Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
490002 VO VO Teaching and Learning Design (2019W)
Labels
Im Durchgang durch aktuelle Erkenntnisse der Schul- und Unterrichtsforschung und anhand von Beispielen aus der eigenen Forschung wird ein vertieftes Verständnis von Prozessen des Lernens und die daraus resultierenden Konsequenzen für Unterricht und Schule erarbeitet.
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Details
Language: German
Examination dates
- Thursday 30.01.2020 15:00 - 16:30 Hörsaal 33 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Tuesday 03.03.2020 18:30 - 20:00 Hörsaal 4 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
- Tuesday 19.05.2020 16:45 - 17:45 Digital
- Thursday 04.06.2020 16:45 - 17:45 Digital
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Liebe Studierende,
für Fragen oder bei Probleme wenden Sie sich bitte an Ann-Katrin Gegenhuber
Mailadresse: ann-katrin.gegenhuber@univie.ac.at
DO 30.01.2020, 15.00-16.30 Uhr, Ort: Hörsaal 33 im Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7, Universitätsring 1, 1010 Wien.
Anmeldungen sind von 02.01.2020, 10:00 Uhr bis 23.01.2020, 10:00 Uhr über u:find möglich.
Abmeldungen sind bis 28.01.2020, 22:00 Uhr über u:find möglich.2. Prüfungstermin:
DI 03.03.2020, 18.30-20.00 Uhr, Ort: Hörsaal 4, Erdgeschoß, Oskar-Morgenstern-Platz 1, 1090 Wien.
Anmeldungen sind von 05.02.2020, 10:00 Uhr bis 26.02.2020, 10:00 Uhr über u:find möglich.
Abmeldungen sind bis 01.03.2020, 22:00 Uhr über u:find möglich.3. Prüfungstermin:
MI 22.04.2020 - Absage aufgrund Umstellung des Lehrbetriebs, SARS CoV-2. Ersatztermine werden bekannt gegeben, wir bitten um etwas Geduld.3. Prüfungstermin - ONLINE
DI 19.05.2020, 16:45-17:45 Uhr.
Dieser Termin findet zur angegebenen Prüfungszeit ONLINE via Moodle statt. Genaue Informationen zum Format siehe unten unter UPDATE.
Anmeldungen sind von 24.04.2020, 10:00 Uhr bis 12.05.2020, 10:00 Uhr über u:find möglich.
Abmeldungen sind bis 17.05.2020, 22:00 Uhr über u:find möglich.4. Prüfungstermin - ONLINE
DO 04.06.2020 16.45-17.45 Uhr.
Dieser Termin findet zur angegebenen Prüfungszeit ONLINE via Moodle statt. Genaue Informationen zum Format siehe unten unter UPDATE.
Anmeldungen sind von 07.05.2020, 10:00 Uhr bis 28.05.2020, 10:00 Uhr über u:find möglich.
Abmeldungen sind bis 02.06.2020, 22:00 Uhr über u:find möglich.Bitte beachten Sie, dass Sie OHNE Anmeldung nicht an der Prüfung teilnehmen können! Weitere Informationen diesbezüglich finden Sie unter: https://slw.univie.ac.at/studieren/studienorganisation/anmeldung-zu-lehrveranstaltungenpruefungen/
- Thursday 10.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
- Thursday 17.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
- Thursday 24.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 31 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 9
- Thursday 31.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 31 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 9
- Thursday 07.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 31 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 9
- Thursday 14.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 31 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 9
- Thursday 21.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 31 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 9
- Thursday 05.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal 31 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 9
- Thursday 12.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal 31 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 9
- Thursday 09.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal 31 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 9
- Thursday 16.01. 13:15 - 16:30 Hörsaal 31 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 9
- Thursday 23.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal 31 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 9
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Exam in multiple-choice format:
30 multiple-choice and single-choice questions
There are 100 points to reach.UPDATE due to Covid-19, 23.04.2020
30 minutes exam on a MOODLE template. Students are supposed to choose ONE of two open exam questions and to answer this question in their own words.
30 multiple-choice and single-choice questions
There are 100 points to reach.UPDATE due to Covid-19, 23.04.2020
30 minutes exam on a MOODLE template. Students are supposed to choose ONE of two open exam questions and to answer this question in their own words.
Minimum requirements and assessment criteria
Minimum Requirements and AssessmentUPDATE due to Covid-19, 23.04.2020
Students can relate individual theories of learning to the resulting conceptualization of learning and derive consequences for the design of teaching.
They can distinguish between conducive and less conducive ways of dealing with diversity and assess when diversity plays a role in learning success or failure and when other influencing factors need to be taken into account.
They are able to distinguish summative and formative aspects of performance assessment and to weigh the effects and strategies of performance feedback and feedback against institutional commitment and pedagogical responsibility on a case-by-case basis.
They can recognize consequences for school development from the design possibilities of lessons and draw conclusions for the tasks of the teaching profession.
A maximum of 20 points can be reached. A minimum of 10 points is necessary to pass the exam.
Students can relate individual theories of learning to the resulting conceptualization of learning and derive consequences for the design of teaching.
They can distinguish between conducive and less conducive ways of dealing with diversity and assess when diversity plays a role in learning success or failure and when other influencing factors need to be taken into account.
They are able to distinguish summative and formative aspects of performance assessment and to weigh the effects and strategies of performance feedback and feedback against institutional commitment and pedagogical responsibility on a case-by-case basis.
They can recognize consequences for school development from the design possibilities of lessons and draw conclusions for the tasks of the teaching profession.
A maximum of 20 points can be reached. A minimum of 10 points is necessary to pass the exam.
Examination topics
The course content plus the literature on the literature list
Reading list
see Moodle
Association in the course directory
Last modified: Fr 12.05.2023 00:27
- What understanding of learning can be derived from current findings in learning research?
- What are the current findings of learning research with which teachers should be familiar?
- How does learning succeed in heterogeneous classes?
- How should lessons be structured against the background of the findings presented?
- How should the assessment of learning outcomes be structured?
- Which questions on school development arise?
- What conclusions can be drawn from the considerations for learning the teaching profession?