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350146 VU Practical Training in Schools (2017S)
Continuous assessment of course work
Labels
KPH Krems
ACHTUNG - Anmeldung SchulpraxisFür die Anmeldung zur Schulpraxis ist, neben einem Platz in der begleitenden Lehrveranstaltung, eine Anmeldung für einen Praktikumsplatz beim SSC LehrerInnenbildung (https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/) zwingende Voraussetzung.
Unterbleibt die Anmeldung beim SSC LehrerInnenbildung, verfällt der Platz in der begleitenden Lehrveranstaltung!
Bitte informieren Sie sich vor Semesterbeginn auf der Homepage des SSC LehrerInnenbildung über das Anmeldeverfahren und die Anmeldefristen.
Die Infos zur Anmeldung Schulpraxis (Bachelorstudium) finden Sie hier:
http://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/la-bachelor/schulpraktische-ausbildung/schulpraxis/
Die Infos zur Anmeldung FAP (Diplomstudium) finden Sie hier:
http://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/la-diplom/schulpraktische-ausbildung/anmeldung-zum-fachbezogenen-praktikum/
Unterbleibt die Anmeldung beim SSC LehrerInnenbildung, verfällt der Platz in der begleitenden Lehrveranstaltung!
Bitte informieren Sie sich vor Semesterbeginn auf der Homepage des SSC LehrerInnenbildung über das Anmeldeverfahren und die Anmeldefristen.
Die Infos zur Anmeldung Schulpraxis (Bachelorstudium) finden Sie hier:
http://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/la-bachelor/schulpraktische-ausbildung/schulpraxis/
Die Infos zur Anmeldung FAP (Diplomstudium) finden Sie hier:
http://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/la-diplom/schulpraktische-ausbildung/anmeldung-zum-fachbezogenen-praktikum/
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Th 02.02.2017 13:00 to Tu 14.02.2017 12:00
- Registration is open from Tu 21.02.2017 09:00 to Tu 07.03.2017 12:00
- Deregistration possible until Fr 31.03.2017 12:00
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 01.03. 14:15 - 17:15 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 4. Stock
- Wednesday 08.03. 14:15 - 17:15 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 4. Stock
- Wednesday 15.03. 14:15 - 17:15 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 4. Stock
- Wednesday 22.03. 14:15 - 17:15 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 4. Stock
- Wednesday 29.03. 14:15 - 17:15 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 4. Stock
- Wednesday 05.04. 14:15 - 17:15 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 4. Stock
- Wednesday 26.04. 14:15 - 17:15 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 4. Stock
- Wednesday 03.05. 14:15 - 17:15 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 4. Stock
- Wednesday 10.05. 14:15 - 17:15 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 4. Stock
- Wednesday 17.05. 14:15 - 17:15 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 4. Stock
- Wednesday 24.05. 14:15 - 17:15 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 4. Stock
- Wednesday 31.05. 14:15 - 17:15 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 4. Stock
- Wednesday 07.06. 14:15 - 17:15 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 4. Stock
- Wednesday 14.06. 14:15 - 17:15 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 4. Stock
- Wednesday 21.06. 14:15 - 17:15 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 4. Stock
- Wednesday 28.06. 14:15 - 17:15 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 4. Stock
Information
Aims, contents and method of the course
GoalsStudents• are capable of explaining school specific structures in different types of schools of the secondary level from the viewpoint of the subject „Bewegung & Sport“ and knowing the possibilities of school(sport) development• have the competence of reflecting their own subject-specific learning processes as well as their own learning experiences• are able to connect the previously acquired theoretical and application-oriented contents including pedagogical, didactical and methodical reflections and on this basis, planning and conducting a competence-oriented lesson in the subject „Bewegung & Sport“, oriented on the educational standard of „Bewegung & Sport“• are able to observe, script, analyse and evaluate teaching-practices on the subject of „Bewegung & Sport“, being theoretical, competent and under different didactical perspectives• are able to reflect subject matter on the background of technical didactical theories and schemes, adapting them living-environment oriented and carry them over into student-adequate teaching- and learning-processesContents• school-specific structures in different types of schools on the secondary level• understanding of roles in the future profession and ones teaching/learning biography in „Bewegung & Sport“• general didactical principles for planning and presentation of classes• competence-oriented planning, execution and evaluation of subject teaching on the basis of current curriculums• theory-driven analysing and criteria-oriented reflecting of self-guided and observing lessons• educational standards for „Bewegung & Sport“• subject-didactical theories and models• motorical teaching/learning processes with the view of reversal design of learning• educational sport classes – types of mediation• multi-perspective organising of lessons under the consideration of the nature of the respective dimension of contents• teaching-, learning environments and social forms• individualisation and flexible differentiation as a heuristic model of thinking for the design of teaching and learning processes• learning-result oriented creating and accounting for differentiated advancement options• interdisciplinary competence acquisition of pupils (self-, social and methodical expertise)• relevant security regulations and security concepts for dealing with dangerous and risky situations in different fieldsCourse MethodsContinuous theoretical practice connection with the starting point of concrete pedagogic-practical work.
Assessment and permitted materials
Performance Verification and Allowed Utilities• quality of process attendant documentation of practice experiences and reflection-portfolio• planning and reflection-expertise• school development plan• facilitation plan on learning level evaluation
Minimum requirements and assessment criteria
Minimum Requirements and Evaluation Scale• compliancy to the compulsory attendance• timely delivery and fulfilment of all planning-, documentation- and observation-tasks• Grades – appropriate to the legal study guidelines
Examination topics
no final exam
Reading list
Aschebrock, H. (2013). Didaktische Konzepte für den Schulsport. Verlag Meyer & MeyerBrenk, M./Salomon, A. (Hrsg.). (2010): Schulporträtforschung und Schulentwicklung.Frankfurt: Peter LangConzelman, A. & Hänsel, F. (2008). Sport und Selbstkonzept. Verlag Hofmann, Schorndorf.Döring, V. & Gissel, N. (2014). Sportunterricht planen und auswerten. Schneider Verlag Hohengehren.Fauser, P./Prenzel, M./Schratz, M. (Hrsg.). (2008): Was für Schulen! Profile, Konzepte undDynamik guter Schulen in Deutschland. Klett Kallmeyer VerlagFauser, P./Prenzel, M./Schratz, M. (Hrsg.). (2010): Was für Schulen!Individualität und Vielfalt – Wege zur Schulqualität. Seelze-Velber: Klett-Kallmeyer VerlagEsslinger-Hinz, I./Wigbers, M. /u.a. (2013): Der ausführliche Unterrichtsentwurf.Weinheim: BeltzFeyerer, E./Prammer, W. (2003): Gemeinsamer Unterricht in der Sekundarstufe I.Weinheim: BeltzFraundorfer, A. (Hrsg.). (2008): Schulen, die es anders machen. Lernwelten für dieZukunft gestalten. Wien: LöckerGrunder, H.U. (2007): Unterricht: verstehen – planen – gestalten – auswerten.Hohengehren: SchneiderHattie, J. (2014). Lernen sichtbar machen für Lehrpersonen. Schneider Verlag Hohengehren.Kleiner, K. (Hrsg.). (20007). Inszenieren, Differenzieren, Reflektieren. Wege sportdidaktischer Kompetenz. Verlag Hollinek Purkersdorf.Neumann P. & Balz E . (2004). Mehrperspektivischer Sportunterricht. Verlag Hofmann Schorndorf.Meyer, H. (2007): Leitfaden Unterrichtsvorbereitung. Berlin: CornelsenMeyer, H. (2004): Was ist guter Unterricht? Berlin: Cornelsen (9. Auflage)Scheid, V. & Prohl, R. (2012). Sportdidaktik. Limpert Verlag WiebelsheimScherler, K. (2004). Sportunterricht auswerten. Hamburg: Czwalina.Seeberger, W. et al. (2014). Ergründen - Entscheiden - Entwerfen - Entwickeln. Unterricht kompetenzorientiert planen. Druck: ThienelSöll W. & Kern U. (2005). Praxis und Methodik der Schulsportarten. Verlag Hofmann.Söll W. & Kern U. (2005). Alltagsprobleme des Sportunterrichts. Verlag Hofmann.Söll W. & Kern U. (2011). Sportunterricht. Sport unterrichten. Verlag Hofmann.Teml H. & Teml T. (2006). Erfolgreiche Unterrichtgestaltung. StudienverlagWiater, W. (2013): Unterrichtsplanung. Prüfungswissen – Basiswissen Schulpädagogik.Donauwörth: Auer VerlagWinter, F. (2010). Leistungsbewertung. Schneider Verlag Hohengehren.Wolters, P. (2000). Didaktik des Schulsports. Schorndorf.Wuppertaler Arbeitsgruppe. (2004). Schulsport in den Klassen 5 – 10. HofmannZumsteg, B. et al. (2011): Unterricht kompetent planen. Zürich: PestalozzianumWeiters unter dem Link http://www.bewegungserziehung.ac.at:Gültiger Lehrplan. Bildungsstandard Bewegung&Sport. Relevante Erlässe und Rundschreiben.
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Last modified: Tu 26.11.2024 00:32