Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
300196 VO Introduction into Biology Education (2024W)
Labels
OV
STEOP
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Details
Language: German
Examination dates
Lecturers
Classes
Achtung: Die Vorlesung startet am Mittwoch, den 9. Oktober 2024 von 13:15 - 14:45 Uhr!
Keine Termine am 30.10.2014 und 20.11.2024!
9.10.2024 // 13:15 - 14:45 VL 0: Einführung, Vorstellung, Organisatorisches und VL 1: Was ist Biologiedidaktik?
16.10.2024 // 13:15 - 14:45 VL 2: Die Lehrkraft: Biologielehrer*in als Beruf; VL 3: Die Schüler*innen: Teil 1 Schüler:innenvorstellungen
23.10.2024 // 13:15 - 14:45 VL 3 Die Schüler:innen: Teil 2 Schülerinteressen; VL 4: Bildungsziele-Kompetenzen-Lernziele
6.11.2024 // 13:15 - 14:45 VL 5: Auswahl und Strukturierung von Inhalten: Curricula, Lehrpläne, Bildungsstandards; VL 6: Unterrichtsplanung
13.11.2024 // 13:15 - 14:45 VL 7: Unterrichtsmethoden und Lernorte;
27.11.2024 // 13:15 - 14:45 VL 8: Medien im Biologieunterricht; VL 9: Neue Medien im Biologieunterricht
4.12.2024 // 13:15 - 14:45 VL 10: Diagnostik im BU; Hinweise zum Ablauf der Prüfung, Beantwortung ihrer Fragen zur Prüfung
9.12.2024 // 13:15 - 14:45 1. Prüfung STEOP und Fachdidaktik: 15:15-18:15 UhrOrt der Vorlesung: Audimax Zentrum für Translationswissenschaft, N1.07, Gymnasiumstraße 50, 1190 WienLiebe Studierende, Sie haben tolle, direkte Busverbindungen vom Hauptgebäude und auch vom UZA2 zum Standort. Da vielleicht einige von Ihnen neu nach Wien gezogen sind und sich erst orientieren müssen, hier ein paar Tipps:
• Laden Sie sich die App WienMobil herunter. Dort finden Sie alle Verbindungsmöglichkeiten, aktuelle Fahrpläne, alle Linien und auch Ihr Studienden-Ticket.
• auf Google Maps kann man bereits wunderbar den schnellsten Weg mit öffentlichen Verbindungen ausfindig machen.
• die Fahrpläne der zwei Busse 37A & 40A, die direkt vom Hauptgebäude und vom UZA2 zur Gymnasiumstraße fahren, finden Sie in Moodle (ab 8.10.24)
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Multiple Choice Exam
Minimum requirements and assessment criteria
contact time: 1h/week, self-study: 2h/weekFor a positive completion of the written exam, at least 50% of the maximum number of points is required.
Examination topics
All contents covered in the lecture.Note:
At the end of each lecture you will find a slide entitled "Das sollten Sie können". You can use this slide as a guideline for the scope of learning.
Please also take into account the introductory works on biology education that have been presented to you at the beginning of the lecture (list of literature on Moodle and in the individual parts of the lecture - each after the slide "Das sollen Sie können").
At the end of each lecture you will find a slide entitled "Das sollten Sie können". You can use this slide as a guideline for the scope of learning.
Please also take into account the introductory works on biology education that have been presented to you at the beginning of the lecture (list of literature on Moodle and in the individual parts of the lecture - each after the slide "Das sollen Sie können").
Reading list
Literature:
Literatur:
1) Gropengießer, H., Harms, U. (2023): Fachdidaktik Biologie. Hallbergmoos: Aulis Verlag im Friedrichverlag.* (*Nachfolgewerk zu Großengießer/Harms/Kattmann)
2) Gropengießer, H., Kattmann, U., Krüger, D. (2010): Biologiedidaktik in Übersichten. Köln: Aulis
3) Berck, K.-H., Graf, D. (2010): Biologiedidaktik: Grundlagen und Methoden, 4. überarb. Aufl., Wiebelsheim: Quelle & Meyer.
4) Spörhase-Eichmann, U., Ruppert, W. (Hrsg.) (2004): Biologie Didaktik. Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II. Berlin: Cornelsen Scriptor.
Literatur:
1) Gropengießer, H., Harms, U. (2023): Fachdidaktik Biologie. Hallbergmoos: Aulis Verlag im Friedrichverlag.* (*Nachfolgewerk zu Großengießer/Harms/Kattmann)
2) Gropengießer, H., Kattmann, U., Krüger, D. (2010): Biologiedidaktik in Übersichten. Köln: Aulis
3) Berck, K.-H., Graf, D. (2010): Biologiedidaktik: Grundlagen und Methoden, 4. überarb. Aufl., Wiebelsheim: Quelle & Meyer.
4) Spörhase-Eichmann, U., Ruppert, W. (Hrsg.) (2004): Biologie Didaktik. Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II. Berlin: Cornelsen Scriptor.
Association in the course directory
UF BU 01 (StEOP-Teil)
Last modified: Tu 08.10.2024 11:06
theories of learning, biology teacher as a profession/professional knowledge, working with students' ideas and interests, lesson planning, teaching methods and teaching settings, media in biology lessons, scientific literacy, educational goals-competences-learning goals, selection and structuring of content: xurriculum-educational standards, performance assessment and evaluation, biology education research.
The lecture contains interactive elements. Discussion during the lecture is welcome!