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270309 SE Einführung in die Didaktik der Chemie (2024W)
Continuous assessment of course work
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Registration/Deregistration
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- Registration is open from Su 01.09.2024 08:00 to Tu 24.09.2024 23:59
- Deregistration possible until Tu 24.09.2024 23:59
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Dieses Seminar zur Einführung in die Didaktik der Chemie erfolgt in zwei Teilen.
Teil I (Anton) beginnt am 2.10.24 um 15.30 Uhr im SR3, Währingerstr. 42. Die folgenden Termine sind: 9.10.; 16.10.; 23.10.; 30.10.; 6.11. und 13.11.24 jeweils ab 15.30 Uhr im SR3
Teil II (Lembens und Teplá) beginnt am 20.11.24 um 10:00, Porzellangasse 4, Stiege 2, 3. Stock, Seminarraum der AECCs (Raum 311)
- Wednesday 02.10. 15:30 - 17:30 Seminarraum 3 Organische Chemie 1OG Boltzmanngasse 1
- Wednesday 09.10. 15:30 - 17:30 Seminarraum 3 Organische Chemie 1OG Boltzmanngasse 1
- Wednesday 16.10. 15:30 - 17:30 Seminarraum 3 Organische Chemie 1OG Boltzmanngasse 1
- Wednesday 23.10. 15:30 - 17:30 Seminarraum 3 Organische Chemie 1OG Boltzmanngasse 1
- Wednesday 30.10. 15:30 - 17:30 Seminarraum 3 Organische Chemie 1OG Boltzmanngasse 1
- Wednesday 06.11. 15:30 - 17:30 Seminarraum 3 Organische Chemie 1OG Boltzmanngasse 1
- Wednesday 13.11. 15:30 - 17:30 Seminarraum 3 Organische Chemie 1OG Boltzmanngasse 1
Information
Aims, contents and method of the course
This course gives an introduction to the emerging science of didactics in chemistry. Several aspects such as Learner Conceptions, Conceptual Change, Learners' Competences in Science Classes, Didactical Reconstruction, Lesson Planing and others will be discussed.
Assessment and permitted materials
The assessment consists of the following parts:
1.) active participation (10%)
2.) short presentation (20%)
3.) self-reflection (25%)
4.) reflection of teaching sequence (15%)
5.) planning and presentation of a teaching sequence (25%)
1.) active participation (10%)
2.) short presentation (20%)
3.) self-reflection (25%)
4.) reflection of teaching sequence (15%)
5.) planning and presentation of a teaching sequence (25%)
Minimum requirements and assessment criteria
Regular and active attendance, submitting the required contributions on time (1 to 5). The course can only be completed successfully if the final interview is assessed positively.
Examination topics
Course with active student participation
Reading list
Anton, M. A. (2019/2024). Chemieunterricht verstehen. Zur Didaktik und Mathetik der Chemie. Beau Bassin/Mauritius: Lehrbuchverlag.
Barke, H.-D. (2006). Chemiedidaktik – Diagnose und Korrektur von Schülervorstellungen. Berlin: Springer
Beck, H. (2020). Das neue Lernen heißt Verstehen. Berlin: Ullstein
Fischer, Chr. et al. (Hrsg.) (2017). Potenzialentwicklung. Begabungsförderung. Bildung der Vielfalt. Münster: Waxmann
Forster, J. K. (2014) Gedächtnis und Gehirn. Stuttgart: Reclam
Heering, A. (2013). Jule und der Schrecken der Chemie. Weinheim: Wiley-VCH
Korte, M. (2017). Wir sind Gedächtnis – Wie unsere Erinnerungen bestimmen, wer wir sind. München: dva
Lembens, A. & Prechtl, M. (2024). Sensibilisierung von (angehenden) Lehrer*innen für geschlechterbezogene Aspekte in der Didaktik der Chemie. In: S. Huch und M. Erlemann (Hrsg.), Gender & Diversity Studies in MINT meets Naturwissenschaftsdidaktik, Edition Fachdidaktiken, https://doi.org/10.1007/978-3-658-43616-2_8
Lo, Mun Ling (2015). Lernen durch Variation – Implementierung der Variationstheorie in Schule und Bildungsforschung. Münster: Waxmann
Merzyn, G. (2017). Merkmale guter Lehrer in Physik, Chemie, Biologie. PhyDid 16 (2017) 1, 67-80
Reiners, Chr. S. (2017). Chemie vermitteln - Fachdidaktische Grundlagen und Implikationen (S. 148-177). Berlin: Springer
Roth, G. (2017). Was das Gehirn zum Lernen braucht – Neurokognitive Tipps für die Schule. BiuZ 47 (2017) 5, 326-331
Sommer, K.; Wambach-Laicher, J.; Pfeifer, P. (Hrsg.) (2018). Konkrete Fachdidaktik Chemie – Grundlagen für das Lernen und Lehren im Chemieunterricht. Seelze: Aulis
Terhart, E. (2009). Didaktik: Eine Einführung. Stuttgart: Reclam
Barke, H.-D. (2015). Brönsted-Säuren und Brönsted-Basen. Chemie & Schule, 30 (1).
Carr, M. (1984). Model confusion in chemistry. Research in Science Education, 14 (1), 97–103.
Duit, R. (2010a). Didaktische Rekonstruktion. Piko-Brief (3), 1–5.
Duit, R. (2010b). Schülervorstellungen und Lernen von Physik. Piko-Brief (1), 1–5.
Garnett, P. J., Garnett, P. J. & Hackling, M. W. (1995). Students alternative conceptions in chemistry: A review of research and implications for teaching and learning. Studies in Science Education, 25, 69–95.
Hopf, M., Lembens, A. & Kapelari, S. (Hg.). (2017). Kompetenz. Plus Lucis.
Johnstone, A. (1991). Why is science difficult to learn? Journal of Computer Assisted Learning, 7, 75–83.
Johnstone, A. (2000). Teaching of Chemistry - logical or psychological? Chemistry Education Research and Practice, 1, 9–15.
Kind, V. (2004). Beyond Appearances: Students' Misconceptions About Basic Chemical Ideas.
Möller, K. (2019). Lernen von Naturwissenschaften heißt: Vorstellungen verändern. In P. Labudde & S. Metzger (Hg.), utb Pädagogik. Fachdidaktik Naturwissenschaft: 1. - 9. Schuljahr (3. Aufl., S. 59–70).
Wilhelm, M. (2016). Ein Einstieg, der den Unterrichtsverlauf trägt. Profil, 16, 34–35.
Barke, H.-D. (2006). Chemiedidaktik – Diagnose und Korrektur von Schülervorstellungen. Berlin: Springer
Beck, H. (2020). Das neue Lernen heißt Verstehen. Berlin: Ullstein
Fischer, Chr. et al. (Hrsg.) (2017). Potenzialentwicklung. Begabungsförderung. Bildung der Vielfalt. Münster: Waxmann
Forster, J. K. (2014) Gedächtnis und Gehirn. Stuttgart: Reclam
Heering, A. (2013). Jule und der Schrecken der Chemie. Weinheim: Wiley-VCH
Korte, M. (2017). Wir sind Gedächtnis – Wie unsere Erinnerungen bestimmen, wer wir sind. München: dva
Lembens, A. & Prechtl, M. (2024). Sensibilisierung von (angehenden) Lehrer*innen für geschlechterbezogene Aspekte in der Didaktik der Chemie. In: S. Huch und M. Erlemann (Hrsg.), Gender & Diversity Studies in MINT meets Naturwissenschaftsdidaktik, Edition Fachdidaktiken, https://doi.org/10.1007/978-3-658-43616-2_8
Lo, Mun Ling (2015). Lernen durch Variation – Implementierung der Variationstheorie in Schule und Bildungsforschung. Münster: Waxmann
Merzyn, G. (2017). Merkmale guter Lehrer in Physik, Chemie, Biologie. PhyDid 16 (2017) 1, 67-80
Reiners, Chr. S. (2017). Chemie vermitteln - Fachdidaktische Grundlagen und Implikationen (S. 148-177). Berlin: Springer
Roth, G. (2017). Was das Gehirn zum Lernen braucht – Neurokognitive Tipps für die Schule. BiuZ 47 (2017) 5, 326-331
Sommer, K.; Wambach-Laicher, J.; Pfeifer, P. (Hrsg.) (2018). Konkrete Fachdidaktik Chemie – Grundlagen für das Lernen und Lehren im Chemieunterricht. Seelze: Aulis
Terhart, E. (2009). Didaktik: Eine Einführung. Stuttgart: Reclam
Barke, H.-D. (2015). Brönsted-Säuren und Brönsted-Basen. Chemie & Schule, 30 (1).
Carr, M. (1984). Model confusion in chemistry. Research in Science Education, 14 (1), 97–103.
Duit, R. (2010a). Didaktische Rekonstruktion. Piko-Brief (3), 1–5.
Duit, R. (2010b). Schülervorstellungen und Lernen von Physik. Piko-Brief (1), 1–5.
Garnett, P. J., Garnett, P. J. & Hackling, M. W. (1995). Students alternative conceptions in chemistry: A review of research and implications for teaching and learning. Studies in Science Education, 25, 69–95.
Hopf, M., Lembens, A. & Kapelari, S. (Hg.). (2017). Kompetenz. Plus Lucis.
Johnstone, A. (1991). Why is science difficult to learn? Journal of Computer Assisted Learning, 7, 75–83.
Johnstone, A. (2000). Teaching of Chemistry - logical or psychological? Chemistry Education Research and Practice, 1, 9–15.
Kind, V. (2004). Beyond Appearances: Students' Misconceptions About Basic Chemical Ideas.
Möller, K. (2019). Lernen von Naturwissenschaften heißt: Vorstellungen verändern. In P. Labudde & S. Metzger (Hg.), utb Pädagogik. Fachdidaktik Naturwissenschaft: 1. - 9. Schuljahr (3. Aufl., S. 59–70).
Wilhelm, M. (2016). Ein Einstieg, der den Unterrichtsverlauf trägt. Profil, 16, 34–35.
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UF CH 13
Last modified: Tu 01.10.2024 07:26