Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

350170 VU Gymnastics and Dance - Rhythmic Movement, Shaping, Performing 2: Didactic Concepts (2023S)

2.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 35 - Sportwissenschaft
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

ACHTUNG - Wegen Erkrankung entfällt die Einheit am Dienstag, 06.06.2023!

Up Date 01.03.23
Die erste verpflichtende Einheit findet am 7.03.2023 sowie alle
Folgeeinheiten finden in der Halle vor Ort statt, um die Semesterplanung, Inhalte, Kriterien, Einteilungen der Themen & Termine (Teilleistungen/Praxis/Theorie) und Gruppeneinteilung (A/B) (für mögliche bevorstehende Splittungen) zu besprechen/zu fixieren.
Schreibutensilien werden benötigt.
Nach einer kurzen allgemeinen Einführung wird mit der Praxis (Sportkleidung inkl. Sportschuhe!) begonnen!
Bei einem Wechsel in Kleingruppen finden diese in 45-minütigen Präsenzeinheiten und Onlinearbeitsaufträgen statt.
Es sind die aktuellen allgemeine Zutrittsvoraussetzung zu Universitätsgebäuden gültig. Jegliche Änderungen werden angepasst.

Update 13.2.23
Update 11.2.23

Es sind die aktuellen Covid-Regeln gültig. In allen Universitätsgebäuden (inkl. im Lehr- und Prüfungsbetrieb) gilt eine dringliche Maskenempfehlung. Bitte achten Sie im Sommersemester weiterhin auf sich und andere: Tragen Sie in Settings, wo Sie oder andere sich unwohl fühlen, freiwillig eine FFP2-Maske. Die aktuellen COVID-19 Hygiene- und Verhaltensregeln finden Sie wie unter https://www.univie.ac.at/ueber-uns/weitere-informationen/coronavirus/.
Die Wirksamkeit der Maßnahmen wird laufend überprüft. Erforderliche Änderungen werden rechtzeitig kommuniziert.

Die erste verpflichtende Einheit findet am 07.03.2023 sowie in Folgeeinheiten in der Halle vor Ort statt, um die Semesterplanung, Inhalte, Kriterien, Einteilungen der Themen & Termine (Teilleistungen/Praxis/Theorie) und Gruppeneinteilung (A/B) (für mögliche bevorstehende Splittungen) zu besprechen/zu fixieren.
Schreibutensilien werden benötigt.
Nach einer kurzen allgemeinen Einführung wird mit der Praxis (Sportkleidung inkl. Sportschuhe!) begonnen!

Bei einem Wechsel in Kleingruppen finden diese in 45-minütigen Präsenzeinheiten und Onlinearbeitsaufträgen statt.
Es sind die aktuellen allgemeine Zutrittsvoraussetzung zu Universitätsgebäuden (Praxislehrveranstaltungen) vor Ort (FFP 2 Maske etc.) gültig. Jegliche Änderungen werden angepasst.

  • Tuesday 07.03. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
  • Tuesday 14.03. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
  • Tuesday 21.03. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
  • Tuesday 28.03. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
  • Tuesday 18.04. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
  • Tuesday 25.04. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
  • Tuesday 02.05. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
  • Tuesday 09.05. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
  • Tuesday 16.05. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
  • Tuesday 23.05. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
  • Tuesday 13.06. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
  • Tuesday 20.06. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
  • Tuesday 27.06. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG

Information

Aims, contents and method of the course

The aim of this course is to delve deeper into the matter of LV1, namely various dance and music styles (classical music, pop, rock, instrumental music). Students will gain skills in order to be able to efficiently impart their theoretical knowledge to students at school .Theoretical knowledge of lesson planning and execution of exercises is a necessity and further complements the course.

Range of topics covered:
basic gymnastics with and without hand apparatuses
special techniques from classical gymnastics may vary and will be applied to non-traditional hand apparatuses (staves, umbrella, chair, ;)

Examples of different areas (gymnastics, dancing) - basic steps
Aerobics/Zumba
Breakdance
Expressive Dance
Contemporary Dance
Hip Hop
Pilates
Rope Jumping
Video-Clip-Dance
Yoga

The practical relevance of various exercises and skills as well as discussions about several challenges one may be faced with in PE class (e.g. small gym, incomplete equipment and kits, different performance levels, etc.) will further complement the course and will be discussed in the context of didactic concepts.

Assessment and permitted materials

Assessment:
active and continuous participation (e.g. application of newly learned aspects,
selfreflection), regular attendance, preparation and performance of an exercise with a hand apparatus (ball, rope, etc.) and two group choreographies, elaboration of lesson plans, instruction and critical reflection of a lesson, protocols and minutes; students will be asked to write a short seminar paper (3-5) on a theoretical aspect (didactic approach) incl. sources.

Minimum requirements and assessment criteria

Objectives: Students
- can apply didactic models to evaluate in-class learning processes that are based on gymnastic principles and dance sequences

- can critically reflect and comment on their own experiences and movements

- can use pre-existing knowledge (e.g. given principles in improvisation), develop it further and combine it with theoretical core aspects of sports sciences

- can analyse music and use their findings as a foundation for the creation of new choreographies according to general composition rules

- are endowed with deep knowledge of effective use of hand apparatuses and with the ability to efficiently and creatively imitate and adapt several dance styles according to their needs

In order to show the practical implementation of theoretical knowledge in PE class, students will be asked to create and present two group choreographies (different dance styles and variations) for different target groups (classes and performance levels).

Examination topics

Methodology:
1 Solo, 2 presentation in group
writing proceeding, handout for dancing-lesson, writing a paper (8pages)

The acquisition and extension of students´ knowledge of new dance styles and the acquisition and implementation of more complex steps and combinations thereof (as suitable for different classes) will be further foci of this course.

Basic core elements from ´Gymnastic and Dance´ will be repeated and combined with new steps and movements as to yield more complex dance sequences. Video recordings of the students´ performances and PPT presentations will provide visual aid to help students reflect on their work.

Individual performance levels will be applied to actual movement sequences in a methodological and conceptual manner.

Reading list

Nachdem die LV viele Themen beinhaltet (Tanzstile, Tanz in der Schule, Zielgruppen (Sekundarstufe 1/2, Gesundheit, Geschichte und Tanz etc.) wird ein „Auszug ausgewählter Literatur“ im Anschluss angeführt. Literaturliste wird den Studierenden auf der Plattform zur Verfügung gestellt.

Ahrens N., Rhythmische Sportgymnastik. Eine faszinierende kompositorische Sportart in Verein und Schule, (3.Aufl.) München/Regensburg 2014.

Beck P., Brieske-Maiberger S., Gymnastik Basics: Technik-Training- Methodik, (4. Aufl.), Aachen 2010.

Durante V.: Ballett: Eine visuelle Reise durch die Geschichte des Tanzes, Dorling Kindersley München 2019.

Froihofer W., Volkstanz zwischen den Zeiten: Zur Kulturgeschichte des Volkstanzes in Österreich und Südtirol. Volkstanz zwischen den Zeiten: Zur Kulturgeschichte des Volkstanzes in Österreich, Weitra 2012.

Sauter St., HipHop-Navigator. Das „MUST-HAVE“ für Lehrer und Tänzer, Aachen 2018.
Sauter St., Breakdance – Breaking für bboys und bgirls. Training für Einsteiger und Lehrer Meyer & Meyer 2020.

Dold J., Tanz- und Bewegungsiden für Jungen: mit Elementen aus Hip Hop, Improvisation, Wettkampf- und Ballspielen, Meyer &Meyer Aachen 2017
Dold, J., Kreativer Tanz mit Kindern und Jugendlichen: Choreografien, Tanztheater und Tanzgeschichten, Meyer &Meyer Aachen 2018.

Kessel M., Müller B., Kosubek T., Barz H., Aufwachsen mit Tanz. Erfahrungen aus Praxis, Schule und Forschung, Weinheim/Basel 2011.

Klinge, A. u.a. (2006): Qualitätsstandards und Qualitätssicherung, Coaching und Fortbildung. In: Müller, L. & Schneeweis, K. (Hrsg.): Tanz in Schulen. Stand und Perspektiven. Dokumentation der „Bundesinitiative Tanz in Schulen“. München, 59-63.

Kröll, A. (2009): Analyse choreografischer Konzepte von Tanz-in-Schule-Projekten. In: Arbeitsgruppe Evaluation und Forschung des Bundesverbands Tanz in Schulen e.V. (Hrsg.): Empirische Annäherungen an Tanz in Schulen. Oberhausen, 117-130.

Simon P., Tanzen lernen. Standard Latein Freizeittänze, Aachen 2018.

Schumann G. Das Erste Tanzbuch, BoD Norderstedt 2007.
Schumann G. Das Zweite Tanzbuch, BoD Norderstedt 2021.

Simmel, Liane: Tanzmedizin in der Praxis: Anatomie, Prävention, Trainingstipps (5. Aufl.) Henschel Leipzig, 2019.

Larsen Christian/Christiane Wolff/Eva Hager Forstenlechner, Medical Yoga. Anatomisch richtig üben, Stuttgart 2012.
Larsen Christian/Wolff Christiane/ Hager Forstenlechner Eva, Medical Yoga 2. Anatomisch richtig üben- Bewegungsprobleme lösen, Stuttgart 2016.

Quinten S./Rosenberg Ch., Tanz – Diversität – Inklusion. Jahrbuch TanzForschung, Transcript Bielefeld 2018.

Giese, M. & Weigelt, L. (Hrsg.) Inklusiver Schulsport in Theorie und Praxis. Aachen: Meyer & Meyer Verlag 2015.

Speck, O., Menschen mit geistiger Behinderung. Ein Lehrbuch zur Erziehung und Bildung (12. überarb. Aufl.). München: Ernst Reinhardt Verlag 2016

Association in the course directory

Last modified: Fr 02.06.2023 13:48