Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
350125 UE Learning, Practising and Learning how to teach sport game-oriented acts of movement - volleyball (2013W)
Continuous assessment of course work
Labels
A C H T U N G Änderung v.Mo., 16.9.2013Zeit u. Raum
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 09.09.2013 09:00 to Th 19.09.2013 12:00
- Deregistration possible until Th 31.10.2013 12:00
Details
max. 20 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 02.10. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 5 Turnsaal EG
- Wednesday 09.10. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 5 Turnsaal EG
- Wednesday 16.10. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 5 Turnsaal EG
- Wednesday 23.10. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 5 Turnsaal EG
- Wednesday 30.10. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 5 Turnsaal EG
- Wednesday 06.11. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 5 Turnsaal EG
- Wednesday 13.11. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 5 Turnsaal EG
- Wednesday 20.11. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 5 Turnsaal EG
- Wednesday 27.11. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 5 Turnsaal EG
- Wednesday 04.12. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 5 Turnsaal EG
- Wednesday 11.12. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 5 Turnsaal EG
- Wednesday 18.12. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 5 Turnsaal EG
- Wednesday 08.01. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 5 Turnsaal EG
- Wednesday 15.01. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 5 Turnsaal EG
- Wednesday 22.01. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 5 Turnsaal EG
- Wednesday 29.01. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 5 Turnsaal EG
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Pratical an theoretical examination, Rfelexionprotocoll, Collection of Exercises
Minimum requirements and assessment criteria
How to teach volleybllspecific abilities. progressing of basic individual technics and tactics
Develop demonstrationabilties in central areas
Basic regulations and how to use them in school
Develop demonstrationabilties in central areas
Basic regulations and how to use them in school
Examination topics
Theoretical input to practice
Differnt ways and systems how to teach volleyball
Planing sections of trainingsessions (warm up)
Individual- and grouprefelctions
Differnt ways and systems how to teach volleyball
Planing sections of trainingsessions (warm up)
Individual- and grouprefelctions
Reading list
AGM Schulvolleyball (Hrsg.). 1998. Schülerliga Volleyball - Der Weg. Bauer & Partner, Wien.
Bachmann E. / Bachmann M. 2005. 1005 Spiel- und Übungsformen im Volleyball und Beachvolleyball. Hofmann, Schorndorf.
Funke-Wienecke J. 1997. Vermitteln - Schritte zu einem "ökologischen" Unterrichtskonzept. In: Vermit-teln zwischen Kind und Sache. Erläuterungen zur Sportpädagogik (176-194). Friedrich Verlag, Seelze.
Hardman K. / Marshall J. 2005. Update on the State and Status of Physical Education World-wide. 2nd World Summit on Physical Education. Bundesamt für Sport. Magglingen
Herzog K. et al.. 1985. Volleyball Training - Grundlagen und Arbeitshilfen, Schriftenreihe zur Praxis der Leibeserziehung und des Sports, Band 182. Hofmann, Schorndorf.
Hohmann A. / Kolb M. / Roth K. (Hrsg.) 2005. Handbuch Sportspiel. (Beiträge zur Lehre und For-schung im Sport, Band 147. Hofmann, Schorndorf.
Hotz A. 1997. Qualitatives Bewegungslernen. Verlag schweizerischer Verband für Sport und Schule, Bern.
Hömberg S. / Papageorgiou A. 1997. Handbuch für Beach-Volleyball. Meyer & Meyer, Aachen.
Kleiner K. / Hager M. 2006. Der Lehrplan "Bewegung und Sport" als Programm und Botschaft. Bewe-gungserziehung (1/2006), 29-35.
Koch H. / Hömberg S. 2003. Der österreichische Weg - Volleyball und Beachvolleyball in Schule und Verein. Österreichischer Volleyballverband. Wien.
König et al. 2002. Spielerisches Taktiklernen: Vom Multitalent zum Spezialisten. In: Ferger, K., Gissel, N. & Schwier, J. (Hrsg.). Sportspiele erleben, vermitteln, trainieren. Band 124 (S. 125-146). Czwalina, Hamburg
Kröger C. / Roth K. 1999. Ballschule - ein ABC für Spielanfänger. Schorndorf. Hofmann
Kuhn P. Volleyball in Bewegung bringen (Teil I). In: Lehrhilfen für den Sportunterricht 44 (1995), 11, 161-173
Küßner G. 2002. Beach-Volleyball im Sportunterricht. Czwalina, Hamburg.
Naffin R. 2005. Beach-Volleyball für Anfänger und Fortgeschrittene / Trainingseinheiten für Schule und Verein. Neuer Sportverlag, Stuttgart.
Papageorgiou A. et al. 2005. Beach Volley meets School. Broschüre der Deutschen Volleyballjugend (DVJ) für SportlehrerInnen zur Vermittlung des Beachvolleyballspiels in der Schule (2. Aufl.). DVJ (Hrsg.). Frankfurt.
Papageorgiou A. / Czimek V. 2006. Volleyball spielerisch lernen - Vom Fangen und Werfen zum Spiel 6:6. Meyer & Meyer, Aachen.
Papageorgiou A. / Spitzley W. 1998. Handbuch für Volleyball: Grundlagenausbildung. Meyer & Meyer, Aachen.
Papageorgiou A. / Spitzley W. 2000. Handbuch für Volleyball. Meyer & Meyer, Aachen.
Prohl R. 2006. Grundriss der Sportpädagogik. Limpert, Wiebelsheim.
Roth, K. / Memmert, D. 2000 Sportspielübergreifendes Anfängertraining: Das ABC des Spielenler-nens. In: Roth, K./Raab, M./Greco, P. (Hrsg.): Kreativität im Sportspiel. Unveröffentlichtes Manuskript. Heidelberg
Swiss Volley (Hrsg.) 2006. Nachwuchskonzept Swiss Volley. Zugriff am 21.11.2006 unter: http://www.r-v-z.ch/uploads/media/Nachwuchskonzept_06_02.pdf
Volkamer / Zimmer. 1982. Vom Mut trotzdem Lehrer zu sein. Schorndorf, Hofmann.
Zeyfang C. 1997; Beachvolleyball für Kinder und Jugendliche - Vermittlungskonzept Beachvolleyball. Volleyballtraining, Beilage zu: Volleyball (2/97). Philippka, Münster.
Zoglowek H. 2003. Volley 2000 - ein alternatives Vermittlungsmodell für das Volleyballspiel. In: Fi-scher U. 2003. Volleyball- Bausteine für einen sicheren und attraktiven Unterricht - CD ROM, Thieköt-ter, Münster
Bachmann E. / Bachmann M. 2005. 1005 Spiel- und Übungsformen im Volleyball und Beachvolleyball. Hofmann, Schorndorf.
Funke-Wienecke J. 1997. Vermitteln - Schritte zu einem "ökologischen" Unterrichtskonzept. In: Vermit-teln zwischen Kind und Sache. Erläuterungen zur Sportpädagogik (176-194). Friedrich Verlag, Seelze.
Hardman K. / Marshall J. 2005. Update on the State and Status of Physical Education World-wide. 2nd World Summit on Physical Education. Bundesamt für Sport. Magglingen
Herzog K. et al.. 1985. Volleyball Training - Grundlagen und Arbeitshilfen, Schriftenreihe zur Praxis der Leibeserziehung und des Sports, Band 182. Hofmann, Schorndorf.
Hohmann A. / Kolb M. / Roth K. (Hrsg.) 2005. Handbuch Sportspiel. (Beiträge zur Lehre und For-schung im Sport, Band 147. Hofmann, Schorndorf.
Hotz A. 1997. Qualitatives Bewegungslernen. Verlag schweizerischer Verband für Sport und Schule, Bern.
Hömberg S. / Papageorgiou A. 1997. Handbuch für Beach-Volleyball. Meyer & Meyer, Aachen.
Kleiner K. / Hager M. 2006. Der Lehrplan "Bewegung und Sport" als Programm und Botschaft. Bewe-gungserziehung (1/2006), 29-35.
Koch H. / Hömberg S. 2003. Der österreichische Weg - Volleyball und Beachvolleyball in Schule und Verein. Österreichischer Volleyballverband. Wien.
König et al. 2002. Spielerisches Taktiklernen: Vom Multitalent zum Spezialisten. In: Ferger, K., Gissel, N. & Schwier, J. (Hrsg.). Sportspiele erleben, vermitteln, trainieren. Band 124 (S. 125-146). Czwalina, Hamburg
Kröger C. / Roth K. 1999. Ballschule - ein ABC für Spielanfänger. Schorndorf. Hofmann
Kuhn P. Volleyball in Bewegung bringen (Teil I). In: Lehrhilfen für den Sportunterricht 44 (1995), 11, 161-173
Küßner G. 2002. Beach-Volleyball im Sportunterricht. Czwalina, Hamburg.
Naffin R. 2005. Beach-Volleyball für Anfänger und Fortgeschrittene / Trainingseinheiten für Schule und Verein. Neuer Sportverlag, Stuttgart.
Papageorgiou A. et al. 2005. Beach Volley meets School. Broschüre der Deutschen Volleyballjugend (DVJ) für SportlehrerInnen zur Vermittlung des Beachvolleyballspiels in der Schule (2. Aufl.). DVJ (Hrsg.). Frankfurt.
Papageorgiou A. / Czimek V. 2006. Volleyball spielerisch lernen - Vom Fangen und Werfen zum Spiel 6:6. Meyer & Meyer, Aachen.
Papageorgiou A. / Spitzley W. 1998. Handbuch für Volleyball: Grundlagenausbildung. Meyer & Meyer, Aachen.
Papageorgiou A. / Spitzley W. 2000. Handbuch für Volleyball. Meyer & Meyer, Aachen.
Prohl R. 2006. Grundriss der Sportpädagogik. Limpert, Wiebelsheim.
Roth, K. / Memmert, D. 2000 Sportspielübergreifendes Anfängertraining: Das ABC des Spielenler-nens. In: Roth, K./Raab, M./Greco, P. (Hrsg.): Kreativität im Sportspiel. Unveröffentlichtes Manuskript. Heidelberg
Swiss Volley (Hrsg.) 2006. Nachwuchskonzept Swiss Volley. Zugriff am 21.11.2006 unter: http://www.r-v-z.ch/uploads/media/Nachwuchskonzept_06_02.pdf
Volkamer / Zimmer. 1982. Vom Mut trotzdem Lehrer zu sein. Schorndorf, Hofmann.
Zeyfang C. 1997; Beachvolleyball für Kinder und Jugendliche - Vermittlungskonzept Beachvolleyball. Volleyballtraining, Beilage zu: Volleyball (2/97). Philippka, Münster.
Zoglowek H. 2003. Volley 2000 - ein alternatives Vermittlungsmodell für das Volleyballspiel. In: Fi-scher U. 2003. Volleyball- Bausteine für einen sicheren und attraktiven Unterricht - CD ROM, Thieköt-ter, Münster
Association in the course directory
Last modified: Th 10.09.2020 00:27
Technical Elements
Indivdua-l and gruuptactics
Beachvolleyball
Volleyball in school