Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
300024 PP Interdisciplinary Project for teacher candidates (2025S)
Molecular Biology
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Th 06.02.2025 14:00 to Th 20.02.2025 18:00
- Deregistration possible until Sa 15.03.2025 18:00
Details
max. 15 participants
Language: German
Lecturers
Classes
Die Lehrveranstaltung findet freitags ab 16:00 Uhr und einmal samstags ganztags in Präsenz im Lehr-Lern-Labor des AECC Biologie (UZA II, Rotunde) und digital statt. Der Schulkassenbesuch findet an einem Vormittag in der Kalenderwoche 15 statt (Termin wird noch bekanntgegeben).
1. Termin: Freitag, 07.03.2025 // 16:00 - 18:15 digital2. Termin: Freitag, 14.03.2025 // 16:00 - 18:15 digital
3. Termin: Samstag, 22.03.2025 // ACHTUNG SAMSTAG GANZTAGS 10:00 - 16:45 !! Präsenz Lehr-Lern-Labor
4. Termin: KW 15 (Zeitraum 7.-11.April 2025) Schulklassenbesuch im Lehr-Lern-Labor (Präsenz) // Termin wird noch bekanntgegeben
5. Termin: Freitag, 09.05.2025 // 16:00 - 18:15 digital
6. Termin: Freitag, 17.05.2025 // ACHTUNG 16:00 - 19:30 !! Präsenz Lehr-Lern-Labor
7. Termin: Freitag, 23.05.2025 // ACHTUNG 16:00 - 19:30 !! Präsenz Lehr-Lern-Labor
8. Termin: Freitag, 13.06.2025 // 16:00 - 17:15 !! digital
9. Termin: Samstag, 28.06.2025 // ACHTUNG SAMSTAG 13:00 - 16:30 !! Präsenz Lehr-Lern-Labor
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
The performance review is based on partial performances, which are composed as follows:
- Attendance and active participation
- Submission of work assignments
- Reflection on your own lesson
- Attendance and active participation
- Submission of work assignments
- Reflection on your own lesson
Minimum requirements and assessment criteria
The course has an immanent examination character. Therefore, participation in the course is obligatory. A maximum of one seminar date (1 seminar unit corresponds to 3.00 SWS) may be missed. All partial performances (various work assignments, Reflection on your own lesson) must be handed in on time and completed positively.
Examination topics
The evaluation is based on the fulfillment of the requirements in the area of performance control.
Reading list
Alberts, B., Wilson, J. H., & Hunt, T. (Hrsg.). (2008). Molecular biology of the cell (5th ed., Reference ed). Garland Science.
Campbell, N. A., Reece, J. B., Urry, L. A., Cain, M. L., Wasserman, S. A., Minorsky, P. V., Jackson, R., Wasserman, S. A., & Jackson, R. (2016). Campbell Biologie (J. J. Heinisch & A. Paululat, Hrsg.; 14. Aufl.). Pearson, Hallbergmoos/Germany.
Gut-Glanzmann, C., & Mayer, J. (2018). Experimentelle Kompetenz. In D. Krüger, I. Parchmann, & H. Schecker (Hrsg.), Theorien in der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung (S. 121–140). Springer Berlin Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-56320-5_8
Snustad, D.P., Simmons, M.J., 2016. Principles of genetics, Seventh edition. ed. John Wiley & Sons, Inc, Hoboken, NJ.
Spörhase-Eichmann, U., 2012. Biologie-Didaktik: Praxishandbuch für die Sekundarstufe l und ll, 5 überarbeitete Neuaufl. ed. Cornelsen, Berlin..
Campbell, N. A., Reece, J. B., Urry, L. A., Cain, M. L., Wasserman, S. A., Minorsky, P. V., Jackson, R., Wasserman, S. A., & Jackson, R. (2016). Campbell Biologie (J. J. Heinisch & A. Paululat, Hrsg.; 14. Aufl.). Pearson, Hallbergmoos/Germany.
Gut-Glanzmann, C., & Mayer, J. (2018). Experimentelle Kompetenz. In D. Krüger, I. Parchmann, & H. Schecker (Hrsg.), Theorien in der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung (S. 121–140). Springer Berlin Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-56320-5_8
Snustad, D.P., Simmons, M.J., 2016. Principles of genetics, Seventh edition. ed. John Wiley & Sons, Inc, Hoboken, NJ.
Spörhase-Eichmann, U., 2012. Biologie-Didaktik: Praxishandbuch für die Sekundarstufe l und ll, 5 überarbeitete Neuaufl. ed. Cornelsen, Berlin..
Association in the course directory
UF BU 09
Last modified: Mo 27.01.2025 09:26
This course includes:a) Molecular biology topics, such as the structure and function of DNA, gene expression, genetic engineering and genetic ethics, mitosis and meiosis, scientific work, etc.
b) Didactic preparation of molecular biology topics
c) Teaching a school class in the teaching-learning laboratory and feedbackLanguage: German