Universität Wien

490085 KU KU Social and Personal Competencies (2020W)

2.00 ECTS (1.00 SWS), SPL 49 - Lehrer*innenbildung
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 20 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 04.12. 13:15 - 20:00 Hybride Lehre
    Seminarraum 1 Porzellangasse 4, EG03
  • Saturday 05.12. 08:00 - 14:00 Hybride Lehre
    Seminarraum 1 Porzellangasse 4, EG03

Information

Aims, contents and method of the course

Ziel ist den systemischen Ansatz im Zusammenhang mit Persönlichkeit und Beruf vorzustellen. Als Methode wird - falls möglich - gruppenorientiert gearbeitet.

Assessment and permitted materials

mündliche (30 Prozent) und schrifliche Leistungskontrolle (70 Prozent)
Falls aufgrund von Corona eine digitale LVA notwendig ist, erfolgt eine schrifliche Leistungskontrolle (100 Prozent)

Minimum requirements and assessment criteria

Anwesenheitspflicht, falls es die Coronasituation zulässt

Examination topics

Gallagher, S. (2011). (Ed.). The Oxford Handbook of the Self. New York: Oxford University Press. (Introduction & ein Kap. als Basis f schriftliche Arbeit)
Pervin, L., Cervone, A., John, O. (2018). Personality (14. Ed.). New York: Wiley.
Willemse, J., Ameln, F. (2018). Die Systemtheorie Watzlawicks und Luhmanns verständlich erklären. Berlin: Springer.
Youyou, K. et al (2015). Computer-based personality judgments are more accurate than those made by humans. PNAS, Vol. 112, No 4., S. 1036-1040.
Näheres im Podcast II auf Moodle

Reading list

Brentano, F. (1874), Auflage 2008). Psychologie vom empirischen Standpunkte. Von der Klassifikation der psychischen Phänomene. Frankfurt: Ontos.
Gauchchet, M. (1985). Die Entzauberung der Welt. Das Religiöse nach der Religion. In C. Frey, U. Hebekus, D. Martyn (Hrsg.) (2020). Säkularisierung (S. 631-644). Frankfurt/Main: Suhrkamp.
Hampe, M. (2006). An ihren Früchten sollt ihr sie erkennen. Die Bedeutung des Sozialen in der Religionsphilosophie von Peirce und Dewey. In: Hampe, M. (2006). Erkenntnis und Praxis, S. 292-320. Frankfurt: Suhrkamp.
Hofman, W., Friese, M., Müller, J., Strack, F. (2011). Zwei Seelen wohnen, ach, in meiner Brust. Psychologische und philosophische Erkenntnisse zum Konflikt zw Impuls und Selbstkontrolle. Psychologische Rundschau, 62 (3), 147-166.
Metzinger, T. (2015). Der Ego Tunnel (4. Aufl.). München: Piper [Kap. 9/Eine neue Art von Ethik].
Neyer, F. (2018). Umwelt und Beziehung. In F. Neyer & J. Asendorpf (2018) (Hrsg.) Psychologie der Persönlichkeit (6 Aufl.) (S. 237-276). Heidelberg: Springer.
Pervin, L., Cervone, A., John, O. (2018). Personality (14. Ed.). New York: Wiley (insbesondere Kap. 14).
Smith, E. (2019). Stop beeing reasonable. London: Scribe.
Wall, de F. (2019). Mama ´s last hug. Animal emotion and what they tell us about ourselves (Kap. Emotioal Intelligence). New York: Norton.

Association in the course directory

Last modified: Fr 12.05.2023 00:27