Universität Wien
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290068 PS Proseminar on Subject Specific Didactics: Didactics of "Geography and Economics" (2022S)

3.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 29 - Geographie
Continuous assessment of course work

Summary

1 MIXED PH-WIEN Fridrich , Moodle
2 MIXED Lindner , Moodle
3 Hinsch , Moodle
4 Lamprechter , Moodle

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

In der ersten Einheit besteht Anwesenheitspflicht (bei Abwesenheit: Abmeldung von der Lehrveranstaltung).

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes

Montag 07.03., 08:45 - 12:05 Digital
Montag 14.03., 08:45 - 12:05 Digital
Montag 21.03., 08:45 - 12:05 Digital
Montag 28.03., 08:45 - 12:05 in Präsenz: Wirtschaftsmuseum, 1050 Wien, Vogelsanggasse 36
Montag 04.04., 08:45 - 12:05 in Präsenz: Österreichische Nationalbank, 1090 Wien, Otto-Wagner-Pl. 3
Montag 30.05., 08:45 - 12:05 Digital
Montag 13.06., 08:45 - 12:05 Digital
Montag 20.06., 08:45 - 12:05 Digital

Aims, contents and method of the course

Main aim of this course is reflecting, assessing and creating teaching-/learning-design of Economic Education within the Subject "Geography and Economics"

Assessment and permitted materials

Continuous assessment of course work:
active participation and reading of specified references (20%), carrying out of three written work orders (30%),
original design, presentation and implementation of teaching-/learning-contents of Economic Education (50%)
In order to receive a positive course evaluation, points a) to c) as well as the three written work orders must have been positively evaluated.

Minimum requirements and assessment criteria

Continuous assessment of course work (compulsory attendance at the digital appointments; max. 1 course unit absence), active participation and reading of specified references (20 % of evaluation), carrying out of three written work orders (30 % of evaluation), original design, presentation and implementation of teaching-/learning-contents of Economic Education (50 % of evaluation). Presentation of an elaborated version and submission of a printed version for the lecturer on the day of presentation. Submission of the final version after Feedback.

Examination topics

All learning materials are made available online in Moodle!

Reading list

Autorengruppe Sozioökonomische Bildung (2019): Was ist gute ökonomische Bildung? Leitfaden für den sozioökonomischen Unterricht, Frankfurt.

Fridrich, Christian (2018a): Sozioökonomische Bildung an allgemeinbildenden Schulen der Sekundarstufe I und II in Österreich. Entwicklungslinien, Umsetzungspraxis und Plädoyer für das Integrationsfach Geographie und Wirtschaftskunde. In: Engartner, Tim; Fridrich, Christian; Graupe, Silja; Hedtke, Reinhold; Tafner, Georg (Hrsg.): Sozioökonomische Bildung und Wissenschaft. Entwicklungslinien und Perspektiven. Wiesbaden: Springer. S. 81-108.

Fridrich, Christian (2018b): Österreichische Wirtschaftswissenstests auf dem Prüfstand – oder: Täglich grüßt das Murmeltier. In: sowi-online blogs. Web: https://www.sowi-online.de/blog/%C3%B6sterreichische_wirtschaftswissenstests_auf_dem_pr%C3%BCfstand_%E2%80%93_oder_t%C3%A4glich_gr%C3%BC%C3%9Ft_murmeltier.html (11-01-2020).

Fridrich, Christian; Hinsch, Stefan; Hofmann-Schneller, Maria; Lamprechter, Stefan; Lindner, Johannes; Schnitzer, Oliver (Hrsg.) (2018): Reader Wirtschaftsdidaktik. Beiträge zur sozioökonomischen Bildung. Wien: Arbeiterkammer Wien.

Hedtke, Reinhold (2015): Sozioökonomische Bildung als Innovation durch Tradition. In: GW-Unterricht 140, S. 18-38. Web:http://www.gw-unterricht.at/images/pdf/gwu_140_18_38_hedtke.pdf (11-01-2020)

Group 2

In der ersten Einheit besteht Anwesenheitspflicht (bei Abwesenheit: Abmeldung von der Lehrveranstaltung).

max. 30 participants
LMS: Moodle

Lecturers

Classes

Di., 01.03., 18:00 – 20:00 Uhr, digital
Di., 08.03., 17:00 – 20:00 Uhr, TGA (Plößlgasse 13, Wien 4)
Di., 15.03, 14:00 – 16:30 Uhr, digital
Di., 22.03., 17:00 – 20:00 Uhr, Tribe.Space (Halbgasse 7, Wien 7)
Mo., 16.05., 09:00 – 17:00 Uhr, TGA (Plößlgasse 13, Wien 4)
Di., 24.05., 17:00 – 20:00 Uhr, Tribe.Space (Halbgasse 7, Wien 7)
Di., 07.06., 17:00 – 20:00 Uhr, Tribe.Space (Halbgasse 7, Wien 7)
Di., 14.06., 17:00 – 20:00 Uhr, Tribe.Space (Halbgasse 7, Wien 7)

Aims, contents and method of the course

Main aim of this course is reflecting, assessing and creating teaching-/learning-design of Economic Education within the Subject "Geography and Economics"

Assessment and permitted materials

Continuous assessment of course work: active participation and reading of specified references, carrying out of four written work orders, original design, presentation and implementation of teaching-/learning-contents of Economic Education

Minimum requirements and assessment criteria

Continuous assessment of course work, compulsory attendance (max. 1 course unit absence, i.e. 3 hours), active participation and reading of specified references, carrying out of written work orders

Examination topics

Fallbasierte Gruppenarbeiten, Diskussionen, Durchführung von handlungsorientierten Unterrichtssequenzen, Erstellung von Unterrichtsmaterialien.

Reading list

- Dullnig, U. u.a.: Wirtschaft anders denken, Handbuch Feministische Wirtschaftsalphabetisierung, Wien 2010
- Lindner, J./Zimmermann, M.: Volkswirtschaft gestalten, Wien 2018
- Fridrich, Ch./Hinsch, St., Hofmann-Schneller, M.; Lamprechter, S., Lindner, J., Schnitzer, O. (Hrsg.): Reader Wirtschaftsdidaktik, Wien 2018

Group 3

In der ersten Einheit besteht Anwesenheitspflicht (bei Abwesenheit: Abmeldung von der Lehrveranstaltung).

max. 30 participants
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Monday 07.03. 08:00 - 09:30 Hörsaal 5A Geographie NIG 5.OG A0518
  • Monday 14.03. 08:00 - 09:30 Hörsaal 5A Geographie NIG 5.OG A0518
  • Monday 21.03. 08:00 - 09:30 Hörsaal 5A Geographie NIG 5.OG A0518
  • Monday 28.03. 08:00 - 09:30 Hörsaal 5A Geographie NIG 5.OG A0518
  • Monday 04.04. 08:00 - 09:30 Hörsaal 5A Geographie NIG 5.OG A0518
  • Monday 25.04. 08:00 - 09:30 Hörsaal 5A Geographie NIG 5.OG A0518
  • Monday 02.05. 08:00 - 09:30 Hörsaal 5A Geographie NIG 5.OG A0518
  • Monday 09.05. 08:00 - 09:30 Hörsaal 5A Geographie NIG 5.OG A0518
  • Monday 16.05. 08:00 - 09:30 Hörsaal 5A Geographie NIG 5.OG A0518
  • Monday 23.05. 08:00 - 09:30 Hörsaal 5A Geographie NIG 5.OG A0518
  • Monday 30.05. 08:00 - 09:30 Hörsaal 5A Geographie NIG 5.OG A0518
  • Monday 13.06. 08:00 - 09:30 Hörsaal 5A Geographie NIG 5.OG A0518
  • Monday 20.06. 08:00 - 09:30 Hörsaal 5A Geographie NIG 5.OG A0518
  • Monday 27.06. 08:00 - 09:30 Hörsaal 5A Geographie NIG 5.OG A0518

Aims, contents and method of the course

The focus of this course is on reflecting, assessing and creating teaching-/learning-design within the subject of "Geography and Economic Education" at Austrian secondary schools.

Assessment and permitted materials

Attendance required (an absence of up to three classes is tolerated). Several written and oral performances are mandatory.

Minimum requirements and assessment criteria

Transfer of economic concepts into didactic examples will be assessed. Requirements for a positive grade:
- sufficient extent of independent thinking,
- a relevant economic concept must be recognizeable,
- practical implementation in class teaching must be possible.
Parts of written assignments may be corrected upon individual feedback.

Examination topics

Case-studies, group work, debates, production of teaching material, excursions

Reading list

Fessler, P., Hinsch S. (2013): Wie funktioniert Wirtschaft? Eine kritische Einführung. Wien: Promedia.

Hedtke, R. (2015): Sozioökonomische Bildung als Innovation durch Tradition. In: GW-Unterricht 140/2015.
http://www.gw-unterricht.at/images/pdf/gwu_140_18_38_hedtke.pdf

Bergmeister, F. (2017): Schwellenkonzepte als Zugänge fachlichen Verstehens – Wege zur differenzierten Erschließung komplexer (ökonomischer) Basiskonzepte im GW-Unterricht. In: GW-Unterricht 147/2017.
http://www.gw-unterricht.at/index.php/onlineausgaben/19-2017/58-147-2017.html

Group 4

In der ersten Einheit besteht Anwesenheitspflicht (bei Abwesenheit: Abmeldung von der Lehrveranstaltung).

max. 30 participants
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Update (07.03.2022): Die erste Einheit am 09.03.2022 findet digital statt.
Update (29.03.2022): Der Termin am 30.03.2022 findet digital statt.

  • Wednesday 09.03. 17:15 - 20:15 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
  • Wednesday 23.03. 17:15 - 20:15 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
  • Wednesday 30.03. 17:15 - 20:15 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
  • Wednesday 27.04. 17:15 - 20:15 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
  • Wednesday 04.05. 17:15 - 20:15 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
  • Wednesday 08.06. 17:15 - 20:15 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
  • Wednesday 22.06. 17:15 - 20:15 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528

Aims, contents and method of the course

Main aim of this course is reflecting, assessing and creating teaching-/learning-design of Economic Education within the Subject "Geography and Economics"

Assessment and permitted materials

Das Proseminar wird in Form einer prüfungsimmanenten Lehrveranstaltung abgehalten.

Es besteht Anwesenheitspflicht bei den Terminen (max. 1 Blocktermin Fehleinheit) und Sie müssen während des Semesters mehrere mündliche und schriftliche Leistungen erbringen, um positiv beurteilt zu werden.

Sind Sie zu einer prüfungsimmanenten Lehrveranstaltung angemeldet, nehmen jedoch nicht teil ohne sich während der Abmeldefrist über u:space abzumelden, werden Sie für diese Lehrveranstaltung negativ beurteilt. Bei einer negativen Beurteilung muss die gesamte Lehrveranstaltung wiederholt werden.

Erwartungen an die Teilnehmerinnen und Teilnehmer: Aktive Mitarbeit; Lesen von angegebener Literatur sowie Suche nach geeigneten Informationsquellen für einzelne inhaltliche Schwerpunkte; Schriftliche Arbeiten.

Im Rahmen der Lehrveranstaltung müssen Sie sechs schriftliche Arbeiten im Team zu jeweils festgelegten Terminen abgeben:
- Umgang mit "schwierigen Fragen" - 20 Punkte
- Literaturarbeit - 15 Punkte
- Einstieg & Arbeitsteil bzw. Informationsteil - 50 Punkte
- Erstellung einer Leistungsbeurteilung - 15 Punkte
( freiwillig: Nachbereitung FLIP oder Wirtschaftsmuseum oder Expertengespräch - 10 Extra-Punkte)

Notenschlüssel:
ab 60 Punkten: Genügend
ab 70 Punkten: Befriedigend
ab 80 Punkten: Gut
ab 90 Punkten: Sehr Gut

Feedback laufend nach Abgabe jeder der sechs schriftlichen Arbeiten in mündlicher Form.
Am Ende der Lehrveranstaltung werden alle korrigierten Arbeiten und ein Ergebnisraster auf Moodle online gestellt.

Minimum requirements and assessment criteria

Wiederholung und Vertiefung der theoretischen Grundlagen des Themas (Grundzüge der österreichischen Wirtschaftspolitik) und Erarbeitung von Zielsetzungen, adäquaten Methoden und Materialien für die Umsetzung im Unterricht (Unterstufe und Oberstufe).

Examination topics

Fallbasierte Gruppenarbeiten, Diskussionen, Durchführung von handlungsorientierten Unterrichtssequenzen, Erstellung von Unterrichtsmaterialien, Teilnahme an Exkursionen.

Reading list

BUDKE, Alexandra: Einstiege in Geographiestunden. In: Praxis Geographie 1/2007. Braunschweig. 4-7
FRIDRICH, Christian, et. alt. (Hrsg.) (2018): Reader Wirtschaftsdidaktik. Wien.
NEHRDICH, Tobias (2011): Kontroversität. Neue Herausforderungen für eine aktuelle Geographiedidaktik. In: GW-Unterricht 124/2011. Wien. 15-25

Association in the course directory

(BA UF GW 08)

Last modified: Tu 05.04.2022 09:35