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350051 VLV BW1II - DC with Orientation on a Target Group - Disability - Part 2 (2011W)
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Im Wechsel mit der LV
350394 Behinderung und Integration im Schulsport - Abt.AVorbeprechung (Termine): 6. 10. 2011, 15.15 Uhr
350394 Behinderung und Integration im Schulsport - Abt.AVorbeprechung (Termine): 6. 10. 2011, 15.15 Uhr
Details
max. 190 participants
Language: German
Examination dates
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 06.10. 14:15 - 16:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
- Thursday 20.10. 14:15 - 16:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
- Thursday 03.11. 14:15 - 16:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
- Thursday 17.11. 14:15 - 16:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
- Thursday 01.12. 14:15 - 16:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
- Thursday 15.12. 14:15 - 16:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
- Thursday 12.01. 14:15 - 16:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
- Thursday 26.01. 14:15 - 16:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
Information
Aims, contents and method of the course
Students are motivated to deal with topics like disability, Integration/Inclusion, Psychomotor Activity/Pedagogy, Adapted Physical Activity, Inclusive Physical Activities and inclusive pedagogy. They will come to know selected relevant concepts for the specific target groups in order to become familiar with them.
Assessment and permitted materials
- Active cooperation
- Written examination
- Written examination
Minimum requirements and assessment criteria
It is the aim of the course to:
- give an insight into pedagogical aspects, interventions in particular settings of training and activities as well as into didactical concepts for working with people with disabilities;
- to discuss own attitudes and relations to people with disabilities and to develop critical thinking and problem consciousness
- give an insight into pedagogical aspects, interventions in particular settings of training and activities as well as into didactical concepts for working with people with disabilities;
- to discuss own attitudes and relations to people with disabilities and to develop critical thinking and problem consciousness
Examination topics
Altering lecture presentation, use of media, discussions with psrticipants, problem centered presentation, critical reflection and discussion of selcted problems
Reading list
Im Skript zitierte und weiterführende Basisliteratur:
Bundesministerium für Soziale Sicherheit, Generationen und Konsumentenschutz ¿ BMSG (Hrsg.). (2003). Bericht der Bundesregierung über die Lage der behinderten Menschen in Österreich. Wien: Eigenverlag.
Dinold, M., Hametner, K. & Mössenböck, B. (2004). CD-ROM 'Adapt' German Translation. ©THENAPA 2004
Dinold, M. (2000). Frei ¿ kultiviert ¿ sportiv? Zur Integration behinderter Menschen bei/in Freizeit, Kultur und Sport. In H. Hovorka & M. Sigot (Hrsg.). Integration(spädagogik) am Prüfstand: Menschen mit Behinderungen außerhalb von Schule. Innsbruck: Studienverlag. (S. 265-277)
Dinold, M. & Zanin, K. (1996). MiteinanderS. Wien: hpt.
Doll-Tepper, G. (2003). Integrativer Behindertensport ¿ Entwicklungen und Perspektiven. In H. Ohlert & J. Beckmann (Hrsg.), Sport ohne Barrieren. Schorndorf: Hofmann.
Eggert, D. (1997/2000). Von den Stärken ausgehen... Individuelle Entwicklungspläne in der Lernförderdiagnostik (4. Aufl.). Dortmund: Borgmann.
Fischer, K. (2001). Einführung in die Psychomotorik. München: Ernst Reinhardt Verlag
Feuser, G. (1995). Behinderte Kinder und Jugendliche: zwischen Integration und Aussonderung. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Fornefeld, B. (2000). Einführung in die Geistigbehindertenpädagogik. München: Ernst Reinhardt Verlag.
Hähner, U. (1997). Von der Verwahrung über die Förderung zur Selbstbestimmung. In U. Hähner, U. Niehoff, R. Sack & H. Walther (Hrsg.). Vom Betreuer zum Begleiter: Eine Neuorientierung unter dem Paradigma der Selbstbestimmung. (S. 25-52). Marburg: Lebenshilfe-Verlag.
Vernoij, M. A. (2008). Einführung in die Heil- und Sonderpädagogik. (8. Aufl.). Wiebelsheim: Quelle & Meyer Verlag.
u.a.
Bundesministerium für Soziale Sicherheit, Generationen und Konsumentenschutz ¿ BMSG (Hrsg.). (2003). Bericht der Bundesregierung über die Lage der behinderten Menschen in Österreich. Wien: Eigenverlag.
Dinold, M., Hametner, K. & Mössenböck, B. (2004). CD-ROM 'Adapt' German Translation. ©THENAPA 2004
Dinold, M. (2000). Frei ¿ kultiviert ¿ sportiv? Zur Integration behinderter Menschen bei/in Freizeit, Kultur und Sport. In H. Hovorka & M. Sigot (Hrsg.). Integration(spädagogik) am Prüfstand: Menschen mit Behinderungen außerhalb von Schule. Innsbruck: Studienverlag. (S. 265-277)
Dinold, M. & Zanin, K. (1996). MiteinanderS. Wien: hpt.
Doll-Tepper, G. (2003). Integrativer Behindertensport ¿ Entwicklungen und Perspektiven. In H. Ohlert & J. Beckmann (Hrsg.), Sport ohne Barrieren. Schorndorf: Hofmann.
Eggert, D. (1997/2000). Von den Stärken ausgehen... Individuelle Entwicklungspläne in der Lernförderdiagnostik (4. Aufl.). Dortmund: Borgmann.
Fischer, K. (2001). Einführung in die Psychomotorik. München: Ernst Reinhardt Verlag
Feuser, G. (1995). Behinderte Kinder und Jugendliche: zwischen Integration und Aussonderung. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Fornefeld, B. (2000). Einführung in die Geistigbehindertenpädagogik. München: Ernst Reinhardt Verlag.
Hähner, U. (1997). Von der Verwahrung über die Förderung zur Selbstbestimmung. In U. Hähner, U. Niehoff, R. Sack & H. Walther (Hrsg.). Vom Betreuer zum Begleiter: Eine Neuorientierung unter dem Paradigma der Selbstbestimmung. (S. 25-52). Marburg: Lebenshilfe-Verlag.
Vernoij, M. A. (2008). Einführung in die Heil- und Sonderpädagogik. (8. Aufl.). Wiebelsheim: Quelle & Meyer Verlag.
u.a.
Association in the course directory
BW1II
Last modified: Mo 07.09.2020 15:46