Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
340365 UE Psychisches Erleben beim Dolmetschen (2023S)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Fr 17.03.2023 09:00 to Fr 24.03.2023 09:00
- Deregistration possible until Fr 31.03.2023 23:59
Details
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 04.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 2 ZfT Gymnasiumstraße 50 1.OG
- Thursday 04.05. 16:45 - 18:15 Hörsaal 2 ZfT Gymnasiumstraße 50 1.OG
- Friday 05.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal 6 Franz-Klein-Gasse 1 EG
- Friday 05.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 6 Franz-Klein-Gasse 1 EG
- Thursday 01.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 9, Kolingasse 14-16, OG01
- Thursday 01.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum 9, Kolingasse 14-16, OG01
- Friday 02.06. 16:45 - 18:15 Hörsaal 6 Franz-Klein-Gasse 1 EG
- Thursday 22.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum 9 ZfT Philippovichgasse 11, 2.OG
- Thursday 22.06. 09:45 - 11:15 Seminarraum 9 ZfT Philippovichgasse 11, 2.OG
- Friday 23.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal 6 Franz-Klein-Gasse 1 EG
- Friday 23.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 6 Franz-Klein-Gasse 1 EG
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Attendance and active participation;
homework;
written final reflection.
homework;
written final reflection.
Minimum requirements and assessment criteria
Attending the course and active participation: 60%
Submitted written assignments: 40%
Submitted written assignments: 40%
Examination topics
This is a course with continuous assessment of students' performance, therefore there is no final exam.
Reading list
- DABIĆ, Mascha (2021) Dolmetschen in der Psychotherapie. Prekäres Gleichgewicht. Tübingen: Narr Francke Attemtpo
- GRBIĆ, Nadja, PÖLLABAUER, Sonja (Hg.) (2006) "Ich habe mich ganz peinlich gefühlt." Forschung zum Kommunaldolmetschen in Österreich: Problemstellungen, Perspektiven und Potenziale. Graz: Institut für Translationswissenschaft Universität Graz
- KADRIĆ, Mira (2011) Dialog als Prinzip. Für eine emanzipatorische Praxis und Didaktik des Dolmetschens. Tübingen: Narr Verlag
- KADRIĆ, Mira (2016) Dolmetschen als Dienst am Menschen, In.: Kadrić, M., Kaindl, K. (Hg.) Berufsziel Übersetzen und Dolmetschen. Tübingen: Narr Francke Attempto, 103-119
- MASON, Ian (Hg.) (2001) Triadic Exchanges. Studies in Dialogue Interpreting. Manchester: St. Jerome Publishing
- PÖLLABAUER, Sonja, PRUNČ, Erich (Hg.) (2003) Brücken bauen statt Barrieren. Sprach- und Kulturmittlung im sozialen, medizinischen und therapeutischen Bereich. Graz: Institut für Translationswissenschaft Universität Graz
- UNHCR-Trainingshandbuch für DolmetscherInnen im Asylverfahren (2015) Linz: Trauner Verlag. Online-Version unter: https://www.unhcr.org/dach/wp-content/uploads/sites/27/2023/03/AT_UNHCR_Dolmetsch-Handbuch_3Auflage_2023.pdf
- GRBIĆ, Nadja, PÖLLABAUER, Sonja (Hg.) (2006) "Ich habe mich ganz peinlich gefühlt." Forschung zum Kommunaldolmetschen in Österreich: Problemstellungen, Perspektiven und Potenziale. Graz: Institut für Translationswissenschaft Universität Graz
- KADRIĆ, Mira (2011) Dialog als Prinzip. Für eine emanzipatorische Praxis und Didaktik des Dolmetschens. Tübingen: Narr Verlag
- KADRIĆ, Mira (2016) Dolmetschen als Dienst am Menschen, In.: Kadrić, M., Kaindl, K. (Hg.) Berufsziel Übersetzen und Dolmetschen. Tübingen: Narr Francke Attempto, 103-119
- MASON, Ian (Hg.) (2001) Triadic Exchanges. Studies in Dialogue Interpreting. Manchester: St. Jerome Publishing
- PÖLLABAUER, Sonja, PRUNČ, Erich (Hg.) (2003) Brücken bauen statt Barrieren. Sprach- und Kulturmittlung im sozialen, medizinischen und therapeutischen Bereich. Graz: Institut für Translationswissenschaft Universität Graz
- UNHCR-Trainingshandbuch für DolmetscherInnen im Asylverfahren (2015) Linz: Trauner Verlag. Online-Version unter: https://www.unhcr.org/dach/wp-content/uploads/sites/27/2023/03/AT_UNHCR_Dolmetsch-Handbuch_3Auflage_2023.pdf
Association in the course directory
Last modified: Th 01.06.2023 08:28
The course will be held in tandem with Uta Wedam, who works as a supervisor for interpreters (in the context of psychotherapy) and will share her rich experience.
- Objectives: Acquisition of reflexive knowledge about psychodynamic aspects of interpreting in different contexts; dealing with distressing and negative feelings.
- Contents: Development and communication of relevant content (e.g. phenomena of transference and counter-transference, demands and expectations of interpreters, etc.).
- Method: Input by the course leaders, discussion and exchange of experiences in the group, reading of relevant texts, role plays, written descriptions and reflections, etc.