. Wiesbaden..
Kampshoff, Marita & Wiepcke, Claudia (Hrsg.) (2012 (in Vorbereitung)). Handbuch Geschlechterforschung und Fachdidaktik. Wiesbaden. Verlag für Sozialwissenschaften
Gropengießer, H. (2005). Qualitative Inhaltsanalyse in der fachdidaktischen Lehr-Lernforschung. Die Praxis der Qualitativen Inhaltsanalyse. In: P. Mayring and M. Gläser-Zikuda. Weinheim und Basel, Beltz Verlag: 172-189
Herwartz-Emden, Leonie ; Schurt, Verena & Waburg, Wiebke (2010). Aufwachsen in heterogenen Sozialisationskontexten.Zur Bedeutung einer geschlechtergerechten interkulturellen Pädagogik. Wiesbaden..
Kampshoff, Marita & Wiepcke, Claudia (Hrsg.) (2012 (in Vorbereitung)). Handbuch Geschlechterforschung und Fachdidaktik. Wiesbaden. Verlag für Sozialwissenschaften
Association in the course directory
LA-Ph71 fW
Last modified: Fr 31.08.2018 08:55
Theoretical perspectives on gender and diversity, in particular intersectionality;
Group discussion as a method to investigate tacit knowledge embodied in dealing with gender and diversity in teaching practices: Learning, practicing and analysing group discussion, knowledge of the theoretical background