Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
490056 VU Communication (2018S)
Continuous assessment of course work
Labels
KPH Krems
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 12.02.2018 10:00 to Mo 26.02.2018 12:00
- Deregistration possible until Tu 05.06.2018 12:00
Details
max. 80 participants
Language: German
Lecturers
- Tamara Katschnig
- Isabel Wanitschek (Student Tutor)
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 15.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 42 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 7
- Thursday 22.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 42 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 7
- Thursday 12.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 42 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 7
- Thursday 19.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 42 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 7
- Thursday 26.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 42 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 7
- Thursday 03.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 42 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 7
- Thursday 17.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 42 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 7
- Thursday 24.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 42 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 7
- Thursday 07.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 42 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 7
- Thursday 14.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 42 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 7
- Thursday 21.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 42 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 7
- Thursday 28.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 42 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 7
Information
Aims, contents and method of the course
The focus of this two-hour course will be teaching and learning and the prerequisites and consequences of teaching. In addition to content-related input on didactic possibilities, forms of teaching, interaction processes and group dynamics based on empirical findings, the students' experiences are also inquired, discussed and solved together (clarification of terms, literature search, editing of scientific texts, team work, classroom management, examination modalities etc.). In addition to classical learning theories, insights into lessons as well as students' own learning experiences play an important role. For personal reflections of the students' different expectations of your profession will also be in this LV time. Last but not least, this course deals with the professional field of teachers. The contents of the course are worked out through lecture, practical exercises and discussion. Literature on the individual aspects is mentioned in the seminar. Participants are given the opportunity to ask questions between the individual sections. The aim is to deal with the central basic concepts of LV as well as with prescribed literature and independent activity (individually or in a team, study of literature, discussions).
Assessment and permitted materials
Continuous presence / cooperation as well as moodle exercises
Minimum requirements and assessment criteria
60% of all exercises positiv
Examination topics
Contents of the course
Reading list
VORLÄUFIGE LITERATURLISTEAntons, K. (2000). Praxis der Gruppendynamik: Übungen und Techniken. Hogrefe, Verlag für Psychologie.
Birkenbihl, V. F. (2009). Signale des Körpers: Körpersprache verstehen. mvg Verlag.
Birkenbihl, V. F. (2009). Kommunikationstraining: zwischenmenschliche Beziehungen erfolgreich gestalten. mvg Verlag.
Bone, D. (1998). Richtig zuhören-mehr erreichen: ein praktischer Leitfaden zu effektiver Kommunikation. Ueberreuter.
Gärtner, C. (2011). Die Effektivität eines Rhetoriktrainings: Eine Einzelfallstudie anhand von Schülergruppen.
Geißner, H. (1986). Sprecherziehung. Didaktik und Methodik der mündlichen Kommunikation, 2.
Huber, L. (Ed.). (2000). Zuhören-Lernen-Verstehen. Westermann.
Janning, J. (1979). Zur Didaktik und Methodik des kontrollierten Dialogs. Gewehr, Wolf (Hg.): Sprachdidaktik. Neue Perspektiven und Unterrichtsvorschläge. Düsseldorf, 153-165.Düsseldorf 1979, 153-165
Mitschka, R. (1997). Die Klasse als Team: ein Wegweiser zum sozialen Lernen in der Sekundarstufe. Veritas.
Molcho, S., & Klinger, T. (2001). Alles über Körpersprache: sich selbst und andere besser verstehen. Goldmann.
Nichols, M. P. (2000). Die wiederentdeckte Kunst des Zuhörens. Klett-Cotta.
Potthoff, Ulrike; Steck-Lüschow, Angelika; Zitzke, Elke: Kommunikatives Handwerkszeug für Unterrichtsgespräche. In: Pabst-Weinschenk, Marita; Wagner, Roland W.; Naumann, Carl L. (Hg.): Sprecherziehung im Unterricht. München/Basel 1997, 8-18, speziell S. 17
Schraml, W. J. (1970). Brocher, Tobias: Gruppendynamik und Erwachsenenbildung. Zum Problem von Konformismus und Autonomie in Arbeitsgruppen. Braunschwe. Psyche, 24(3), 228-229.
Slembek, E. (Ed.). (1998). Feedback: das Selbstbild im Spiegel der Fremdbilder (Vol. 15). Rohrig.
Steil, L. K., Summerfield, J., & DeMare, G. (1986). Aktives Zuhören: eine Anleitung zur erfolgreichen Kommunikation. Sauer.
von Thun Friedemann, S. (1990). Miteinander reden 2. Stile, Werte und Persönlichkeitsentwicklung.
Birkenbihl, V. F. (2009). Signale des Körpers: Körpersprache verstehen. mvg Verlag.
Birkenbihl, V. F. (2009). Kommunikationstraining: zwischenmenschliche Beziehungen erfolgreich gestalten. mvg Verlag.
Bone, D. (1998). Richtig zuhören-mehr erreichen: ein praktischer Leitfaden zu effektiver Kommunikation. Ueberreuter.
Gärtner, C. (2011). Die Effektivität eines Rhetoriktrainings: Eine Einzelfallstudie anhand von Schülergruppen.
Geißner, H. (1986). Sprecherziehung. Didaktik und Methodik der mündlichen Kommunikation, 2.
Huber, L. (Ed.). (2000). Zuhören-Lernen-Verstehen. Westermann.
Janning, J. (1979). Zur Didaktik und Methodik des kontrollierten Dialogs. Gewehr, Wolf (Hg.): Sprachdidaktik. Neue Perspektiven und Unterrichtsvorschläge. Düsseldorf, 153-165.Düsseldorf 1979, 153-165
Mitschka, R. (1997). Die Klasse als Team: ein Wegweiser zum sozialen Lernen in der Sekundarstufe. Veritas.
Molcho, S., & Klinger, T. (2001). Alles über Körpersprache: sich selbst und andere besser verstehen. Goldmann.
Nichols, M. P. (2000). Die wiederentdeckte Kunst des Zuhörens. Klett-Cotta.
Potthoff, Ulrike; Steck-Lüschow, Angelika; Zitzke, Elke: Kommunikatives Handwerkszeug für Unterrichtsgespräche. In: Pabst-Weinschenk, Marita; Wagner, Roland W.; Naumann, Carl L. (Hg.): Sprecherziehung im Unterricht. München/Basel 1997, 8-18, speziell S. 17
Schraml, W. J. (1970). Brocher, Tobias: Gruppendynamik und Erwachsenenbildung. Zum Problem von Konformismus und Autonomie in Arbeitsgruppen. Braunschwe. Psyche, 24(3), 228-229.
Slembek, E. (Ed.). (1998). Feedback: das Selbstbild im Spiegel der Fremdbilder (Vol. 15). Rohrig.
Steil, L. K., Summerfield, J., & DeMare, G. (1986). Aktives Zuhören: eine Anleitung zur erfolgreichen Kommunikation. Sauer.
von Thun Friedemann, S. (1990). Miteinander reden 2. Stile, Werte und Persönlichkeitsentwicklung.
Association in the course directory
Last modified: Tu 26.11.2024 00:32