Universität Wien
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400018 SE SE Methods for Doctoral Candidates (2013W)

Rethinking Fieldwork

Continuous assessment of course work

FR 11.10.2013 10.00-12.00 C0628A Besprechung SoWi, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/6. Stock, 1010 Wien (Vorbesprechung)
DO 28.11.2013 10.00-16.00 C0628A Besprechung SoWi, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/6. Stock, 1010 Wien
MO 09.12.2013 10.00-16.00 C0628A Besprechung SoWi, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/6. Stock, 1010 Wien
MI 22.01.2014 10.00-14.00 C0628A Besprechung SoWi, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/6. Stock, 1010 Wien
DO 23.01.2014 10.00-16.00 C0628A Besprechung SoWi, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/6. Stock, 1010 Wien

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 15 participants
Language: English

Lecturers

Classes

Currently no class schedule is known.

Information

Aims, contents and method of the course

This seminar aims on the one hand to provide a critical view to the discussions of the transformations ethnography is going through and on the other hand to accompany the students in designing their fieldwork. One of the purposes of this course is to encourage the students to reflect on the changing context of fieldwork, especially within the frame of globaliaztion and transnationalism. What are the challanges of global ethnography? What are the effects of globalization on the traditional methods and concepts of fieldwork and on case studies? How do the changing notions of "fieldsite", "locality", "community" and "accessibility" alter the ethnographic encounter? What is the impact of these changes in deepening and broadening the purview of field methods across disciplines?
Structure This course will be organized as seminars in which the students are expected to participate actively to each seminar. Each meeting´s readings will be introduced by a student. The student responsible for introducing the readings will send the written form of his/her presentation (max.5 pages) to the instructor latest one day before the seminar (not later than 3 pm). Each student is expected to present his/her Ph.D topic and the research design for the fieldwork in this course.

Assessment and permitted materials

Studierende werden in der Kombination der Benotungen beider Präsentationen, des schriftlich eingereichten Forschungsplans ihres Doktorats und der Kursteilnahme bewertet.

Minimum requirements and assessment criteria

Dieses Seminar will einerseits eine kritische Reflektion zum Diskurs zur Veränderung zeitgenössischer Ethnographie ermöglichen. Andererseits soll es den Teilnehmern erlauben, ihre eigenen Feldforschungskonzepte zu erarbeiten. Ein Ziel des Kurses ist es, die Studierenden dazu aufzufördern, sich kritisch mit der Tatsache auseinanderzusetzen, dass sich der Kontext für Feldforschung, speziell im Rahmen der Globalisierung und des Transnationalismus, verändert hat. Was sind die Herausforderungen und Schwächen globaler Ethnographie? Welche Auswirkungen hat Globalisierung auf traditionelle, anthropologische Methoden und auf Konzeptionalisierungen von Feldforschung, vor allem von teilnehmender Beobachtung? Wie verändern andere Verständnisse von Feld, Lokalität, Gemeinschaft und Akzessibilität die Beziehung zwischen Feldforscher und Informant? Welchen Einfluss haben diese Veränderungen auf die Verbreitung ethnographischer Feldforschungsmethoden in anderen Disziplinen? Unser Seminar wird sich verstärkt den Konzepten von native anthropologist und anthropolgoy at home widmen. Studierende werden ermutigt, derlei Konzepten zu überdenken.

Dieser Kurs ist in einzelne Sitzungen (sessions) unterteilt. Von Studierenden wird erwartet, dass sie an diesen aktiv teilnehmen. Die für die jeweilige Sitzung erforderte Literatur wird zu Beginn durch Studenten vorgestellt. Die schriftlichen Versionen der Präsentationen der Vortragenden (max. 5 Seiten) werden ein Tag vor der Präsentation (nicht später als 15 Uhr) eingereicht. Zudem werden alle Studierenden auch den ausgearbeiteten Plan ihrer eigenen Doktorats-Feldforschung vorstellen.

Examination topics

Reading list

Seminarpräsentation (Literatur): 20%; Präsentation (Feldforschungskonzept): 30%.

Association in the course directory

Last modified: Mo 07.09.2020 15:47