350082 VO STEOP Modul 1 - Fundamentals of Sports and Exercise Didactics (2021S)
(= Bakk. Modul BP2I)
Labels
Ziel der Lehrveranstaltung VO Grundlagen der Bewegungs- und Sportdidaktik (3 ECTS, 2 SSt (npi)) ist der Erwerb grundlegender didaktisch-methodischer Kompetenzen, um bewegungs- und sportpraktische Tätigkeiten in vielfältigen bewegungs- und sportbezogenen Situationen in der Schule und außerhalb der Schule (Verein) didaktisch verantwortungsvoll und erfolgreich durchzuführen. Die Absolventinnen und Absolventen der Lehrveranstaltung können unter Berücksichtigung von Erkenntnissen aus unterschiedlichen sportwissenschaftlichen Disziplinen Lösungen für praxisbezogene Problemstellungen im Feld Bewegung und Sport erarbeiten (planen), umsetzen (durchführen; differenzieren, integrieren, korrigieren, strukturieren) und auswerten (reflektieren, evaluieren).
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Details
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
1 02.03.2021 Einführung: Sportwissenschaft, Sportpädagogik und Sportdidaktik Gegenstand, Aufgaben, Forschung
2 09.03.2021 Beruf Sportlehrer*in: Aufgaben, Erwartungen, Belastungen Rahmenbedingungen des Schulsports
3 16.03.2021 Lehr-Lernprozesse Didaktik Unterrichtskonzeptionen
4 23.03.2021 Sportunterricht im Wandel der Zeit & Aktuelle Strömungen und Positionen der Sportdidaktik
Osterferien
5 13.04.2021 Aktuelle Strömungen und Positionen der Sportdidaktik
6 20.04.2021 Aktuelle Strömungen und Positionen der Sportdidaktik
7 27.04.2021 Lehrpläne und Lehrplankonzepte im Fach Bewegung und Sport
8 04.05.2021 Sportunterricht planen, durchführen, evaluieren & Kompetenzorientierung
9 11.05.2021 Schulsportentwicklung und Schulsportforschung
- Tuesday 02.03. 16:00 - 18:30 Digital
- Tuesday 09.03. 16:00 - 18:30 Digital
- Tuesday 16.03. 16:00 - 18:30 Digital
- Tuesday 23.03. 16:00 - 18:30 Digital
- Tuesday 13.04. 16:00 - 18:30 Digital
- Tuesday 20.04. 16:00 - 18:30 Digital
- Tuesday 27.04. 16:00 - 18:30 Digital
- Tuesday 04.05. 16:00 - 18:30 Digital
- Tuesday 11.05. 16:00 - 18:30 Digital
- Tuesday 18.05. 16:00 - 18:30 Digital
- Tuesday 01.06. 16:00 - 18:30 Digital
- Tuesday 08.06. 16:00 - 18:30 Digital
- Tuesday 15.06. 16:00 - 18:30 Digital
- Tuesday 22.06. 16:00 - 18:30 Digital
- Tuesday 29.06. 16:00 - 18:30 Digital
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Written module exam
Minimum requirements and assessment criteria
- Evidence of involvement with the course content.
- Evidence of implementation of didactic and methodological knowledge through solving specific teaching tasks (e.g. planning of lessens with specific sports- and movement-related topics)
- Evidence of reasoned decisions in the selection of didactic and methodological teaching strategies in specific spheres of action (e.g. sports clubs, youth groups, etc.).
- Evidence of implementation of didactic and methodological knowledge through solving specific teaching tasks (e.g. planning of lessens with specific sports- and movement-related topics)
- Evidence of reasoned decisions in the selection of didactic and methodological teaching strategies in specific spheres of action (e.g. sports clubs, youth groups, etc.).
Examination topics
- Self-responsible involvement with the course content and respective literary resources.
- Working on specific tasks during the course.
- Working on specific tasks during the course.
Reading list
- Aschebrock, H. & Stibbe, G. (Hrsg.) (2013). Didaktische Konzepte für den Schulsport. Aachen: Meyer & Meyer.
- Bräutigam, M. (2003). Sportdidaktik. Ein Lehrbuch in 12 Lektionen. Aachen: Meyer & Meyer.
- Fessler, N., Hummel, A. & Stibbe, G. (Hrsg.) (2010). Handbuch Schulsport. Schorndorf: Hofmann.
- Grössing, S. (2007). Einführung in die Sportdidaktik. Wiebelsheim: Limpert.
- Kleiner, K. (2007). (Hrsg.). Inszenieren, Differenzieren, Reflektieren. Wege sportdidaktischer Kompetenz. Purkersdorf: Hollinek.
- Lange, H. & Sinning, S. (Hrsg.) (2009). Handbuch Sportdidaktik. Balingen: Spitta.
- Laging, R. (Hrsg.) (2009). Inhalte und Themen des Bewegungs- und Sportunterrichts. Von Übungskatalogen zum Unterrichten in Bewegungsfeldern. Baltmannsweiler: Schneider.
- Neumann, P. & Balz, E. (Hrsg.) (2013). Sport-Didaktik. Pragmatische Fachdidaktik für die Sekundarstufe I und II. Berlin: Cornelsen.
- Prohl, R. (2010). Grundriss der Sportpädagogik. Wiebelsheim: Limpert.
- Wolters, P., Ehni, H., Kretschmer, J., Scherler, K. & Weichert, W. (2000). Didaktik des Schulsports. Schorndorf: Hofmann.
- Bräutigam, M. (2003). Sportdidaktik. Ein Lehrbuch in 12 Lektionen. Aachen: Meyer & Meyer.
- Fessler, N., Hummel, A. & Stibbe, G. (Hrsg.) (2010). Handbuch Schulsport. Schorndorf: Hofmann.
- Grössing, S. (2007). Einführung in die Sportdidaktik. Wiebelsheim: Limpert.
- Kleiner, K. (2007). (Hrsg.). Inszenieren, Differenzieren, Reflektieren. Wege sportdidaktischer Kompetenz. Purkersdorf: Hollinek.
- Lange, H. & Sinning, S. (Hrsg.) (2009). Handbuch Sportdidaktik. Balingen: Spitta.
- Laging, R. (Hrsg.) (2009). Inhalte und Themen des Bewegungs- und Sportunterrichts. Von Übungskatalogen zum Unterrichten in Bewegungsfeldern. Baltmannsweiler: Schneider.
- Neumann, P. & Balz, E. (Hrsg.) (2013). Sport-Didaktik. Pragmatische Fachdidaktik für die Sekundarstufe I und II. Berlin: Cornelsen.
- Prohl, R. (2010). Grundriss der Sportpädagogik. Wiebelsheim: Limpert.
- Wolters, P., Ehni, H., Kretschmer, J., Scherler, K. & Weichert, W. (2000). Didaktik des Schulsports. Schorndorf: Hofmann.
Association in the course directory
STEOP Modul 1
Last modified: Fr 12.05.2023 00:25
- the competence to explain the basic terms and specific methodological models of sports.
- the ability to apply sports-didiactical knowledge in specific spheres of action in sports and movement in a competent and practical way.
- the competence to conduct sports-related courses for heterogenous groups.
- the ability to arrange specific educational opportunities through sports in a targetgroup-oriented manner.