Universität Wien
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350139 VU Functional Movement and Health Promotion in the Subject of Physical Education: Didactic Concepts (2025S)

2.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 35 - Sportwissenschaft
Continuous assessment of course work

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

    Classes (iCal) - next class is marked with N

    • Thursday 13.03. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 5 Turnsaal EG
      ZSU - USZ II, Hörsaal, Dachgeschoß
    • Thursday 20.03. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 5 Turnsaal EG
      ZSU - USZ II, Hörsaal, Dachgeschoß
    • Thursday 27.03. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 5 Turnsaal EG
      ZSU - USZ II, Hörsaal, Dachgeschoß
    • Thursday 03.04. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 5 Turnsaal EG
      ZSU - USZ II, Hörsaal, Dachgeschoß
    • Thursday 10.04. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 5 Turnsaal EG
      ZSU - USZ II, Hörsaal, Dachgeschoß
    • Thursday 08.05. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 5 Turnsaal EG
      ZSU - USZ II, Hörsaal, Dachgeschoß
    • Thursday 15.05. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 5 Turnsaal EG
      ZSU - USZ II, Hörsaal, Dachgeschoß
    • Thursday 22.05. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 5 Turnsaal EG
      ZSU - USZ II, Hörsaal, Dachgeschoß
    • Thursday 05.06. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 5 Turnsaal EG
      ZSU - USZ II, Hörsaal, Dachgeschoß
    • Thursday 12.06. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 5 Turnsaal EG
      ZSU - USZ II, Hörsaal, Dachgeschoß
    • Thursday 26.06. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 5 Turnsaal EG
      ZSU - USZ II, Hörsaal, Dachgeschoß

    Information

    Aims, contents and method of the course

    The course is aimed at the acquisition and development of basic competencies in the subject Movement and Sport, primarily focusing on the areas of "functional movement" and "health promotion". The following topics and methods are to be considered.

    • Methods and exercises of the functional, injury-prevention movements (Mobilizing, warming-up and cooling-down, stretching, etc.)

    • Determinants, approaches and models of good health and health promotion as well as principles for health promotion, especially in school sport

    • Knowledge of health conditions and healthy behavior

    • Knowledge concerning common childhood and adolescent illnesses or health problems, pre-existing conditions and methods for prevention and intervention

    • To acquire knowledge about subject-bilateral principles and concepts for the design and mediation of health-promoting movements, especially in children and dolescents, in different organizational settings

    Assessment and permitted materials

    Die Beurteilung ergibt sich aus 4 Teilleistungen. Jede Teilleistung wird einzeln bewertet.
    Insgesamt können sie 18 Punkte erreichen. Das Referat umfasst 5, die Poster-Präsentation 3 und die Teilleistungs-Tests (Vorlesung & Pflichtliteratur) jeweils 5 Punkte.
    Um die Lehrveranstaltung positiv zu absolvieren müssen mindestens 11 Punkte erreicht sowie jede Teilleistung tatsächlich erbracht werden.

    Die gesamte Leistungserbringung durch Studierende hat bei prüfungsimmanenten Lehrveranstaltungen des Wintersemesters bis spätestens am folgenden 31.03., bei prüfungsimmanenten Lehrveranstaltungen des Sommersemesters bis spätestens am folgenden 31.10. zu erfolgen. Alle Studierende, die einen Lehrveranstaltungsplatz erhalten haben, sind zu beurteilen, sofern sie sich nicht fristgerecht abgemeldet haben, oder einen wichtigen Grund für den Abbruch der Lehrveranstaltung glaubhaft machen. (§ 10 Abs 6 studienrechtlicher Teil der Satzung der Universität Wien). Eine negativ beurteilte prüfungsimmanente Lehrveranstaltung ist durch neuerliche Absolvierung zu wiederholen. Eine kommissionelle Beurteilung ist unzulässig. (§ 10 Abs 7 studienrechtlicher Teil der Satzung)

    Studierende, die bei Prüfungen unerlaubte Hilfsmittel verwenden (zB Schummeln, Abschreiben, Plagiieren, Fälschungen, Ghostwriting etc.), werden nicht beurteilt (Eintrag in u:space: X = nicht beurteilt). Der Prüfungsantritt wird im Sammelzeugnis gesondert dokumentiert und ist auf die zulässige Zahl der Antritte anzurechnen. (§ 12 Abs 6 studienrechtlicher Teil der Satzung)

    Minimum requirements and assessment criteria

    On course completion students will ...

    • have theoretically sound, functionally appropriate as well as injury-preventative knowledge regarding warm-up, mobilizing, stretching, and cool-down for different sports
    • have hnowledge of health status and illness (common disease patterns) in children and adolescents and prevention and intervention strategies
    • have a basic knowledge of the approaches and models to health and healthy living as well as the principles and fields of action in health promotion, in particular the setting school
    • be able to apply proper principles and knowledge in competence-oriented, health-promoting teaching lessons in the field of movement and sport
    • in accordance with the educational standards for the curriculum for exercise and sport, independently plan, carry out, and critically evaluate health-promoting sequences.

    Examination topics

    Inhalte der Vorlesung sowie Pflichtliteratur:
    Prüfungsrelevante Pflichtliteratur:

    1. BOUCHARD, C., BLAIR, S., HASKELL, W. (2012). Physical Activity and Health. Champaign: HumanKinetics
    • Chapter 4, 5, 6, 8, 12, 15, 16, 17, 20, 21, 22
    2. HURRELMANN, K. (2014): Lehrbuch Prävention und Gesundheitsförderung. Bern: Huber
    • Kapitel 6 Prävention und Gesundheitsförderung im Jugendalter
    • Kapitel 28 Prävention und Gesundheitsförderung in Familien und Schulen
    3. FONDS GESUNDES ÖSTERREICH (Hrsg.) (2020): Österreichische Bewegungsempfehlungen (Wissensband 17), Wien
    4. MIKO, H. C., et al. (2020). Auswirkungen von Bewegung auf die Gesundheit. Gesundheitswesen (Bundesverband der Arzte des Öffentlichen Gesundheitsdienstes), 82(S 03), S184–S195. https://doi.org/10.1055/a-1217-0549
    5. NAIDOO, J., WILLS, J. (2019). Lehrbuch Gesundheitsförderung. Bern: Hogrefe
    • Kapitel 2 Einflussfaktoren auf die Gesundheit
    • Kapitel 4 Definition der Gesundheitsförderung
    • Kapitel 14 Gesundheitsförderung in Schulen

    Reading list

    Prüfungsrelevante Pflichtliteratur:

    1. BOUCHARD, C., BLAIR, S., HASKELL, W. (2012). Physical Activity and Health. Champaign: HumanKinetics
    • Chapter 4, 5, 6, 8, 12, 15, 16, 17, 20, 21, 22
    2. HURRELMANN, K. (2014): Lehrbuch Prävention und Gesundheitsförderung. Bern: Huber
    • Kapitel 6 Prävention und Gesundheitsförderung im Jugendalter
    • Kapitel 28 Prävention und Gesundheitsförderung in Familien und Schulen
    3. FONDS GESUNDES ÖSTERREICH (Hrsg.) (2020): Österreichische Bewegungsempfehlungen (Wissensband 17), Wien
    4. MIKO, H. C., et al. (2020). Auswirkungen von Bewegung auf die Gesundheit. Gesundheitswesen (Bundesverband der Arzte des Öffentlichen Gesundheitsdienstes), 82(S 03), S184–S195. https://doi.org/10.1055/a-1217-0549
    5. NAIDOO, J., WILLS, J. (2019). Lehrbuch Gesundheitsförderung. Bern: Hogrefe
    • Kapitel 2 Einflussfaktoren auf die Gesundheit
    • Kapitel 4 Definition der Gesundheitsförderung
    • Kapitel 14 Gesundheitsförderung in Schulen

    Association in the course directory

    Last modified: Mo 20.01.2025 13:06