Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

300194 UE UF BU 11. Design and evaluation of teaching units in biology (2017W)

4.00 ECTS (3.00 SWS), SPL 30 - Biologie
Continuous assessment of course work
KPH Krems

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 15 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

jeweils Biozentrum Althanstraße (UZA 1), 1090 Wien, Übungsraum 3, 16:00 bis 19:00 Uhr

Di. 03.10. 2017, Do. 12.10.2017 (disloziert, AECC, Porzellang. 4), Di., 17.10.2017, Di., 24.10.2017, Di., 07.11.2017, Di., 21.11.2017, Di., 28.11.2017, Di., 05.12.2017, Di., 12.12.2017, Di., 09.01.2018, Di., 16.01.2018

  • Tuesday 03.10. 16:00 - 19:00 Übungsraum 3
  • Tuesday 17.10. 16:00 - 19:00 Übungsraum 3
  • Tuesday 24.10. 16:00 - 19:00 Übungsraum 3
  • Tuesday 07.11. 16:00 - 19:00 Übungsraum 3
  • Tuesday 21.11. 16:00 - 19:00 Übungsraum 3
  • Tuesday 28.11. 16:00 - 19:00 Übungsraum 3
  • Tuesday 05.12. 16:00 - 19:00 Übungsraum 3
  • Tuesday 12.12. 16:00 - 19:00 Übungsraum 3
  • Tuesday 09.01. 16:00 - 19:00 Übungsraum 3
  • Tuesday 16.01. 16:00 - 19:00 Übungsraum 3
  • Tuesday 23.01. 16:00 - 19:00 Übungsraum 3

Information

Aims, contents and method of the course

Researchers input (ecology, ethology); development of teaching-units on these Topics;
core-ideas and "competences" in biology; class-observation and feedback; planning and Evaluation; assessment; use of simulations in biology lessons

Assessment and permitted materials

• Lösung von Aufgaben über die Inhalte Ökologie und Verhaltensbiologie (Moodle)
• Zweimaliges Hochladen einer geplanten Unterrichtssequenz
• Zweimaliges Hochladen der überarbeiteten Unterrichtssequenz
• Feedback zu den Unterrichtssequenzen der Kollegen und Kolleginnen
• Präsentieren der eigenen Unterrichtssequenzen
• Reflexion und Überarbeitung der Unterrichtssequenzen, Abgabe auf Moodle

Minimum requirements and assessment criteria

Mitarbeit während der Lehrveranstaltung; Erfüllung der Anforderungen im Bereich der Leistungskontrolle

Examination topics

Continuously assessed

Reading list

GROPENGIESZER, Harald (2006): Mit Aufgaben lernen, in „Mit Aufgaben lernen“, Unterricht und Material 5 – 10; Gropengießer, Höttecke, Nielsen, Stäudel (Hrsg.); Friedrich Verlag, 1. Aufl.
NAYLOR, Stuart und KEOGH, Brenda (2000): Concept Cartoons in Science Education, Millgate House Publishers, Sandbach UK
SCHMIEMANN et al. (2012) Lernen mit biologischen Basiskonzepten. MNU 65. S. 105-109
NGSS (2013) Disciplinary Core Ideas in the Next Generation Science Standards (NGSS) Final Release
Bundesrecht konsolidiert: Gesamte Rechtsvorschrift für Schulunterrichtsgesetz, Fassung vom 17.05.2017;www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassung.wxe?Abfrage=Bundesnormen&Gesetzesnummer=10009600Leistungsbeurteilungsverordnung LBVO Bundesgesetzblatt Nr. BGBl. II Nr. 153/2015
GROPENGIESZER, H., KATTMANN, U., KRÜGER, D.(2010). Biologiedidaktik in Übersichten. Aulis Verlag
KRÜGER, D.,VOGT, H.(2007). Theorie in der biologiedidaktischen Forschung. Springer Verlag
.

Association in the course directory

UF BU 11

Last modified: Tu 26.11.2024 00:32