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290068 PS Proseminar on Subject Specific Didactics: Didactics of "Geography and Economics" (2023S)
Continuous assessment of course work
Labels
Summary
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 06.02.2023 09:00 to Mo 20.02.2023 09:00
- Registration is open from We 22.02.2023 09:00 to Mo 27.02.2023 09:00
- Deregistration possible until Fr 31.03.2023 23:59
Registration information is available for each group.
Groups
Group 1
In der ersten Einheit besteht Anwesenheitspflicht (bei Abwesenheit: Abmeldung von der Lehrveranstaltung).
max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes
In der ersten Einheit besteht Anwesenheitspflicht (bei Abwesenheit: Abmeldung von der Lehrveranstaltung).
Aims, contents and method of the course
Main aim of this course is reflecting, assessing and creating teaching-/learning-design of Economic Education within the Subject "Geography and Economics"
Assessment and permitted materials
Continuous assessment of course work:
active participation and reading of specified references (20%), carrying out of three written work orders (30%),
original design, presentation and implementation of teaching-/learning-contents of Economic Education (50%)
In order to receive a positive course evaluation, points a) to c) as well as the three written work orders must have been positively evaluated.
active participation and reading of specified references (20%), carrying out of three written work orders (30%),
original design, presentation and implementation of teaching-/learning-contents of Economic Education (50%)
In order to receive a positive course evaluation, points a) to c) as well as the three written work orders must have been positively evaluated.
Minimum requirements and assessment criteria
Continuous assessment of course work (compulsory attendance at the digital appointments; max. 1 course unit absence), active participation and reading of specified references (20 % of evaluation), carrying out of three written work orders (30 % of evaluation), original design, presentation and implementation of teaching-/learning-contents of Economic Education (50 % of evaluation). Presentation of an elaborated version and submission of a printed version for the lecturer on the day of presentation. Submission of the final version after Feedback.
Examination topics
All learning materials are made available online in Moodle!
Reading list
Autorengruppe Sozioökonomische Bildung (2019): Was ist gute ökonomische Bildung? Leitfaden für den sozioökonomischen Unterricht, Frankfurt.Fridrich, Christian (2018a): Sozioökonomische Bildung an allgemeinbildenden Schulen der Sekundarstufe I und II in Österreich. Entwicklungslinien, Umsetzungspraxis und Plädoyer für das Integrationsfach Geographie und Wirtschaftskunde. In: Engartner, Tim; Fridrich, Christian; Graupe, Silja; Hedtke, Reinhold; Tafner, Georg (Hrsg.): Sozioökonomische Bildung und Wissenschaft. Entwicklungslinien und Perspektiven. Wiesbaden: Springer. S. 81-108.Fridrich, Christian (2018b): Österreichische Wirtschaftswissenstests auf dem Prüfstand – oder: Täglich grüßt das Murmeltier. In: sowi-online blogs. Web: https://www.sowi-online.de/blog/%C3%B6sterreichische_wirtschaftswissenstests_auf_dem_pr%C3%BCfstand_%E2%80%93_oder_t%C3%A4glich_gr%C3%BC%C3%9Ft_murmeltier.html (11-01-2020).Fridrich, Christian; Hinsch, Stefan; Hofmann-Schneller, Maria; Lamprechter, Stefan; Lindner, Johannes; Schnitzer, Oliver (Hrsg.) (2018): Reader Wirtschaftsdidaktik. Beiträge zur sozioökonomischen Bildung. Wien: Arbeiterkammer Wien.Hedtke, Reinhold (2015): Sozioökonomische Bildung als Innovation durch Tradition. In: GW-Unterricht 140, S. 18-38. Web:http://www.gw-unterricht.at/images/pdf/gwu_140_18_38_hedtke.pdf (11-01-2020)
Group 2
In der ersten Einheit besteht Anwesenheitspflicht (bei Abwesenheit: Abmeldung von der Lehrveranstaltung).
max. 30 participants
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
In der ersten Einheit besteht Anwesenheitspflicht (bei Abwesenheit: Abmeldung von der Lehrveranstaltung).
DI 07.03.23, 18:30-20:00 Uhr, digitalDI 14.03.23, 17:00-20:00 Uhr, BIZ, Theresianumgasse 16-18, 1040 Wien
DI 21.03.23, 18:00-20:00 Uhr, BIZ, Theresianumgasse 16-18, 1040 Wien
DI 28.03.23, 17:00-20:00 Uhr, Wiener Börse, Wallnerstraße 8, 1010 Wien
Individuelle Termine (WILMA-Workshop an einer Schule)
DI 18.04.23, 17:00-20:00 Uhr, BIZ, Theresianumgasse 16-18, 1040 Wien, großer Saal
DI 30.05.23, 17:00-20:00 Uhr, BIZ, Theresianumgasse 16-18, 1040 Wien
DI 06.06.23, 17:00-20:00 Uhr, BIZ, Theresianumgasse 16-18, 1040 Wien
DI 13.06.23, 17:00-20:00 Uhr, BIZ, Theresianumgasse 16-18, 1040 Wien
- Tuesday 07.03. 18:30 - 20:00 Digital
- Tuesday 14.03. 17:00 - 20:00 Ort in u:find Details
- Tuesday 21.03. 17:00 - 20:00 Ort in u:find Details
- Tuesday 28.03. 17:00 - 20:00 Ort in u:find Details
- Tuesday 18.04. 17:00 - 20:00 Ort in u:find Details
- Tuesday 23.05. 17:00 - 20:00 Ort in u:find Details
- Tuesday 06.06. 17:00 - 20:00 Ort in u:find Details
- Tuesday 13.06. 17:00 - 20:00 Ort in u:find Details
Aims, contents and method of the course
Main aim of this course is reflecting, assessing and creating teaching-/learning-design of Economic Education within the Subject "Geography and Economics"
Assessment and permitted materials
Continuous assessment of course work: active participation and reading of specified references, carrying out of four written work orders, original design, presentation and implementation of teaching-/learning-contents of Economic Education
Minimum requirements and assessment criteria
Continuous assessment of course work, compulsory attendance (max. 1 course unit absence, i.e. 3 hours), active participation and reading of specified references, carrying out of written work orders
Examination topics
Fallbasierte Gruppenarbeiten, Diskussionen, Durchführung von handlungsorientierten Unterrichtssequenzen, Erstellung von Unterrichtsmaterialien.
Reading list
- Dullnig, U. u.a.: Wirtschaft anders denken, Handbuch Feministische Wirtschaftsalphabetisierung, Wien 2010
- Lindner, J./Zimmermann, M.: Volkswirtschaft gestalten, Wien 2018
- Fridrich, Ch./Hinsch, St., Hofmann-Schneller, M.; Lamprechter, S., Lindner, J., Schnitzer, O. (Hrsg.): Reader Wirtschaftsdidaktik, Wien 2018
- Lindner, J./Zimmermann, M.: Volkswirtschaft gestalten, Wien 2018
- Fridrich, Ch./Hinsch, St., Hofmann-Schneller, M.; Lamprechter, S., Lindner, J., Schnitzer, O. (Hrsg.): Reader Wirtschaftsdidaktik, Wien 2018
Group 3
In der ersten Einheit besteht Anwesenheitspflicht (bei Abwesenheit: Abmeldung von der Lehrveranstaltung).
max. 30 participants
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Montag 19.06.2023, 09:30 - 11:00 Uhr, Konferenzraum (Zimmer C520, NIG, 5. Stock)
- Monday 06.03. 08:00 - 09:30 Hörsaal 5A Geographie NIG 5.OG A0518
- Monday 20.03. 08:00 - 09:30 Hörsaal 5A Geographie NIG 5.OG A0518
- Monday 27.03. 08:00 - 09:30 Hörsaal 5A Geographie NIG 5.OG A0518
- Monday 17.04. 08:00 - 09:30 Hörsaal 5A Geographie NIG 5.OG A0518
- Monday 24.04. 08:00 - 09:30 Hörsaal 5A Geographie NIG 5.OG A0518
- Monday 08.05. 08:00 - 09:30 Hörsaal 5A Geographie NIG 5.OG A0518
- Monday 15.05. 08:00 - 09:30 Hörsaal 5A Geographie NIG 5.OG A0518
- Monday 22.05. 08:00 - 09:30 Hörsaal 5A Geographie NIG 5.OG A0518
- Monday 05.06. 08:00 - 09:30 Hörsaal 5A Geographie NIG 5.OG A0518
- Monday 19.06. 08:00 - 09:30 Hörsaal 5A Geographie NIG 5.OG A0518
- Monday 19.06. 09:30 - 11:00 Ort in u:find Details
- Monday 26.06. 08:00 - 09:30 Hörsaal 5A Geographie NIG 5.OG A0518
Aims, contents and method of the course
The focus of this course is on reflecting, assessing and creating teaching-/learning-design within the subject of "Geography and Economic Education" at Austrian secondary schools.
Assessment and permitted materials
Attendance required (an absence of up to three classes is tolerated). Several written and oral performances are mandatory.
Minimum requirements and assessment criteria
Transfer of economic concepts into didactic examples will be assessed. Requirements for a positive grade:
- sufficient extent of independent thinking,
- a relevant economic concept must be recognizeable,
- practical implementation in class teaching must be possible.
Parts of written assignments may be corrected upon individual feedback.
- sufficient extent of independent thinking,
- a relevant economic concept must be recognizeable,
- practical implementation in class teaching must be possible.
Parts of written assignments may be corrected upon individual feedback.
Examination topics
Case-studies, group work, debates, production of teaching material, excursions
Reading list
Fessler, P., Hinsch S. (2013): Wie funktioniert Wirtschaft? Eine kritische Einführung. Wien: Promedia.Hedtke, R. (2015): Sozioökonomische Bildung als Innovation durch Tradition. In: GW-Unterricht 140/2015.
http://www.gw-unterricht.at/images/pdf/gwu_140_18_38_hedtke.pdfBergmeister, F. (2017): Schwellenkonzepte als Zugänge fachlichen Verstehens – Wege zur differenzierten Erschließung komplexer (ökonomischer) Basiskonzepte im GW-Unterricht. In: GW-Unterricht 147/2017.
http://www.gw-unterricht.at/index.php/onlineausgaben/19-2017/58-147-2017.html
http://www.gw-unterricht.at/images/pdf/gwu_140_18_38_hedtke.pdfBergmeister, F. (2017): Schwellenkonzepte als Zugänge fachlichen Verstehens – Wege zur differenzierten Erschließung komplexer (ökonomischer) Basiskonzepte im GW-Unterricht. In: GW-Unterricht 147/2017.
http://www.gw-unterricht.at/index.php/onlineausgaben/19-2017/58-147-2017.html
Group 4
In der ersten Einheit besteht Anwesenheitspflicht (bei Abwesenheit: Abmeldung von der Lehrveranstaltung).
max. 30 participants
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Monday 06.03. 17:15 - 20:00 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
- Monday 20.03. 17:15 - 20:00 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
- Monday 27.03. 17:15 - 20:00 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
- Monday 17.04. 17:15 - 20:00 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
- Monday 15.05. 17:15 - 20:00 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
- Monday 05.06. 17:15 - 20:00 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
- Monday 19.06. 17:15 - 20:00 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
Aims, contents and method of the course
Main aim of this course is reflecting, assessing and creating teaching-/learning-design of Economic Education within the Subject "Geography and Economics"
Assessment and permitted materials
Das Proseminar wird in Form einer prüfungsimmanenten Lehrveranstaltung abgehalten.Es besteht Anwesenheitspflicht bei den Terminen (max. 1 Blocktermin Fehleinheit) und Sie müssen während des Semesters mehrere mündliche und schriftliche Leistungen erbringen, um positiv beurteilt zu werden.Sind Sie zu einer prüfungsimmanenten Lehrveranstaltung angemeldet, nehmen jedoch nicht teil ohne sich während der Abmeldefrist über u:space abzumelden, werden Sie für diese Lehrveranstaltung negativ beurteilt.Erwartungen an die Teilnehmerinnen und Teilnehmer: Aktive Mitarbeit; Lesen von angegebener Literatur sowie Suche nach geeigneten Informationsquellen für einzelne inhaltliche Schwerpunkte; Schriftliche Arbeiten.Im Rahmen der Lehrveranstaltung müssen Sie sechs schriftliche Arbeiten im Team zu jeweils festgelegten Terminen abgeben:
- Umgang mit "schwierigen Fragen" - 20 Punkte
- Literaturarbeit - 15 Punkte
- Einstieg & Arbeitsteil bzw. Informationsteil - 50 Punkte
- Erstellung einer Leistungsbeurteilung - 15 Punkte
(freiwillig: Expertengespräch - 10 Extra-Punkte)Notenschlüssel:
ab 60 Punkten: Genügend
ab 70 Punkten: Befriedigend
ab 80 Punkten: Gut
ab 90 Punkten: Sehr GutFeedback laufend nach Abgabe jeder der sechs schriftlichen Arbeiten in mündlicher Form.
Am Ende der Lehrveranstaltung werden alle korrigierten Arbeiten und ein Ergebnisraster auf Moodle online gestellt.
- Umgang mit "schwierigen Fragen" - 20 Punkte
- Literaturarbeit - 15 Punkte
- Einstieg & Arbeitsteil bzw. Informationsteil - 50 Punkte
- Erstellung einer Leistungsbeurteilung - 15 Punkte
(freiwillig: Expertengespräch - 10 Extra-Punkte)Notenschlüssel:
ab 60 Punkten: Genügend
ab 70 Punkten: Befriedigend
ab 80 Punkten: Gut
ab 90 Punkten: Sehr GutFeedback laufend nach Abgabe jeder der sechs schriftlichen Arbeiten in mündlicher Form.
Am Ende der Lehrveranstaltung werden alle korrigierten Arbeiten und ein Ergebnisraster auf Moodle online gestellt.
Minimum requirements and assessment criteria
Wiederholung und Vertiefung der theoretischen Grundlagen des Themas (Grundzüge der österreichischen Wirtschaftspolitik) und Erarbeitung von Zielsetzungen, adäquaten Methoden und Materialien für die Umsetzung im Unterricht (Unterstufe und Oberstufe).
Examination topics
Fallbasierte Gruppenarbeiten, Diskussionen, Durchführung von handlungsorientierten Unterrichtssequenzen, Erstellung von Unterrichtsmaterialien, Teilnahme an Exkursionen.
Reading list
BUDKE, Alexandra: Einstiege in Geographiestunden. In: Praxis Geographie 1/2007. Braunschweig. 4-7
FRIDRICH, Christian, et. alt. (Hrsg.) (2018): Reader Wirtschaftsdidaktik. Wien.
NEHRDICH, Tobias (2011): Kontroversität. Neue Herausforderungen für eine aktuelle Geographiedidaktik. In: GW-Unterricht 124/2011. Wien. 15-25
FRIDRICH, Christian, et. alt. (Hrsg.) (2018): Reader Wirtschaftsdidaktik. Wien.
NEHRDICH, Tobias (2011): Kontroversität. Neue Herausforderungen für eine aktuelle Geographiedidaktik. In: GW-Unterricht 124/2011. Wien. 15-25
Association in the course directory
(BA UF GW 08)
Last modified: Fr 28.06.2024 00:34