350216 VU BE2II - Team and Group Processes in Sports (2024W)
Continuous assessment of course work
Labels
MIXED
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 09.09.2024 09:00 to Mo 23.09.2024 12:00
- Deregistration possible until Th 31.10.2024 12:00
Details
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Monday 07.10. 12:00 - 13:30 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 1. Stock
- Monday 14.10. 12:00 - 13:30 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 1. Stock
- Monday 21.10. 12:00 - 13:30 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 1. Stock
- Monday 28.10. 12:00 - 13:30 Digital
- Monday 04.11. 12:00 - 13:30 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 1. Stock
- Monday 11.11. 12:00 - 13:30 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 1. Stock
- Monday 18.11. 12:00 - 13:30 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 1. Stock
- Monday 25.11. 12:00 - 13:30 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 1. Stock
- Monday 02.12. 12:00 - 13:30 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 1. Stock
- Monday 09.12. 12:00 - 13:30 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 1. Stock
- Monday 16.12. 12:00 - 13:30 Digital
- Monday 13.01. 12:00 - 13:30 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 1. Stock
- Monday 20.01. 12:00 - 13:30 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 1. Stock
- Monday 27.01. 12:00 - 13:30 ZSU - USZ II, Seminarraum II, 1. Stock
Information
Aims, contents and method of the course
This course addresses group dynamics and processes. The topics include team building, team identity, social loafing, team collapse, communication, team roles, and prosocial behavior.
Assessment and permitted materials
A) Elaboration of a selected topic and an empirical analysis of the related social phenomenon.
A1) Presentation of that topic (incl. analysis) in the course (40%).
A2) Seminar thesis - written essay of A (30%)
B) Tasks for seminar preparation (20%).
C) Participation (10%).
A1) Presentation of that topic (incl. analysis) in the course (40%).
A2) Seminar thesis - written essay of A (30%)
B) Tasks for seminar preparation (20%).
C) Participation (10%).
Minimum requirements and assessment criteria
It is recommended that you completed or take "Grundlagen des wissenschaftlichen Arbeitens" and "Quantitative Forschungsmethoden" in the same semester.Students gain the knowledge about group processes and team dynamics, know the underlying mechanisms and possible interventions, and understand the link between theory and practice.
Examination topics
Literature will be provided by the course leader. Students are expected to study the texts given.
Reading list
Antoni, C. (2000). Teamarbeit gestalten. Grundlagen, Analysen, Lösungen. Weinheim/Basel: Beltz Verlag.
Antons, K. (1998). Praxis der Gruppendynamik. (7. Aufl.), Göttingen: Hogrefe, Verl. für Psychologie.
Bion, W. (2001(1961)). Erfahrungen in Gruppen und andere Schriften. Stuttgart. Klett-Cotta.
Fengler, J. (1999). Feedback als Interventionsmethode. In O. König (Hrsg.), Gruppendynamik, Geschichte. Theorien. Methoden. Anwendungen. Ausbildung. München, Wien: Profil Verlag.
Fliedl, R. & Majce-Egger, M. (1999). Gruppentherapie und Gruppendynamik - Dynamische Gruppenpsychotherapie: theoretische Grundlagen, Entwicklungen und Methoden. Wien: Facultas - Univ.- Verl.
Frindte, W. (2001). Einführung in die Kommunikationspsychologie. Weinheim: Beltz.
König, O. (1998) Macht in Gruppen. Gruppendynamische Prozesse und Interventionen. München: Pfeiffer.
König, O. & Schattenhofer, K. (2006). Einführung in die Gruppendynamik. Heidelberg: Carl-Auer.
Königswieser, R. & Exner, A. (2004). Systemische Intervention. Architekturen und Designs für Berater und Veränderungsmanager. Stuttgart: Klett-Cotta.
Kriz, W. Ch. & Nöbauer, B. (2002). Teamkompetenz. Konzepte, Trainingsmethoden, Praxis. Göttingen: Vanderhoeck & Ruprecht.
Lau, A. & Stoll, O. (2007). Gruppenkohäsion im Sport. In Psychologie in Österreich, Themenschwerpunkt Sportpsychologie, 27 (2), S. 155-163.
Rechtien, W. (1999). Angewandte Gruppendynamik: ein Lehrbuch für Studierende und Praktiker. Wienheim: Beltz, Psychologie-Verl.- Union.
Reichel. R. & Rabenstein, R. (2001). Kreativ beraten. Methoden, Modelle, Strategien für Beratung, Coaching und Supervision. Münster: Ökotopia Verlag.
Schultz von Thun, F. (2001). Miteinander reden. Reinbek b. Hamburg: Rowohlt Taschenbuch.
Antons, K. (1998). Praxis der Gruppendynamik. (7. Aufl.), Göttingen: Hogrefe, Verl. für Psychologie.
Bion, W. (2001(1961)). Erfahrungen in Gruppen und andere Schriften. Stuttgart. Klett-Cotta.
Fengler, J. (1999). Feedback als Interventionsmethode. In O. König (Hrsg.), Gruppendynamik, Geschichte. Theorien. Methoden. Anwendungen. Ausbildung. München, Wien: Profil Verlag.
Fliedl, R. & Majce-Egger, M. (1999). Gruppentherapie und Gruppendynamik - Dynamische Gruppenpsychotherapie: theoretische Grundlagen, Entwicklungen und Methoden. Wien: Facultas - Univ.- Verl.
Frindte, W. (2001). Einführung in die Kommunikationspsychologie. Weinheim: Beltz.
König, O. (1998) Macht in Gruppen. Gruppendynamische Prozesse und Interventionen. München: Pfeiffer.
König, O. & Schattenhofer, K. (2006). Einführung in die Gruppendynamik. Heidelberg: Carl-Auer.
Königswieser, R. & Exner, A. (2004). Systemische Intervention. Architekturen und Designs für Berater und Veränderungsmanager. Stuttgart: Klett-Cotta.
Kriz, W. Ch. & Nöbauer, B. (2002). Teamkompetenz. Konzepte, Trainingsmethoden, Praxis. Göttingen: Vanderhoeck & Ruprecht.
Lau, A. & Stoll, O. (2007). Gruppenkohäsion im Sport. In Psychologie in Österreich, Themenschwerpunkt Sportpsychologie, 27 (2), S. 155-163.
Rechtien, W. (1999). Angewandte Gruppendynamik: ein Lehrbuch für Studierende und Praktiker. Wienheim: Beltz, Psychologie-Verl.- Union.
Reichel. R. & Rabenstein, R. (2001). Kreativ beraten. Methoden, Modelle, Strategien für Beratung, Coaching und Supervision. Münster: Ökotopia Verlag.
Schultz von Thun, F. (2001). Miteinander reden. Reinbek b. Hamburg: Rowohlt Taschenbuch.
Association in the course directory
BE2II
Last modified: Tu 24.09.2024 10:47