Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
300219 VO Theories and Research Paradigms in Biology Education (2023S)
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Details
Language: German
Examination dates
- Thursday 29.06.2023 16:45 - 18:15 UZA2 Hörsaal 6 (Raum 2Z227) 2.OG
- Tuesday 10.10.2023 18:30 - 20:00 UZA2 Hörsaal 6 (Raum 2Z227) 2.OG
- Tuesday 28.11.2023 18:30 - 20:00 UZA2 Hörsaal 6 (Raum 2Z227) 2.OG
- Tuesday 23.01.2024 16:45 - 18:15 Hörsaal 1 2A120 1.OG UZA II Geo-Zentrum
Lecturers
Classes
Dienstags, 16:00 -18:00 Uhr
Die Vorlesung findet teilgeblockt online (via Zoom) an 7 Terminen statt.
Sie enthält interaktive Elemente, die in Partner- oder Gruppenarbeit in Breakout-Sessions oder Chatgruppen o.ä. bearbeitet werden.
07. März 2023: VL1: Einführung in die Biologiedidaktische Forschung
14. März 2023: VL2: Biologiedidaktische Interessenforschung: Empirische Befunde und Ansatzpunkte für die Praxis
21. März 2023: VL3: Theorien zum formalen und non-formalen Biologielernen
25. April 2023: VL4: Theorien zu Einstellungen und Werten im empirischen Konstrukt des jugendlichen Natur- und Umweltbewusstseins
16. Mai 2023: VL5: Theorien zur Entwicklung und Förderung moralischer Urteilsfähigkeit
23. Mai 2023: VL6: Schüler*innenvorstellungen & Theorie des Conceptual Change Theorien zur Entwicklung und Förderung moralischer Urteilsfähigkeit
06. Juni 2023: VL7: Theorien der Erkenntnisgewinnung als wissenschaftliches Problemlösen; Vorstellung des Prüfungsformates, Möglichkeit für Fragen und Diskussion zu den Inhalten der VOPrüfung (1. Termin) Donnerstag 29.06.2023 16:45 - 18:15 UZA2 Hörsaal 6 (Raum 2Z227) 2.OG
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
The exams are held in person:
Written exam with presence: 60 minutes, multiple choice (closed, half-open and open) and open answer format
Written exam with presence: 60 minutes, multiple choice (closed, half-open and open) and open answer format
Minimum requirements and assessment criteria
at least 50% of the maximum number of points are required for a positive completion of the written examination
Examination topics
Lecture content und content of required reading material (provided in moodle)
Reading list
1) Krüger, Dirk (Hrsg.) (2007): Theorien in der biologiedidaktischen Forschung : ein Handbuch für Lehramtsstudenten und Doktoranden, Berlin [u.a.] : Springer.
2) Krüger, Dirk; Parchmann, Ilka; Schecker, Horst (Hrsg.) (2018): Theorien in der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung. Berlin, Heidelberg: Springer.
3) Krüger, Dirk; Parchmann, Ilka; Schecker, Horst (Hrsg.) (2014): Methoden in der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung. Berlin, Heidelberg: Springer.
2) Krüger, Dirk; Parchmann, Ilka; Schecker, Horst (Hrsg.) (2018): Theorien in der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung. Berlin, Heidelberg: Springer.
3) Krüger, Dirk; Parchmann, Ilka; Schecker, Horst (Hrsg.) (2014): Methoden in der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung. Berlin, Heidelberg: Springer.
Association in the course directory
UF MA BU 02
Last modified: Th 31.10.2024 00:17
-theories for successful teaching and learning in biology (e.g. students' concepts, interests etc.)
- Theories of the competence area Inquiry Learning
- Theories for assessing learning processes
in natural history museums and other informal learning settings
- Theories on emotional aspects of learning in biology classes
- Theories of attitudes and values in the context of environmental awareness
and othersIn addition, selected results from biology didactic research projects are presented for the respective theories.On the one hand, the lecture is intended to prepare you for possible own research in biology education (e.g. in the context of a master thesis), on the other hand, it's intention is to present evidence-based recommendations for successful and effective biology teaching.
Discussion welcome!